Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Demontage Look Kéo pedalen

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 21 jun 2007 22:39

Heb vandaag mijn Kéo Sprint pedalen uit elkaar geschroefd, schoongemaakt en ingevet. Ik had 1 probleem. Misschien begreep ik de handleiding niet maar het volgende probleem deed zich voor.
Met het gekochte rode "tooltje" moet je de polyamide ring losdraaien die in het pedaalhuis geschroefd zit en wel volgens de tekening die met pijlen de draairichting aangeven voor Linker en Rechter pedaal. Het rechter pedaal heeft een linkse draad en om de ring los te draaien geeft de pijl aan om naar rechts (met de klok mee dus) te draaien. Dat klopt ook. Monteren gebeurt dus door die ring linksom draaien.

Nu het linker pedaal.
Hier geeft de pijl ook een draairichting aan met de klok mee om los te draaien ! Dit duidt dus ook op een linkse draad. Nou, niet dus! Ik zette veel kracht en ik hoorde alleen maar een klikkend geluid alsof de kunststof tanden van het tooltje en ring over elkaar schoten. Na 2 pogingen besloot ik maar tegen de instructies in de ring los te draaien alsof er een gewone rechtse draad in zat. Dus tegen de klok in. En ja!!!! De ring kwam los. Het monteren ging dan ook door de ring met de klok mee erin te draaien.
Klopt mijn instructieblad niet wat dit betreft? Zie of lees ik iets verkeerd? Of geeft Look foutieve instructies?
Voor alle duidelijkheid er staat :
Den Polyamid Ring losschrauben. Drehrichtung FIG C
Unscrew the polyamide ring by turning it in the direction FIG C
Nederlands is niet belangrijk voor Look. Maar duidelijk staat er dat het instructies zijn om de polyamide ring los te draaien volgens de door een pijl aangegeven draairichting.
De linker en rechterpedaal staan afgebeeld zoals die op een fiets gemonteerd zijn. Bij het linker pedaal wijst de pijl naar achteren, dus normaal gesproken zou dit vast zijn bij een rechtse draad.( Ik heb het hier over de ring in het pedaal, dus niet de pedaal as) Maar hier wordt het losdraaien aangegeven en dat klopt niet!

Voor het rechter pedaal klopt de tekening wel.
Wie heeft hier ervaring mee? Wie is de importeur? Kan die niet vinden.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 21 jun 2007 22:54

Veltec is de importeur voor Nederland

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 21 jun 2007 23:33

Bedankt ! Als die instructies volgens medeforummers fout is dan zal ik Veltec hierover schrijven.

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 23 jun 2007 13:15

Voor de goede orde: fig C = figuur C. Is dat dezelfde figuur als bij het andere pedaal?
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 23 jun 2007 17:22

Beide pedalen staan afgebeeld van boven af gezien zoals je die ziet zittend op je zadel. Je ziet de ring eruit gedraaid met een pijl wijzend wég van het pedaalhuis, dus naar de schroefdraad van de pedaal as die in de crank gedraaid moet worden. Een vette pijl wijst verticaal naar de "ring"die eruit gedraaid wordt. Dan staat er een halve boog afgebeeld die bij het linker pedaal voorlangs loopt met de pijl van je af, (dus draairichting) naar de voorzijde van het pedaal gericht.
Rechter pedaal laat ook die pijl voor draairichting zien maar die staat naar je toe gericht, dus naar de achterzijde van het pedaal.Moeilijk om uit te leggen maar beide draairichtingen om die ring LOS te draaien duiden op een linkse draad. Dit is juist voor het rechter pedaal maar bij mijn Kéo s klopt dit niet voor het Linker pedaal dat een Rechtse draad heeft en die ring kon ik alleen losdraaien door gewoon Linksom te draaien en NIET rechtsom zoals het plaatje aangeeft.
Ik zal eens zoeken of ik ergens een afbeelding kan vinden bij Look.

Plaats reactie