Beste wielerliefhebbers
Ik wil een nieuwe ketting op mijn fiets leggen. Ik heb Campagnolo Daytona 10 speed.
Naar wat moet ik kijken als ik een nieuwe ketting koop? En is het moeilijk om zelf een nieuwe ketting er op te leggen; laat ik het mss beter doen door de fietsenmaker? Hebben jullie suggesties?
Al jullie raad is welkom. Bedankt.
hulp nieuwe ketting
-
racingluca
- Forum-lid
Je moet natuurlijk een 10-speed ketting hebben (liefst campa in dit geval), en een kettingpons om hem dicht te maken. Voor goede info omtrent de juiste lengte van de ketting en/of een goede montage zou ik eens rondkijken in dit forum, als het je dan te moeilijk lijkt kan je nog altijd naar je fm gaan...
Built for speed and driven by passion
Waar je op moet letten :
-bij aankoop dat het voor camp-10 speed geschikt is.
-bij montage op hoe de ketting nu precies loopt door derailleurs etc (aangezien je dit nog niet eerder gedaan hebt, zeg ik het maar even) , het aantal schakels van de oude ketting, zodat je weet hoeveel schakels je van de nieuwe ketting moet verwijderen voor de juiste lengte en weten hoe een kettingpons werkt of quicklink of hoe dat ook heet
Het monteren is vrij makkelijk te doen, maar ja, ik kan het dan ook al
- fietsenmaker is uiteraard het makkelijkst, echter wellicht niet de goedkoopste prijs voor de ketting en daarbovenop zijn eigen tarief.
-bij aankoop dat het voor camp-10 speed geschikt is.
-bij montage op hoe de ketting nu precies loopt door derailleurs etc (aangezien je dit nog niet eerder gedaan hebt, zeg ik het maar even) , het aantal schakels van de oude ketting, zodat je weet hoeveel schakels je van de nieuwe ketting moet verwijderen voor de juiste lengte en weten hoe een kettingpons werkt of quicklink of hoe dat ook heet
Het monteren is vrij makkelijk te doen, maar ja, ik kan het dan ook al
- fietsenmaker is uiteraard het makkelijkst, echter wellicht niet de goedkoopste prijs voor de ketting en daarbovenop zijn eigen tarief.
Gewoon een 10-speedket kopen en geen campa tenzij je zo'n pons hebt. Voor de rest: zie Ted38, met de aantekening dat je beter je ket een schakel te kort kunt maken als je ze niet gelijke lang kunt krijgen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
De originele Campa kettingpons kost slechts 75 euro, vandaar dat het wellicht handiger is om een snelschakel te gebruiken om te sluiten, of een KMC ketting (geschikt voor Campa 10 speed) te gebruiken, daar zit standaard al een snelschakel bij, zodat je alleen nog een pons nodig hebt om 'm op maat te maken. Dat kan met bijna elke kettingpons van 10.-
Dat op maat maken kan op twee manieren: het aantal schakels van de oude ketting tellen of de ketting door de derailleurs rijgen en op de zwaarste versnelling leggen (voor en achter) en dan de ketting zo lang maken zodat je een loodlijn (verticaal dus) kunt trekken door de derailleurwieltjes, m.a.w. het derailleurbeen staat precies verticaal.
Er zijn ook wel goedkopere kettingponsen die met Campa 10speed werken, blaffy heeft er eentje ik zal eens vragen of hij het merk post (ben het ff kwijt).
P.S. een snelschakel is sowieso natuurlijk handig, want dan kun je je ketting heel eenvoudig open en dicht maken, wat weer handig is voor schoonmaken. Er zijn KMC en Connex snelschakels beschikbaar die op originele Campa 10 speed kettingen passen.
Hier nog een plaatje van een snelschakel

Dat op maat maken kan op twee manieren: het aantal schakels van de oude ketting tellen of de ketting door de derailleurs rijgen en op de zwaarste versnelling leggen (voor en achter) en dan de ketting zo lang maken zodat je een loodlijn (verticaal dus) kunt trekken door de derailleurwieltjes, m.a.w. het derailleurbeen staat precies verticaal.
Er zijn ook wel goedkopere kettingponsen die met Campa 10speed werken, blaffy heeft er eentje ik zal eens vragen of hij het merk post (ben het ff kwijt).
P.S. een snelschakel is sowieso natuurlijk handig, want dan kun je je ketting heel eenvoudig open en dicht maken, wat weer handig is voor schoonmaken. Er zijn KMC en Connex snelschakels beschikbaar die op originele Campa 10 speed kettingen passen.
Hier nog een plaatje van een snelschakel