Onderhoud en demontage crank en lagers
-
specliffeddes
- Forum-lid
Gisteren door een 'expert' gewezen op de noodzaak toch minstens eenmaal per jaar je crank en lagers (Shimano Hollowtech) te demonteren en te smeren om levensduur te verlengen en gekraak/gepiep te voorkomen. Uiteraard is dit afhankelijk van het aantal km/jaar. Wie kan deze wijsheid onderschrijven?
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
-
racingluca
- Forum-lid
Voor zo ver ik daar iets van af weet kan ik wel zeggen dat aangezien je die lagercups zelf niet kan demonteren, er verder niet zo veel te smeren valt. Montagepasta op de schroefdraden, en kogellagervet op de lagerschalen en misschien ook op de hollowtech crank as.
Built for speed and driven by passion
-
specliffeddes
- Forum-lid
Die externe cups kun je toch gewoon losdraaien met de juiste sleutel?! Uiteraard kun je ze daarna niet ontleden, maar dat hoeft ook niet. Ik ga binnenkort de boel eens demonteren; ook om het vuil tussen de het frame en de cuprand te verwijderen. Een nieuw setje Hollowtech II-lagers kan na enige tijd (10.000km) ook geen kwaad.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
-
scottwilko
- Forum-lid HC
de lagers vanaf ultegra mogen toch echt wel iets langer meegaan hoor dan 10000km. Lijkt me niet nodig die te laten vervangen indien ze nog goed draaien. Maar af en toe de lagers loshalen is ook mede afhankelijk van het frame. Ik moet met mijn ridley frame de lagers eigenlijk vaker dan 1keer per jaar loshalen, en dan gewoon om het vocht onder uit het frame te halen.
scottwilko schreef:de lagers vanaf ultegra mogen toch echt wel iets langer meegaan hoor dan 10000km. Lijkt me niet nodig die te laten vervangen indien ze nog goed draaien. Maar af en toe de lagers loshalen is ook mede afhankelijk van het frame. Ik moet met mijn ridley frame de lagers eigenlijk vaker dan 1keer per jaar loshalen, en dan gewoon om het vocht onder uit het frame te halen.
Je kunt natuurlijk ook de schroef waarmee je kablgeleider onder het bracket vastzit er even uitdraaien, het water in je bracket loopt er dan zo uit.
Nog beter is om een gat van 3 mm onder in je bracket te boren zodat het water altijd weg kan.
Racing Luca schreef:Voor zo ver ik daar iets van af weet kan ik wel zeggen dat aangezien je die lagercups zelf niet kan demonteren, er verder niet zo veel te smeren valt. Montagepasta op de schroefdraden, en kogellagervet op de lagerschalen en misschien ook op de hollowtech crank as.
Wat voor sleutel heb je nodig bij het (de-) monteren van de externe lagers?
Heb nu octalink 63mm en overweeg om te bouwen naar hollowtech daar ik een nieuwe crank (compact) wil...