Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 1968: Janssen vs van Springel

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 09 aug 2007 23:25

Als Nederlander ben ik natuurlijk opgevoed met het "feit" dat Jan Janssen de eerste nederlandse tourwinnaar is. Dit door zichzelf te overtreffen in de slottijdrit en Herman van Springel te verslaan.
Tijdens mijn vakantie Las ik in "Het standaardboek van deTour" dat daar in Belgie behoorlijk anders wordt over gedacht, ik citeer:
- In 1968 had van Springel eigenliijk de tour moeten winnen maar hij werdt geflikt door de orgnisatoren die vonden dat Janssen een mooiere naam op de erelijst was.
- Iemand van Longines tijdopnemeing verteld jaren later dat er geknoeid was met de tijdopneming.
- Janssen is bewust buiten de dopingcontrole gehouden die dag.

Daarnaast nog: De entourage van Merckx was niet ongelukkig dat van Springel dat jaar de tour niet won zodat Eddy zelf het Gat sinds 1939 kon opvullen.

(Het hele boek verteld/suggereert dat sinds de 1904 zowat elke 3e touruitslag op een of andere manier door de organisatie is gemanipuleerd, niets nieuws dus in 2007)

Aangezien er vrijwel net zoveel Belgen als Nederlanders op dit forum zitten zou ik wel eens willen weten, is dit 1968 verhaal alleen de versie van dit boek of wordt het in Belgie zo algemeen aangenomen?
Afbeelding

paashaas
Forum-lid

paashaas 09 aug 2007 23:33

Als Belg (23 jaar), heb ik altijd gehoord dat Vanspringel "geflikt" is.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 09 aug 2007 23:50

De meeste keren dat iemand in het (belgisch) boek "geflikt" was, was het ook een Belg, dat zegt misschien ook wel iets .

Een uitzondering was Janssen zelf in 1966 trouwens, "de officiele tourspeaker had verzwegen dat Aimar was ontsnapt, waardoor Janssen te laat reageerde en Aimar de tour won"
Afbeelding

thecollector
Forum-lid

thecollector 10 aug 2007 00:13

Ach menchov is in de vuelta twee jaar geleden ook geflikt door de ronde radio.
Die vergat toen te vertellen dat Heras was weggesprongen en daardoor verloor menchov eigenlijk de vuelta.
Zijn geluk was alleen dat Heras alsnog ongewild zijn overwinning weg gaf.
Kortom het zou me niets verbazen

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 10 aug 2007 12:01

Het Franse chauvinisme is alom bekend. In 1968 reed Jan Janssen voor een Frans team (ik meen Pelforth-Sauvage) en Van Springel voor Mann-Grundig, een klein ploegje waarin enkel Kempense streekrenners waren ondergebracht. Uiteraard zag Frankrijk liever de Nederlander uit het Franse team winnen. Brave Herman heeft tijdens die afsluitende tijdrit geen enkele tijdsinformatie doorgekregen!?
Janssen was voor de Fransen echter ook 'maar' een buitenlander; vandaar dat ze hem na het Anquetil-tijdperk op zijn beurt hebben geflikt ten voordele van hun eigen Lucien Aimar.
Ook het verhaal over de rol, die de entourage van Merckx in 1968 heeft gespeeld, klopt. Diezelfde entourage heeft trouwens ook enkele jaren later de opkomende vedette Freddy Maertens van een bijna zekere wereldtitel gehouden om de heerschappij van Eddy niet te schaden. Hoezeer ik Merckx ook bewonder, als renner én als mens, de waarheid is de waarheid!

MarcMaastricht
Forum-lid

MarcMaastricht 17 jul 2013 23:09

Sprak laatst de voormalige mecanicien van Van Springel . Die vertelde me met de hand op zijn hart dat de overwinning van Janssen destijds is gekocht.

Plaats reactie