Galibier + Alpe d'Huez: welk verzet?
Over een paar weken ga ik een paar dagen naar Frankrijk. Een dagje de Galibier doen, lekker de Tour kijken en om het af te leren (voor zover dat dan al niet gebeurd is) een keer de Alpe d'Huez beklimmen.
Ik ben geen ervaren klimmer, heb één keer met de Rabo Cauberg Clinic meegedaan en dat viel best tegen. Vooral de Keutenberg zigzaggend op was echt geen pretje, maar nog altijd beter dan afstappen. Nu gaan we toch maar iets meer trainen van tevoren ;O)
Mijn fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra 9 (2004) triple crank, als ik het goed heb 52-39-30T met als cassette 12,13,14,15,16,17,19,21,23,25.
Tijdens de Cauberg Clinic had ik het gevoel dat ik dan weer te licht en dan weer te zwaar geschakeld stond. Dit idee heb ik overigens wel vaker tijdens vlakke ritten.
Wie kan mij advies geven over het juiste verzet voor in Frankrijk?
Alvast bedankt,
Xander
Ik ben geen ervaren klimmer, heb één keer met de Rabo Cauberg Clinic meegedaan en dat viel best tegen. Vooral de Keutenberg zigzaggend op was echt geen pretje, maar nog altijd beter dan afstappen. Nu gaan we toch maar iets meer trainen van tevoren ;O)
Mijn fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra 9 (2004) triple crank, als ik het goed heb 52-39-30T met als cassette 12,13,14,15,16,17,19,21,23,25.
Tijdens de Cauberg Clinic had ik het gevoel dat ik dan weer te licht en dan weer te zwaar geschakeld stond. Dit idee heb ik overigens wel vaker tijdens vlakke ritten.
Wie kan mij advies geven over het juiste verzet voor in Frankrijk?
Alvast bedankt,
Xander
volgens mij moet je het gewoon zo houden. Elke wielrenner moet hiermee boven kunnen geraken. Zo niet, dan heb je niks te zoeken in de bergen
Ik zou zeggen, gewoon flink gaan trainen. Lekkere intensieve blokken met genoeg rust tussendoor doet wonderen!
veel plezier in de alpen!!
veel plezier in de alpen!!
no pain no gain
Op vlak terrein heb je relatief meer last van 'gaten' in je cassette. De 18 die je mist merk je echt. Tijdens langere klimmen die varieren tussen de 7 en 12 procent is het verschil tussen een 19, 21, 23 en 25 in combinatie met je 30 echter precies goed. Zelfs verschillen van drie (21, 24, 27) zijn denk ik nog goed te doen. Je hebt kortom een vrij ideale cassette voor in de bergen. Ikzelf rij trouwens 9v triple met 13 - 23 achteraan. Idealer voor het vlakke, maar je mist dan de 25. Ik zou het allemaal gewoon zo laten. Mocht je in de Alpen het gevoel hebben dat de 25 tekortschiet, dan kun je altijd nog naar een 27 (als je cassette toch aan vervanging toe is; let wel: 12 - 27 9v heeft er voor het vlakke weer een 'gat' erbij (geen 16, 18).
- daniel1975
- Forum-lid HC
@ponsteen: het klinkt misschien hard en lullig, maar als je met een tripel nog een 27 nodig hebt is er 9 van de 10x niet voldoende getraind.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Tja, maar heeft de TS daar nu nog een boodschap aan als hij gewoon die 2 klimmetjes op wil komen? Ik kan jouw ook wel afschieten dat je niet genoeg getraind hebt omdat je een compact nodig heb.
Die beroemde bergen hebben nu eenmaal een grote aantrekkingskracht. Op de Mont Ventoux zie je ook altijd mensen met mtb's (22-32) zich naar boven worstelen, stukken lopen, bijna omvallen door de lage snelheid, en toch zie je er iedere dag tientallen omhoog rijden en zijn ze boven blij en voldaan.
