Modelspoorfabrikant komt met themaset vertraging op het spoor
Uitbreidingsset voorziet in behoefte aan meer realisme

Modelspoor-fabrikant Märklin heeft zijn assortiment uitgebreid met een interessant pakket aan vertragings-accessoires. De problemen van NS en Prorail kunnen hiermee uitstekend worden nagespeeld, aldus Märklin. In het pakket zijn ondermeer opgenomen: minisneeuw en bladeren voor op de rails, koperdiefjes, kapotte bovenleidingen en lege informatiebordjes.
Volgens Märklin groeide de laatste jaren de kloof tussen modelspoorbaan en realiteit. Woordvoerder Gert Jan Vriezeveen: Terwijl 90% van de nieuwe NS-treinen er deze winter de brui aan gaf, reden onze modellen vrolijk door. Daar hebben we veel klachten over gekregen. Märklin heeft goed naar de klant geluisterd. Modellen van de nieuwste NS-treinen weigeren nu automatisch dienst wanneer de buitentemperatuur onder de vijf graden komt. Ook wissels zijn dan niet meer te bedienen, zelfs niet met de hand.
De Speld bracht een bezoek aan modelspoorclub De rail in Pijnacker. Daar heerst enthousiasme over de nieuwe producten. Barry van Atten: Drie jaar geleden hebben we onze club verdeeld in twee teams. Eén helft doet het onderhoud aan het spoor, de andere helft neemt de treinen voor zijn rekening. Dat bleek een gouden stap, we hadden toen elke week ruzie en problemen. Net als de NS en Prorail! Maar het kan altijd realistischer en we zijn hartstikke blij dat met deze set ook computerstoringen en hun gevolgen kunnen naspelen. Begeesterd toont van Atten de veldbedjes in de Märklin-doos. Vooral de details van de modelspoorbaan kunnen liefhebbers bekoren. Kijk, die conducteur zegt elke vijf minuten Dat weet ik ook niet mevrouwtje!, schitterend toch! En elke keer wanneer er wordt omgeroepen dat er gratis koffie verkrijgbaar is begint het hele perron te vloeken en te kreunen. Prachtig, dat oog voor detail.
De nieuwe productlijn vormde een flinke investering voor de modelspoorfabrikant. Märklin is dan ook zeer tevreden met de toezegging van NS en Prorail dat er tot 2015 geen noemenswaardige verbeteringen zullen plaatsvinden op het spoor. In ruil daarvoor mag de NS de producten met 50% korting aanbieden aan gestrande reizigers.
Bron: www.speld.nl
Nog meer mensen met linkse/rechtse of een modelbouwhobby?

De ondergang van Napoleon bij Waterloo was te vermijden geweest als de veldheer de beschikking had gehad over sociale media zoals Twitter en Facebook. Dat concludeert de Nijmeegse promovenda Fatima Alahar na vier jaar onderzoek. Alahar bekeek de historische veldslag, met behulp van een retrospectieve netwerkanalyse, vanuit het perspectief van counterfactual history. Napoleon was een communicator pur sang, en had enorme baat kunnen hebben bij het collectief aansturen van zijn troepen met behulp van een mobieltje. Het is tragisch dat hij niet de 3GS-verbinding kon krijgen die hij nodig had om zijn zegetocht voort te zetten.