Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tips 220 km fietsen!!

flexje954
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2007 16:27

flexje954 06 sep 2007 16:46

Dag mede fietsfanaten,

Ik ben nieuw op dit forum en op de fiets. In april van dit jaar ben ik begonnen met fietsen en heb sinds 1 maand ook een nieuwe racefiets. Ik heb de hele zomer getraind op de mountainbike en rij inmiddels 3 keer in de week ongeveer 100 km met een gemiddelde van rond de 27,5 km.

Mijn doel is/was het fietsen naar Friesland, een afstand van 220 km, in een keer. AS zaterdag gaat het gebeuren. Ik ga de poging samen met mijn mannetje wagen. Zoals de weersverwachting is heb ik de hele weg helaas windkracht 4 tegen!!

Wie heeft er nog tips voor mij, zodat ik mezelf kan overtreffen en mijn doel kan bereiken....



:d
Flexje

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 sep 2007 18:49

Wachten tot wind van de andere kant komt ;-)
vroeg en rustig beginnen het word al vroeg donker.
Succes
ps. laat even horen hoe het is vergaan.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 06 sep 2007 19:13

rustig tempo met regelmatig eten en drinken en zorgen dat je zoveel mogelijk in het wiel kunt hangen om uit de wind te blijven!

jerremy
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 mei 2007 14:41

jerremy 06 sep 2007 19:16

Fiets je dus al 300 kilometer per week met dat gemiddelde, of 100 kilometer per week met dat gemiddelde?

Wat mij goed helpt met zulke lange ritten is:
1. heeeeeeel goed ontbijten
2. Veel drinken onder het fietsen
3. goed eten, dus zorg ervoor dat je echt geen honger gevoel krijgt, dus voor je honger krijgt, iets te eten nemen.
Op het moment dat je honger krijgt, is het namelijk snel afgelopen.
4. Hartslag in de gaten houden, maximaal 75 tot 80% dan mat je jezelf ook niet snel af.

Succes!!
Race:Cannondale Caad 9 Liquigaz
MTB: JBC Pro Lightning

voxxen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2007 20:26

voxxen 06 sep 2007 20:50

Heb zojuist de Zuiderzeeroute (plm 450 km) in drie dagen gefietst. In mijn eentje, op een oude Panasonic dx-3000 mét bepakking. De laatste dag 'deed' ik zo'n 190 km, ik verbaasde mezelf hierover daar ik toch niet zo'n getrainde fietser (meer) ben. Toch lukte het redelijk eenvoudig. Inderdaad, goed eten en drinken is van het allergrootste belang. 's-Ochtends een flinke serie broodjes bij de bakker, een kop koffie en/of een red bull en veel water. Tussendoor gewoon af en toe een dextro, een reepje en een aa-drink. En dan flink lunchen en je rust nemen tussendoor. Zorg dat je voldoende mogelijkheden hebt om van houding te wisselen (triathlonstuur is voor mij onmisbaar). En, zorg dat je materiaal in orde is zodat je je niet hoeft te ergeren aan allerlei gerammel, gepiep en gekraak. Oftewel, tussen de oren moet het ook nog eens helemaal goed zitten. Veel succes.

qwerty1
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 sep 2006 22:22

qwerty1 06 sep 2007 22:35

waar gaan jullie fietsen in friesland? ik woon zelf in leeuwarden ,heb hier in friesland
altijd wind tegen ,tip voor in friesland fietsen verstand op nul ,en misschien wat zakjes
koolhydraat gel. sucses

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 07 sep 2007 07:32

Iig niet geforceerd een hoog tempo willen fietsen , regelmatig eten en drinken. Vanavond een goed bord pasta . .... en vooral genieten van de omgeving waar je doorrijdt en opletten met het verkeer.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

flexje954
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2007 16:27

flexje954 07 sep 2007 15:26

Beste Fietsfanaten,

Allemaal bedankt voor de geweldige tips!! Ik neem ze allemaal mee tijdens mijn rit en ik laat zeker even weten hoe het is afgelopen. Eten en drinken onderweg en veel uit de wind achter mijn mannetje. Op het verkeer letten is ook een goeie, in april van mijn fiets gereden door een vrachtwagen dus opletten doe ik ckers.

Ik las de vraag waar ik ga fietsen in Friesland. Ik ga fietsen vanuit Den Haag door de duinen over de afsluitdijk naar Blauwhuis in Friesland, totaal ongeveer 220 km.

Verder voor Jerremy, ik fiets 3 x in de week tussen de 80 - 120 km al naar hoeveel tijd ik heb, dus gemiddeld totaal 300 km in de week met een snelheid van gemiddeld 27,5.

