Hoi,
Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen als mijn achterachterderrailleur te laat ' afvalt' ofwel te laat schakelt.
Ik bedoel dus dat als ik afschakel naar een zwaarder verzet achter (kleiner tandwiel) dat dan kan de ketting soms wel pas na 5 sec. naar het volgende tandwiel valt.
Dit is erg irritant, vooral als bezig bent een bultje op te komen.
Opschakelen is geen enkel probleem en gaat gesmeerd.
Ligt dit aan een zwaarlopende kabel of wat kan een andere oorzaak zijn?
Ik hoor het wel (hoop ik),
Greetz,
Eric
Te langzaam' afvallende' achterderrailleur
- daniel1975
- Forum-lid HC
Je verhaal klopt niet helemaal, je spreekt jezelf tegen mbt op- en afschakelen. Als je naar een kleiner tandwiel schakelt (minder tandjes) en hij doet het niet goed staat je derrailleurkabel net iets te strak.
Als je naar een groter tandwiel schakelt (meer tandjes, dus richting je spaken) en hij vertraagt staat je kabel waarschijnlijk te slap. Schakel even op je 5e of 6e tandwiel van de cassette en kijk of de derrailleur er mooi in het midden onder hangt. Met het stelwieltje waar je kabel de derrailleur in gaat kun je hem dan finetunen.
Als je naar een groter tandwiel schakelt (meer tandjes, dus richting je spaken) en hij vertraagt staat je kabel waarschijnlijk te slap. Schakel even op je 5e of 6e tandwiel van de cassette en kijk of de derrailleur er mooi in het midden onder hangt. Met het stelwieltje waar je kabel de derrailleur in gaat kun je hem dan finetunen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
dutchflandrien
- Forum-lid
vermoedelijk is uw kabelspanning te groot. al rijdend de spanning eens verminderen en als schakelend het effect direct waarnemen. indien dit niet helpt dan is er een probleem met de kabels en gaine. de kabels dan eens de-monteren, de soepele werking nagaan, eens reinigen en smeren.
RIDLEY the speed weapon
-
thomas1974
- Forum-lid
Klinkt als een zwaarlopende kabel.
Want: bij afschakelen (naar kleiner tandwiel) is de werking afhankelijk van de veer in de derailleur. Bij onvoldoende smering op de kabel kan het dan wel een seconde of wat duren voor de derailleur in beweging komt. Bij opschakelen heb je geen probleem, de kabel wordt dan strakgetrokken door de shifter.
Want: bij afschakelen (naar kleiner tandwiel) is de werking afhankelijk van de veer in de derailleur. Bij onvoldoende smering op de kabel kan het dan wel een seconde of wat duren voor de derailleur in beweging komt. Bij opschakelen heb je geen probleem, de kabel wordt dan strakgetrokken door de shifter.
Check ook of er geen rafels aan de binnenkabel zitten. Ik had eens een soortgelijk probleem en na vervanging van de binnenkabel bleek dat er een draadje van de binnenkabel was opgestroopt en klem zat in de buitenkabel hetgeen je niet kon zien. Daardoor ondervond de kabel te veel weerstand die door de veer van de derailleur met moeite, dus vertraging, werd overwonnen. Als ik jou was zou ik de binnenkabel vervangen. Soms zit er te veel roestige afzetting op de binnenkabel/buitenkabel in het laatste korte bochtstukje. Vervang dit ook als het niet schoon is.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
yellowfaint
- Forum-lid
Belangrijk als je bv buitenkabels op maat knipt, moet de die afknippen,
met binnendraad erin, anders kan die teveel vervormt raken.
Gebruik een goede kniptang, bv felco C7.
Smeren, binnenkabels liever niet met vet, trekt vuil aan,
en zal op den duur voor meer weerstand zorgen,
De buitenkabel volledig doorspuiten met een spray.
Wat ook altijd kan, is dat je achterkransjes vervormd zijn,
ik heb ooit een val gehad, en had ook een schakelprobleem,
ik dacht; als ik de derailleur en het derailleur-plaatje vervang
zal alles kloppen.
Maar als ik hard doortrapte sloeg mijn ketting over,
dit lag aan m'n casette, maar dit terzijde.
met binnendraad erin, anders kan die teveel vervormt raken.
Gebruik een goede kniptang, bv felco C7.
Smeren, binnenkabels liever niet met vet, trekt vuil aan,
en zal op den duur voor meer weerstand zorgen,
De buitenkabel volledig doorspuiten met een spray.
Wat ook altijd kan, is dat je achterkransjes vervormd zijn,
ik heb ooit een val gehad, en had ook een schakelprobleem,
ik dacht; als ik de derailleur en het derailleur-plaatje vervang
zal alles kloppen.
Maar als ik hard doortrapte sloeg mijn ketting over,
dit lag aan m'n casette, maar dit terzijde.
Tom
http://rapidshare.com/files/42341889/Verzetten.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rapidshare.com/files/42341889/Verzetten.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoezo eikelen. Paar drupjes olie kan toch geen kwaad? Dat kun je in ieder geval doen. Helpt dit niet dan eerst stelschroefje op achterderailleur wat naar rechts draaien. Als dat niet helpt en je heb nog wat liggen dan kun je bijvoorbeeld eerst allen het stukje naar de achterderailleur vervangen omdat dit meestal heb meeste laste heeft van vocht. Zon klein stukje kost echt bijna niets. Eurotje ofzo.
Maar gewoon nieuw kabelsetje kopen is natuurlijk nog beter. Voor eur 10 heb je al compleet (binnen en buitenkabels) acceptabel setje voor Eur 20 een topsetje.
Maar gewoon nieuw kabelsetje kopen is natuurlijk nog beter. Voor eur 10 heb je al compleet (binnen en buitenkabels) acceptabel setje voor Eur 20 een topsetje.