Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Chorus BB vs Centaur crankstel

jjjos
Forum-lid

jjjos 15 sep 2007 10:44

Na overleg met mijn fietsenmaker heb ik een Chorus trapas(vierkant) laten monteren en daarop mijn Centaur crankstel gemonteerd. Werkt prima, kettinglijn ok. In de handleiding van Campagnolo en op diverse interntforums lees ik echter dat Chorus BB en Centaur absoluut niet compatible zijn i.v.m. de passing. Hoewel alles uitstekend werkt twijfel ik nu toch of ik hiermee wellicht onverantwoorde risico's neem. Is het mogelijk dat er bv. bij een beklimming een crank losschiet?
Wie kan mij adviseren ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2007 11:07

Bij een Triple kan 't wel, bij een dubbel sloop je de crank ermee. Het zal wel blijven zitten, maar op een Centaur as zal het niet meer mooi passen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 16 sep 2007 02:31

Oeps: vandaar dat het lijkt dat mijn record crankstel speling heeft op mijn centaur BB, ik had al spijt ervan dat ik 35 euro gespaard heb aan dit wezenlijk onderdeel.
Afbeelding

gene
Forum-lid

gene 16 sep 2007 04:15

Mijn fm heeft een Chorus triple crankstel op een Centaur BB gemonteerd.
Kan dus ook niet?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 16 sep 2007 13:14

De handleiding van Campa (te vinden op hun website) geeft wat meer duidelijkheid, maar niet voldoende.
Record en Chorus tweedelig: 102mm Symmetrisch
Record en Chorus driedelig: 111mm A-Symmetrisch
veloce en centaur 2- en 3delig: 111mm symmetrich

Blijkbaar zijn de chorus en record cranks meer naar buiten gebogen waardoor de qfaktor hetzelfde is.

Bij Chorus en Record is de trapas dus in ieder geval smaller, De cranks op een Centaur trapas monteren betekend dus dat je voeten 1cm meer naar buiten staan... Maar als dat het enige is dan hoeft dat niet te betekenen dat je deze cranks niet op een centaur trapas kunt monteren. Weet iemand of er een echt passingsverschil is waardoor het mixen van de groep onderdelen to slijtage of breuk kan leiden?
Afbeelding

gene
Forum-lid

gene 16 sep 2007 18:42

ericpeters schreef:De handleiding van Campa (te vinden op hun website) geeft wat meer duidelijkheid, maar niet voldoende.
Record en Chorus tweedelig: 102mm Symmetrisch
Record en Chorus driedelig: 111mm A-Symmetrisch
veloce en centaur 2- en 3delig: 111mm symmetrich

Blijkbaar zijn de chorus en record cranks meer naar buiten gebogen waardoor de qfaktor hetzelfde is.
Bij Chorus en Record is de trapas dus in ieder geval smaller, De cranks op een Centaur trapas monteren betekend dus dat je voeten 1cm meer naar buiten staan... Maar als dat het enige is dan hoeft dat niet te betekenen dat je deze cranks niet op een centaur trapas kunt monteren. Weet iemand of er een echt passingsverschil is waardoor het mixen van de groep onderdelen to slijtage of breuk kan leiden?

Record en Chorus zouden een kleinere Q factor hebben, dus denk ik niet dat de cranks meer naar buiten gebogen zijn.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2007 19:07

@ Gene:
record chorus trapas = smaller dan centaur, indien (ik zeg wel indien, denk dat ericpeters daar vanuitgaat alszijnde de waarheid) kettinglijn gelijk, is de crank bij record/chorus dus meer naar buiten gebogen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

jjjos
Forum-lid

jjjos 16 sep 2007 19:08

De discussie gaat nu over chorus/ record cranks op een centau trapas, terwijl het oorspronkelijk ging over centaur cranks op een chorus trapas.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2007 19:15

de discussie gaat over compabiliteit. de q-factor is hierin ook niet onbelangrijk. Grappig is inderdaad wel dat iedereen het hier heeft over record/chorus cranks!
Maar over je probleem op zich: ik rijd nu met 105 trapas waar een record crank opzat, en nu een centaur compact. Nog geen problemen daarmee gehad... Meer weet ik er echt niet van, vierkant is vierkant voor mij...(maar de tegenstrijdige berichten verontrusten me nu wel ook een beetje). Om nu echt op je vraag te antwoorden (want je legt er zo de nadruk op): neen, hij zal er niet afvallen. ;-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 16 sep 2007 21:23

JJJos schreef:De discussie gaat nu over chorus/ record cranks op een centau trapas, terwijl het oorspronkelijk ging over centaur cranks op een chorus trapas.

Goed, maar het maakt niets uit het komt er eigenlijk op neer: is het alleen de breedte van het geheel wat qua compatibiliteit niet kan of is het ook de passing van het vierkant gat in het crank op de vierkante as?
Als het de breedte is dan heb jij theoretisch problemen met de kettinglijn bij binnenblad en kleinste kransje. Als het ook de passing is dan krijg je onnodige slijtage van onderdelen welke eigenlijk niet aan slijtage onderhevig zijn.

Ik had alleen ketiinglijn en qfaktor afwijking verwacht maar tikken in mijn combinatie doen vermoeden dat ook andere problemen zijn.
Afbeelding

roadster
Forum-lid

roadster 16 sep 2007 22:00

ericpeters schreef:... kan of is het ook de passing van het vierkant gat in het crank op de vierkante as?
Alles van Campa is dacht ik de ISO-passing, dus automatisch onderling uitwisselbaar. Zelf heb ik een ISO trapas (107 mm van Rose a 17 euro) i.c.m. een oud DuraAce trapstel om de Q-waarde laag te houden; past perfect. Zo werkt ISO (dus campa) en JIS (Shimano).

http://www.highpath.co.uk/cycles/notes/04.html
Roadster

Plaats reactie