Die beroemde bergen hebben nu eenmaal een grote aantrekkingskracht. Op de Mont Ventoux zie je ook altijd mensen met mtb's (22-32) zich naar boven worstelen, stukken lopen, bijna omvallen door de lage snelheid, en toch zie je er iedere dag tientallen omhoog rijden en zijn ze boven blij en voldaan.
Ik heb het in mei nog gedaan met een compact, 34x26. Naar Les Deux Alpes, de Lautaret, de Galibier en Alpe D'Huez (deze laatste als tijdrit in 1:02:42). Prachtig! Met jou verzet kom je ook wel boven. Het is er inderdaad niet steiler maar wel vaak veel langer en dan gaat het vlotter met én kracht én uithoudingsvermogen, dat wel. De beleving zal er niet minder om zijn... Veel plezier!
Fiets... ook eens 11 speed!
@Daniel: Niet iedereen WIL meer trainen... Als ik 10 uur per week train gedurende een paar jaar, dan zou ik ook aan 39 - 25 genoeg hebben in de Alpen. Ik train alleen niet 10 uur per week (ik moet er niet aan denken). Bovendien schreef X@ander al dat hij meer wilde trainen.
ik train wel 10 uur per week, heb een tripple 30/42/53 en achter een 29, 27 en nog 8 andere tandwielen, de kleinste is 12
ik ben er erg blij mee in de bergen, 2 jaar terug zilver met de Marmatte, nu ga ik voor goud! weeg 96 kg en iets ouder dan een halve eeuw. voel me er goed bij dat ik nog een tandje over heb.
2 jaar geleden waren de 28, 29 en 30 tandwielen uitverkocht in Bourg.
hoezo stroer?
ik ben er erg blij mee in de bergen, 2 jaar terug zilver met de Marmatte, nu ga ik voor goud! weeg 96 kg en iets ouder dan een halve eeuw. voel me er goed bij dat ik nog een tandje over heb.
2 jaar geleden waren de 28, 29 en 30 tandwielen uitverkocht in Bourg.
hoezo stroer?
Funny the way it is
Mensen,
Bedankt voor jullie reacties! Ik laat het verzet gewoon zitten en ga de komende weken gewoon nog lekker aan de training.
@Daniel, dat klopt, ik had ook te weinig getraind. Zeg maar gerust niet. Afstand is in principe het probleem niet (nou ja, 150km is wel de max hoor) maar qua heuvel- of bergtraining was het slecht gesteld. Maar ja, daar denk je natuurlijk niet aan als je voor het eerst in Limburg fietst. Wie zich brandt.....
Heeft iemand nog tips voor een goeie bergtraining? Nu ben ik vooral aan het hardlopen, (voor de conditie en wat vet verbranden) spinnen en de heuvel bij de Waterkering in Hoek van Holland aan het rijden om enigzins beslagen ten ijs te komen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik laat het verzet gewoon zitten en ga de komende weken gewoon nog lekker aan de training.
@Daniel, dat klopt, ik had ook te weinig getraind. Zeg maar gerust niet. Afstand is in principe het probleem niet (nou ja, 150km is wel de max hoor) maar qua heuvel- of bergtraining was het slecht gesteld. Maar ja, daar denk je natuurlijk niet aan als je voor het eerst in Limburg fietst. Wie zich brandt.....
Heeft iemand nog tips voor een goeie bergtraining? Nu ben ik vooral aan het hardlopen, (voor de conditie en wat vet verbranden) spinnen en de heuvel bij de Waterkering in Hoek van Holland aan het rijden om enigzins beslagen ten ijs te komen.
-
six13freak
- Forum-lid
Ik heb ze 1 keer met triple 30/27 gereden en 1 keer met compact 32/27. Ik kwam in beide gevallen moeizaam, maar niet onoverkomelijk boven. Zou de versnellingen dus gewoon zo houden. Moet lukken. Overigens fiets ik zelf het liefst zo licht mogelijk. Of dit nu gebrek aan training of talent is kan me niet zo veel schelen. Ik heb er zelfs nu lol al in.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC