Alles over vakanties op én met de fiets

Heb ik wat te zoeken in cyclo's??

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 26 jul 2007 15:04

Theoretisch weet ik het verschil tussen een cyclo en een toertocht wel. Nu wil ik me eens gaan wagen aan een eerste cyclo (les Ballonnes Vosgiennes) maar mijn doel is in eerste instantie gewoon uitrijden.
Nu weet ik dat de Marmotte een cyclo is, maar dat velen uitrijden als hoofddoel hebben.
Mijn vraag is nu: is het bij alle cyclo's zo dat er altijd wel een x-aantal rijders zijn die hem gewoon uit willen rijden (dus meer als toertocht)? Ik voel er namelijk weinig voor om 500 meter na de start erachter te komen dat die stipjes aan de horizon mijn collega-cyclorijders zijn.;)
Is er wat dat betreft verschil tussen de grote, superzware cyclo's als Marmotte e.d. en de wat kleinere? Misschien een wat sullige vraag maar ik heb absoluut geen idee waar ik sta tov andere rijders, vandaar mijn vraag...
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 jul 2007 15:44

Waarom niet?? Als zoals je zegt je hoofddoel is uitrijden is dat geen probleem.

Bij cyclo's wordt er inderdaad wel harder gereden dan bij toertochten, en zal je toch wel een redelijk basis snelheid en conditie moeten hebben, om niet helemaal alleen te rijden. Als je b.v. een toertocht van 150 km met een gemiddelde van 26 à 28 km/uur af kan leggen op de Veluwe, kan je gerust meedoen.

Als je al moeite hebt een groepje toerfietsers bij te houden en altijd als laatste binnen komt, dan heb je er werkelijk niets te zoeken. Als toertochten je goed afgaan, dan kun je gerust meedoen.
Anderzijds cyclo's zijn vaak ook heel goed uitgepijld, mocht je alleen komen te zitten uitfietsen kan altijd, maar leuk is anders.
Dus meedoen kan altijd, tenslotte moet èèn keer, de eerste keer zijn.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 26 jul 2007 18:52

Als je de afstand aankunt en de eventuele klimmetjes dan lijkt het me geen probleem. Het niveau bij een cyclo is heel divers. De top rijdt hard, dan zijn er nog een groot aantal die niet meedoen voor de prijzen, maar wel voor de prestatie. En dan heb je nog het gros die hem rijden als toertocht.

Bij bvb de Eddy merckx, rijdt de top hem in ca 5 uur, maar toen we na het douchen, prijsuitreiking etc een keer richting auto liepen kwamen er nog steeds mensen binnen. Inmiddels stond de klok al op ruim 8 uur. Uiteraard finishen die mensen niet in grote groepen, maar toch, alleen zijn ze niet...
~live fast, die young ~

hidman
Forum-lid

hidman 30 jul 2007 23:14

Als je denkt de afstand aan te kunnen, gewoon rijden! Er zullen er genoeg aan de start staan voor wie uitrijden al een hele opgave is. Dat geldt voor de Marmotte, maar ook voor de kleinere cyclo's. Succes!
http://home.hccnet.nl/oege.hiddema" onclick="window.open(this.href);return false;

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 30 jul 2007 23:29

Het zijn tenslotte maar toertochten he ;-).

Echter zit er uiteraard wel verschil in. Een Eddy Merckx is in mijn ogen toegankelijker, d.w.z. makkelijker uit te rijden dan een Marmotte.
~live fast, die young ~

hidman
Forum-lid

hidman 31 jul 2007 10:57

[quote="girlinred"]Het zijn tenslotte maar toertochten he ;-).

Echter zit er uiteraard wel verschil in. Een Eddy Merckx is in mijn ogen toegankelijker, d.w.z. makkelijker uit te rijden dan een Marmotte.
[/quote]
Veel mensen vinden de Marmotte inderdaad zwaarder. Maar de vraag ging over zeg maar het 'instapniveau' in een cyclo. Dan maakt het volgens mij weinig uit welke cyclo je neemt. Ik wil alleen maar aan soloist meegeven dat je niet bang moet zijn om als laatste te finishen.
http://home.hccnet.nl/oege.hiddema" onclick="window.open(this.href);return false;

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 31 jul 2007 15:16

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik denk dat ik het gewoon maar eens moet proberen en maar zien waar het schip strandt. Als ik het niet probeer zal ik het nooit weten, toch?
Jullie horen tzt wel hoe het gegaan is. Misschien lezen jullie het wel in de krant: "Toerfietser finisht na 3 dagen achteruitrijden" of iets dergelijks.:D
Afbeelding

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 31 jul 2007 22:29

[quote="Hidman"]
Veel mensen vinden de Marmotte inderdaad zwaarder. Maar de vraag ging over zeg maar het 'instapniveau' in een cyclo. Dan maakt het volgens mij weinig uit welke cyclo je neemt. Ik wil alleen maar aan soloist meegeven dat je niet bang moet zijn om als laatste te finishen.

[/quote]

nee, het voordeel van een cyclo is dat je niet gelost kan worden :).

Met een redelijke conditie kun je volgens mij de meeste cyclo's wel uitrijden, maar voor de Marmotte moet je m.i. toch iets getrainder zijn. Is volgens mij ook zo ongeveer de enige cyclo waar je mensen tegenkomt die over de railing hangen in de laatste beklimming..

Aan welke cyclo zat je eigenlijk te denken soloist?:) Als je toertochten a la LBL uit kunt rijden, kun je een cyclo ook wel aan. Zijn ook zat groepjes die tussendoor terrasje en dergelijke pakken, die finishen uiteraard wel een aantal uurtjes achter de winnaar, maar ze beleven er in ieder geval plezier aan.
~live fast, die young ~

hidman
Forum-lid

hidman 31 jul 2007 22:43

[quote="girlinred"]Zijn ook zat groepjes die tussendoor terrasje en dergelijke pakken, die finishen uiteraard wel een aantal uurtjes achter de winnaar, maar ze beleven er in ieder geval plezier aan.[/quote]
Dat doet de winnaar ook hoor.

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 31 jul 2007 23:20

[quote="Hidman"][quote="girlinred"]Zijn ook zat groepjes die tussendoor terrasje en dergelijke pakken, die finishen uiteraard wel een aantal uurtjes achter de winnaar, maar ze beleven er in ieder geval plezier aan.[/quote]
Dat doet de winnaar ook hoor.[/quote]

Klopt, maar dat is volgens mij meer na de finish ;)
~live fast, die young ~

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 02 aug 2007 16:09

[quote="girlinred"]
Aan welke cyclo zat je eigenlijk te denken soloist?:) Als je toertochten a la LBL uit kunt rijden, kun je een cyclo ook wel aan. Zijn ook zat groepjes die tussendoor terrasje en dergelijke pakken, die finishen uiteraard wel een aantal uurtjes achter de winnaar, maar ze beleven er in ieder geval plezier aan.[/quote]

Ik willde gaan meedoen aan Les Ballons Vosgiens, 150 km. met 3500 hm. Heb nog nooit in de bergen gereden dus ik ben benieuwd. Ik heb LBL ook nog niet gereden hoor. Dit jaar tot nu toe alleen nog maar Veenendaal-Veenendaal (135 km), Limburgs Mooiste (150 km echt op toeristen-tempo, maar dat kwam door de groep waarin ik mee was) en de Jan Janssen Classic (ook 150 km). Je ziet, echt nog een groentje dus, maar wel een van 43 ;) .
Ik rijd wel regelmatig soloritjes van meer dan 100 km., meestal over de Utrechtse Heuvelrug en de Posbank. Gisteren nog een rit van 165 km.
Ook ben ik van plan 12 augustus mee te doen aan de Tour ins Sauerland, twijfel nog of ik de 200 of de 150 km ga doen.
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 02 aug 2007 21:48

Weet niet hoeveel kilometers je tot nu toe in de benen heb, maar als je nog nooit de afstand van 200 km gereden heb, lijkt mij het een zware opgaaf om 200 km in het Sauerland te rijden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie