zijn nieuwe kettingen gesmeerd of niet?
-
fredkarsten
- Forum-lid
Op fietspunt.nl lees ik tot mijn verbazing hetvolgende:
Het vet waarin een nieuwe ketting geleverd wordt is niet voldoende voor tijdens het fietsen; dit vet is om de ketting tegen roest te beschermen tijdens opslag en transport en spoelt er bij de eerste regenbui uit.
Ik kan me dat van de grote merken zoals shimano, campo en sram niet voorstellen.
Kan iemand mij vertellen hoe de vork precies in de steel zit.
Het vet waarin een nieuwe ketting geleverd wordt is niet voldoende voor tijdens het fietsen; dit vet is om de ketting tegen roest te beschermen tijdens opslag en transport en spoelt er bij de eerste regenbui uit.
Ik kan me dat van de grote merken zoals shimano, campo en sram niet voorstellen.
Kan iemand mij vertellen hoe de vork precies in de steel zit.
gaat niet, bestaat niet!
En toch schijnt dit waar te zijn! Het is een soort 'verpakkingsvet', net zoals sommige gereedschappen verpakt worden in van dat vieze papier met stijf vet.
Als ik een verse ketting omleg, smeer ik hem altijd. Je merkt dat hij dan meteen veel soepeler loopt.
Anyway, iedereen heeft tegenwoordig zijn eigen favoriete smeermiddeltje...
Als ik een verse ketting omleg, smeer ik hem altijd. Je merkt dat hij dan meteen veel soepeler loopt.
Anyway, iedereen heeft tegenwoordig zijn eigen favoriete smeermiddeltje...
-
intersantos
- Forum-lid
-
fredkarsten
- Forum-lid
intersantos vriendelijk bedankt voor de info. er is in het verleden blijkbaar reeds flink gereageerd op de vraag: nieuwe ketting smeren of niet. toch ontbreekt in de info uitwisseling het definitieve antwoord nog ( bv van de ketting producenten). wellicht dat iemand nog meer of nieuwere informatie heeft. ik blijf nieuwsgierig.
gaat niet, bestaat niet!
Strikt genomen zijn ze voorzien van een roest werend laagje (ze zijn uitgekookt in vet dat na afkoelen is gestold).
Dit is meer bedoeld om de ketting te beschermen tegen invloeden van buitenaf (een ketting is kaal, onbehandeld metaal) dan als smering (doet het overigens wel) en het is dan ook verstandig om na montage minimaal "bij" te smeren.
De eerste posting klopt dus. (overigens was er "vroegah" wel kettingvet te koop waarmee je eens in de zoveel weken je ketting kon uitkoken) werkte prima maar was wel extreem arbeidsintensief....
Dit is meer bedoeld om de ketting te beschermen tegen invloeden van buitenaf (een ketting is kaal, onbehandeld metaal) dan als smering (doet het overigens wel) en het is dan ook verstandig om na montage minimaal "bij" te smeren.
De eerste posting klopt dus. (overigens was er "vroegah" wel kettingvet te koop waarmee je eens in de zoveel weken je ketting kon uitkoken) werkte prima maar was wel extreem arbeidsintensief....
Sharkman schreef:(overigens was er "vroegah" wel kettingvet te koop waarmee je eens in de zoveel weken je ketting kon uitkoken) werkte prima maar was wel extreem arbeidsintensief....
Bestaat nog steeds volgens mij: Putoline Chain Wax

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
fredkarsten
- Forum-lid
allemaal vriendelijk bedankt voor de reacties, ik weet genoeg.
gaat niet, bestaat niet!