Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

krijg wiel (easton vista) niet uit mijn frame

guser
Forum-lid

guser 24 aug 2007 12:22

Nieuwe Easton Vista wielen gekocht voor in mijn TREK 1500. (ter vervanging van de abominabele Bontrager Selects). Bij montage gisteravond kwam ik het volgende probleem tegen:

Mijn achterwiel kreeg ik zeer moeilijk in mijn frame. Op een gegeven moment lukte het wel, maar nu krijg ik het er NIET MEER UIT! Bij de rechterachtervork (met losse dropout) is er voldoende speling, maar in de linkerachtervork lijkt de as muurvast te zitten. Het lijkt erop dat ofwel de as te dik is, ofwel de dropout te smal...

Heeft iemand ervaringen met dit probleem? Wat raden jullie me aan te doen? Ik heb weinig zin om de vijl tegen mijn frame te zetten... :(

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 aug 2007 13:01

niet uittrekken, maar uitkloppen (tegen de band tikken) al geprobeerd?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 24 aug 2007 13:54

Klinkt raar. Gewoon de snelspanner losdraaien moet genoeg zijn toch? Of zit het frame dan nog strak om de naaf heen?

guser
Forum-lid

guser 24 aug 2007 14:04

de snelspanner heb ik er zelfs uitgehaald om te kijken wat er aan de hand is, maar de as/naaf zit echt vast in het frame...

je zou toch denken dat er een universele maat is voor assen? met mijn vorige wiel heb ik nml nooit dit probleem gehad, frame zou dus ok moeten zijn.

gillio
Forum-lid

gillio 24 aug 2007 14:25

Hoe heb je ze er dan ingekregen? Als dit makkelijk ging dan moet je ze er ook makkelijk uit kunnen krijgen door even een mep op de band te geven.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2007 14:42

Staan de remmen open? Heb je de achter-derailleur al wat naar achter getrokken terwijl je 't wiel er probeert uit de duwen. Staat ie in z'n zwaarste versnelling?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

guser
Forum-lid

guser 24 aug 2007 14:47

remmen zijn open. achterderailleur al in verschillende standen gehad. wat is de beste stand voor je derailleurs en ketting om het wiel er uit te krijgen?

het wiel ging er dus ook erg lastig in, ik dacht toen dat dat was omdat m'n achterderailleur verkeerd stond (op- / neer schakelen wil nog wel eens helpen om wiel van links naar rechts te krijgen).

het wiel zit dus vast in de linker dropout, maar los in de rechter.

ik zit nu op kantoor, dus kan ff wat lastig direct tips uitproberen!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 24 aug 2007 15:01

Hoi,

Heb ik nog al gezien icm een Zanata frame. Band aflaten was de oplossing.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 aug 2007 17:56

misschien iemand die de achterderailleur openhoudt terwijl jij er het wiel uitklopt?
Kijk ook eens of de opgepompte band niet geblokkeerd zit tegen de zitbuis! Dan idd band aflaten.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

maatchen
Forum-lid

maatchen 24 aug 2007 19:30

Derailleur in de hoogste versnelling, fiets in de standaard (eventueel met hulp omhoog houden), boutje van dezelfde dikte als de steekas in de as steken, en dan voorzichtig met een grote schroevendraaier en een hamer het wiel middels de kop van de bout lostikken (Ik neem aan dat je met dezlfde bandenmaat 'rijdt' als op de Selects, en de band dus niet klemt tegen het frame). Klinkt voor mij gewoon als een krappe pad links (aangezien rechts wel los zit). Eventueel het wiel met een riepje of een touwje zekeren zodat het niet opeens losschiet en op de grond valt. En dan met een paar lichte halen met een vijl de pad aan de ACHTERzijde ruimen.

guser
Forum-lid

guser 24 aug 2007 19:46

@ maatchen; dank voor uitgebreide aanwijzingen!

Ben ondertussen maar even langs de fm gereden, de dropout / pad bleek inderdaad te smal. Deze hoort 10mm te zijn, was 9,5. Inmiddels uitgevijld (geen idee aan welke kant eigenlijk). Toch apart voor zo'n massaproductieframe (Trek).

Enfin nu kan m'n wiel er tenminste in en uit m'n frame! Toch praktisch als je lek rijdt...

Plaats reactie