Bedankt allemaal
Flexje

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 07 sep 2007 16:22

Flexje954 schreef:Beste Fietsfanaten,

Allemaal bedankt voor de geweldige tips!! Ik neem ze allemaal mee tijdens mijn rit en ik laat zeker even weten hoe het is afgelopen. Eten en drinken onderweg en veel uit de wind achter mijn mannetje. Op het verkeer letten is ook een goeie, in april van mijn fiets gereden door een vrachtwagen dus opletten doe ik ckers.

Ik las de vraag waar ik ga fietsen in Friesland. Ik ga fietsen vanuit Den Haag door de duinen over de afsluitdijk naar Blauwhuis in Friesland, totaal ongeveer 220 km.

Verder voor Jerremy, ik fiets 3 x in de week tussen de 80 - 120 km al naar hoeveel tijd ik heb, dus gemiddeld totaal 300 km in de week met een snelheid van gemiddeld 27,5.

Bedankt allemaal


Heb dat rondje ook wel eens gedaan. Vooral langs de kust door de duinen vond ik erg mooi! Bijna buitenlands.... Geniet er dus in eerste instantie van. Vreemd genoeg vond ik de duinen ook het zwaarst, aangezien je gemiddelde daar iets lager ligt, omdat het daar toch iets heuvelt. En natuurlijk omdat je de hele kustlijn door deze zandheuvels kunt blijven fietsen. Vroeg vertrekken, vanwege de drukte daar in de weekenden. Ergens bij Callantsoog kun je wel weer de Noordhollandse polder doorsteken op weg naar de afsluitdijk. Even lekker eten bij het Monument en dan weer door. Na de afsluitdijk meteen na de sluizen het viaduct over en dan op naar Makkum. Na Makkum direct binnendoor richting Allingawier, fietspaadje door de weilanden, Parrega, Dedgum, Blauwhuis...

Mocht je wel eerder moe worden en zie je de afsluitdijk niet zitten, dan zou je nog naar Enkhuizen kunnen fietsen en dan het pontje naar Stavoren pakken. Dan is het laatste stukje naar Hindelopen, Workum, Parrega ook een heel mooie route.

In ieder geval lekker relaxed fietsen. Hoewel je al heel wat kilometers gewend bent is 220km toch wel een lang stuk; veel drinken en eten onderweg en een paar keer lekker eten bij een restaurantje of eettent. In ieder geval heel goed ontbijten, en je goed realiseren dat Nederland maar een klein landje is en dat de afsluitdijk maar 30km lang is.

flexje954
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2007 16:27

flexje954 10 sep 2007 14:20

De uitslag!!

Gehaald joepie................Viel behoorlijk zwaar....Totaal was het 190 km ivm andere route en 170 km wind tegen..pppfffff Ik ben trots op mijn zelf joh...doel behaald.. gemiddelde snelheid van 25.2 km.....De eerste 60 km waren afzien. Het ging echt voor geen meter. Ik heb zelfs nog even gedacht om het op te geven. Die duinen waren erg zwaar met de tegen wind en ik kon mijn ritme niet vinden omdat ik mij in moest houden om mijn spieren/kracht te sparen. Na IJmuiden hebben we ervoor gekozen om de duinen niet meer in te gaan en toen ging het lekker. Na 100 km voelde ik nergens meer pijn en had ik mijn slag te pakken.

Op de afsluitdijk had ik de gelegenheid om mijn ventje eruit te rijden maar heb er voor gekozen om hem uit de wind te rijden. Hij zat er een beetje doorheen en ik had goede benen, ongelooflijke kick!! makkelijk 30 kunnen rijden na zo'n afstand met een behoorlijke k.u.t. tegen wind. Het was helemaal super...en nog belangrijker bijna geen spierpijn de volgende dag.....alleen pijn aan mijn reet:-)

A.s zaterdag staat er een rondje op het programma niet te laat in de middag. Het word waarschijnlijk westeinderplas totaal 120 km .. Zat zelf te denken aan een uur of 11 - 12....Ik hoor wel wie er zin en gelegenheid heeft om mee te gaan!!

Iedereen bedankt voor tips!!
Flexje

jerremy
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 mei 2007 14:41

jerremy 10 sep 2007 15:39

Wow Flex, respect!!
Top prestatie moet ik zeggen.

Vind het echt knap dat je met zo een korte tijd fietsen al zulke afstanden kan afleggen.
Race:Cannondale Caad 9 Liquigaz
MTB: JBC Pro Lightning

flexje954
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2007 16:27

flexje954 10 sep 2007 16:18

Jerremy, dank je wel!!

AS zaterdag gaan we een rondje 80/120 km fietsen, interesse..

Je kan reageren, bij meetings/fietsfanaten gezocht ZH.

Of kom je niet uit de regio zh....

gr.
Flexje

Plaats reactie