Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

achterwiel staat scheef

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 16 jul 2007 22:50

Hallo,

Hierbij even een vraag over een achterwiel welke scheef staat.

Sinds de afgelopen vakantie heb ik geconstateerd dat mijn achterwiel scheef komt te staan na een aantal kilometers. Ik kan het wiel er wel weer recht inzetten maar deze trekt toch weer scheef. Na een bezoekje aan mijn FM bleek dat het frame deels weggesleten is.... het is niet te repareren. Op zich heb ik een mooie aanbieden van de FM op zak maar toch wil ik het even aan jullie voorleggen.

Het blijkt dat aan de kant van de derailleur het schroefdraad van het achterwiel het frame voor ongeveer 0,5 - 0,8 cm heeft weggesleten (aan de kant van de trapas, dus voorzijde). De slijtage aan de andere kant van het frame is wel te zien maar lijkt normaal.

De FM geeft aan dat dit is veroorzaakt door het regelmatig de- en monteren van het wiel. Dit lijkt me vreemd want het schroefdraad gaat dan wel langs een p;unt van het frame waar dit is te zien maar de slijtage zit echt op de plaats waar het wiel hoort te zitten (en daar kan het wiel niet veel heen en weer).

Is bij jullie een soortgelijk probleem bekend? Zo ja, wat gaat er fout? Moet het schroefdraad van het achterwiel breder zijn en niet alleen tegen het frame zitten maar ook tegen de gemonteerde achterpat (dit is aan de andere zijde ook niet het geval)?

Voor jullie info:
Momenteel bijna drie jaar in het bezit van de fiets. Heb er ongeveer 11000 km mee gereden. Zijn de eerste wielen. Heb de snelspanners nog niet vervangen. Ik weeg ongeveer 90 kg. Het betreft een Red Bull Pro SL3000.

Ik hoor graag van jullie....

Naast dit mankementje totaal geen klagen over de Red Bull of Rose Versand!!
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 jul 2007 23:49

Snelspanner wat strakker?

Of anders de linker pad een stukje bijdremelen zodat t weer symmetrisch zit?

Wel lekker dat je FM gelijk een nieuw frame aanraadt... :rolleye:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

versch25
Forum-lid

versch25 17 jul 2007 00:40

bovenstaande zou ik eerst proberen voordat je de doekoes laat rollen

ultima
Forum-lid

ultima 21 jul 2007 20:45

[oftopic] volgens mij is hier ook ergens een topic over hoe je je pion + ketting bijhoudt :D [/oftopic]

wat voor frame heeft je fietsemaker je aangeboden?
en hoeveel is die aanbieding dan?

na 3 jaar is niet gek lang

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 22 jul 2007 22:02

ik zou hetzelfde doen wat Scepticus zegt, alleen laat het dan door Roseversant doen ofzo, zodat je nog wel garantie op je frame heb... maar vraagje, hoe strak/los zet jij je snelspanners??? maar meer dan een halve cm uitgesleten is veel! ik ben het iig nog nooit tegen gekomen,,,
Afbeelding

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 27 jul 2007 22:37

Vandaag opnieuw bij mijn FM geweest. Voor een definitief oordeel is de fiets door de chef werkplaats bekeken.

Oordeel: ik zou de snelspanner wel een keer niet goed vast hebben gezet. Een oordeel die ik betwijfel aangezien je dat met het fietsen duidelijk moet merken. De snelspanner krijg ik altijd met moeite open dus....

Het volgende is mij echter aangeboden: Ik kan gebruik maken van de Replacement garantie en voor 50% van de nieuwprijs een nieuw Pro SL frame uitzoeken. Dit betekent voor mij dat ik voor een bedrag van 350,00 euro een nieuw frame heb! De replacement garantie houdt in dat de bestaande onderdelen gratis worden overgezet. Hiervan heb ik uiteraard gebruik gemaakt!! Geen slechte aanbieding toch?

Als klap op de vuurpijl kreeg ik op mijn vraag of ik de snelspanners nog moest vervangen een zeer positieve reactie. Er wordt gratis een nieuw wielset gemonteerd (Speed Wheels). Daar rijdt ik nu ook mee en zijn zeer goede wielen.....

Al met al een zeer positieve ervaring zo'n bezoekje aan de Werkstatt van Rose Versand!

TOPSERVICE!

Nu nog een paar weekjes wachten toch mijn nieuwe wit bestelde frame (incl. carbon vork) geleverd en gemonteerd is.
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 jul 2007 19:12

Verbaas me iedere keer weer over de nette service van Roseversand. Vind dit toch wel heel erg netjes. Je vraagt om snelspanner en krijgt complete wielen. Denk dat je dit bij geen enkele andere fietsenmaker of fabrikant mee gaat maken.

Plaats reactie