Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
vip32
- Forum-lid
vip32
20 jun 2007 10:32
Na het vervangen van de achter rem kabel veert de rem (=cannondale shimano race compatible, shifters zijn 105) niet meer goed terug. Als ik de rem los haal van het frame en dan indruk dan veert hij wel goed en soepel terug, echter gemonteerd op de fiets lukt dat niet. Met de hand een tikje geven zorgt ervoor dat de rem weer in de juiste positie springt. Probleem is dat hij net niet genoeg terugveert om helemaal los te komen van het wiel.
Ik heb het vermoeden dat de kabel wat stroef loopt, heb hem wel ingevet met teflon, kan het zijn dat dit nog moet 'inlopen'? Ook omdat de rem het met de vorige kabel nog prima deed. Overall heb ik gezocht naar info betreffende rem afstelling, maar dit probleem wordt nergens genoemd.
Hopelijk heeft iemand een oplossing voor dit probleem, de marmotte nadert namelijk al rap

-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
20 jun 2007 10:40
Heb je bij het knippen van de buitenkabel de uiteinden van de buitenkabel wel helemaal netjes opengewerkt met een priem? Bij het knippen knijp je die natuurlijk dicht, dat zou de oorzaak van de probleem kunnen zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
vip32
- Forum-lid
vip32
20 jun 2007 10:53
Scepticus schreef:Heb je bij het knippen van de buitenkabel de uiteinden van de buitenkabel wel helemaal netjes opengewerkt met een priem? Bij het knippen knijpo je die natuurlijk dicht, daty zou de oorzaak van de probleem kunnen zijn.
dat is een goeie, nee niet gedaan. ga ik vanavond eens proberen. ben benieuwd of het helpt.
-
carbonfreaks
- Forum-lid
carbonfreaks
20 jun 2007 10:56
Vaak heb je een stelschroefje op de remhoef zitten waarmee je de veer wat strakker kan zetten. Weet niet of dat bij 105 ook zo is maar dat zou kunnen helpen.
Zorg ook dat de remhoef goed gemonteerd is. De "moer" aan de binnenkant van je rem moet het geheel goed klemmen voor een juiste werking. Vastdraaien zonder speling maar ook niet enorm strak vastdraaien.
Zoals hierboven gezegd; Loop inderdaad even je kabels na.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
20 jun 2007 11:02
Goed schoonmaken kan ook wel eens het probleem verhelpen, dan is er gewoon te veel rotzooi tussen gekomen waardoor hij net te stroef loopt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
vip32
- Forum-lid
vip32
20 jun 2007 11:08
Carbonfreaks schreef:Vaak heb je een stelschroefje op de remhoef zitten waarmee je de veer wat strakker kan zetten. Weet niet of dat bij 105 ook zo is maar dat zou kunnen helpen.
Zorg ook dat de remhoef goed gemonteerd is. De "moer" aan de binnenkant van je rem moet het geheel goed klemmen voor een juiste werking. Vastdraaien zonder speling maar ook niet enorm strak vastdraaien.
Zoals hierboven gezegd; Loop inderdaad even je kabels na.
een 105, of uberhaupt shimano, heeft daar jammergenoeg geen stelschroefjes voor. zover ik weet dan iig. die stel moer heb ik nog niet aangezeten, vooral ook omdat het voorheen nog goed functioneerde. het vastmaken aan het frame (dmv de inbus) mag toch wel redelijk strak he?
de rem is trouwens cannondale omega, maar lijkt verdacht veel op een shimano dual pivot.
plaatje :
http://lh6.google.com/image/mini32/RnjS ... lowup1.JPG
-
speric
- Forum-lid HC
speric
20 jun 2007 11:44
Het is meestal wat Secpitcus opperde
En vaak gaat het mis bij de buitenkabel in de shifter, die zorgt ervoor dat de binnenkabel shuurt langs de braampjes van de buitenkabel. En dat die laatste paar mm, daar blijf ie op hangen. Met als gevolg dat je shifters klapperen..
dus goed je buitenbakel afknippen. En op de juiste manier monteren.
Dan moet het goed gaan.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
20 jun 2007 12:16
SpEric schreef:
dus goed je buitenbakel afknippen.
Of afzagen

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
spietpiet
- Forum-lid
spietpiet
20 jun 2007 12:42
Scepticus schreef:SpEric schreef:
dus goed je buitenbakel afknippen.
Of afzagen
of slijpen ( met een Dremel )
-
vip32
- Forum-lid
vip32
20 jun 2007 12:58
SpEric schreef:Het is meestal wat Secpitcus opperde
En vaak gaat het mis bij de buitenkabel in de shifter, die zorgt ervoor dat de binnenkabel shuurt langs de braampjes van de buitenkabel. En dat die laatste paar mm, daar blijf ie op hangen. Met als gevolg dat je shifters klapperen..
Dan moet het goed gaan.
;( daar gaat me netjes gemonteerde nieuwe stuurlint! naja, als de rem daarna maar weer lekker loopt.
-
speric
- Forum-lid HC
speric
20 jun 2007 18:38
vip32 schreef:SpEric schreef:Het is meestal wat Secpitcus opperde
Dan moet het goed gaan.
;( daar gaat me netjes gemonteerde nieuwe stuurlint! naja, als de rem daarna maar weer lekker loopt.
Als je het netjes doet, dan kan jij je stuurlint best gebruiken nog hoor ...
-
campasuper
- Forum-lid
campasuper
20 jun 2007 22:22
Als je alleen de binnenkabel hebt vervangen kan door slijtage van de binnenkant van de buitenkabel de nieuwe binnenkabel niet meer goed lopen door de binnenkant van de buitenkabel en hierdoor kan de binnenkabel blijven hangen binnenin de binnenkant van de buitenkabel.
Rustig lezen, het klopt echt ( tekst ook verkrijgbaar in Braille )
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders