Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Knarsende ketting

gene
Forum-lid

gene 23 aug 2007 19:54

Heb een Bianchi 1885 met Centaur.
Crankstel is Chorus triple en ketting is van Connex. Ketting en kransjes zijn nieuw.
Op de 4 kleinste kransjes loopt alles gesmeerd, op de 6 andere (de lichtste vernellingen dus) maakt de ketting een knarsend geluid. Tijdens het bergop rijden, dus als er kracht wordt gezet is het lawaai het ergst. En dit zowel in combinatie met buiten- als binnenblad.

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 23 aug 2007 23:33

Moeilijk probleem zeker omdat zowel ketting als cassette nieuw is, maar heb je al gechecked of je derailleurpad recht is?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 24 aug 2007 00:44

Hoi,

Kan je patje zijn dat verbogen is maar ook gewoon de achterderailleur die niet goed is afgesteld.
Overloop de instructies van Campa en volg die op naar de letter.
Bij het eerste en vierde kransje moet het bovenste pulleywieltje precies loodrecht onder de tandjes staan.
Staat ie onder het eerste kransje te ver naar rechts dan dien je de bovenste instelschroef verder aan te draaien tot dit klopt.
Voor het vierde kransje doe je dit door de kabelspanner achter op de derailleur verder aan te draaien.
Dit doe je best met de ketting verwijderd van de achterderaileur. Je maakt ze an de kooi los of je maakt ze los via de Connex link als die er is.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Erik
Forum-lid

Erik 24 aug 2007 23:57

Je kunt beter op een rechte ketting letten dan op de derailleurwieltjes. De wieltjes zijn soms erg slecht te zien als de ket er om ligt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

gene
Forum-lid

gene 25 aug 2007 23:43

Sorry guys, ik had mijn cassette verkeerd gemonteerd. Ik wist niet dat de tussenringen van de grootste kransjes verschillende diktes hadden en had ze natuurlijk in verkeerde volgorde gemonteerd.
Toch bedankt voor de tips, ik heb wat bijgeleerd om de achterderailleur af te stellen.

Plaats reactie