Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voor-derailleur en compact Crankset vraag

storck_lover
Forum-lid

storck_lover 10 jul 2007 12:53

Ik rij op een Storck C1.1. Mijn voor-derailleur is ultegra. Compact crankset is Shimano R700 (34-50). Met een gewone ultegra voor-derailleur krijg ik deze niet goed afgesteld. De ketting blijft o.a tegen de kooi aanlopen als ik de 34 schakel.
Vervolgens een tripple ultegra voor-derailleur geplaatst. Dit werkt op zich goed (er loopt niets aan), maar de voor-derailleur schakelt nu wel erg traag op en af.
Het probleem zit, denk ik, in het feit dat de voor-derailleur net niet laag genoeg geplaatst kan worden. Het nokje waar de derailleur aan vast zit, zit vast aan het Storck frame. Ik weet niet of de positie van dit nokje anders is als bij andere merken, maar het lijkt wel iets te hoog te zitten. Het is een paar mm zo lijkt het. Zou het zo zijn dat dit Storck frame dus eigenlijk niet geschikt is voor een compact? Het lijkt me onwaarschijnlijk. Wat is nu het beste om te doen? Gaat een FSA compact voor-derailleur een oplossing zijn? Met andere woorden, kan deze laag genoeg geplaatst worden? Hopelijk is mijn vraag eenb beetje duidelijk.
Ooit op een Cannondale super Six

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jul 2007 13:28

Uit je verhaal maak ik op dat je een aanlas-derailleur hebt. Wat is een diameter van je zitbuis? Dan zou je wellicht namelijk gewoon een klemband derailleur kunnen plaatsen.

storck_lover
Forum-lid

storck_lover 10 jul 2007 13:45

Een klemband derailleur zou een oplossing kunnen zijn, maar dan zal ik het nokje moeten weg halen. Dat doe ik niet omdat dan de garantie op het frame vervalt. Het nokje zit namelijk vast met 4 popnageltjes.
Voor de duidelijkheid. Het nokje waar de derailleur aan bevestigd zit, is ovaal met een ovale opnening. Je kan de derailleur dus over een bepaald bereik schuiven en vastzetten. Helaas zit mijn derailleur nu vast op de onderste stand, en dat is nog steeds een aantal mm te hoog.
Vandaar mijn vraag of een FSA voor-derailleur lager vastgezet kan worden.
Ooit op een Cannondale super Six

ilko
Forum-lid

ilko 10 jul 2007 16:17

Je zegt dat hij tegen de kooi aanloopt. Op zich kom je over het algemeen met een aanlasnok wel laag genoeg voor een compact. Je stelt immers de hoogte toch af op je 50 en niet op je 34! Heb je hem wel goed uitgelijnd met je buitenblad? Bedoel je dat hij aanloopt op de binnenkant van de derailleur? Probeer hem anders zonder kabel met de schroef op de uiterste stand te stellen en kijk of hij dan nog aanloopt.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 11 jul 2007 00:16

Loopt hij niet tegen het buitenblad op ipv de kooi ?
Geeft nl bijna hetzelfde geluid.

Zelf heb ik bij mijn Trek met aanlasderr. de nok iets uitgevijld zodat de voorderr. wat lager kan.

Plaats reactie