hallo,
ik ben van plan om mijn hendels te gaan vervangen, voor centaur 10 sp (mijn overige onderdelen zijn ook 10sp chorus, alleen mijn hendels zijn van mirage), nu is mijn vraag, of dit moeilijk is, in verband met de kabels. hoe kan je de kabels losmaken en bevestigen?
alvast bedankt!
campagnolo hendels vervangen
- daniel1975
- Forum-lid HC
Montage is een eitje. Binnenkabels moet je gewoon vervangen. Die zijn aan het einde te gerafeld om ze er weer goed doorheen te krijgen. Campa levert hele goede montagebeschrijvingen (ook in het nl) bij hun producten. Kijk maar op de site, daar staan ze in pdf vorm.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- de zwarten
- Forum-lid HC
1. maak kabels los aan de derailleurs en de remmen.
2. zijn ze een beetje gerafeld, knip er dan een klein stukje af tot waar het niet meer gerafeld is.
3. vouw de remgreeprubbers weg en schroef de bout los (helemaal) waarmee de shifter vastzit.
4. verwijder de shifter, en daarna de kabels van de shifter
5. duw de kabels in de nieuwe shifter.
6. duw de kabels in de kabelhulzen, tot je de nieuwe shifter op je stuur kan plaatsen.
7. Maak dat kabels volledig in kabelhulzen zitten, en dat kabelhulzen volledig in de shifteruitsparingen zitten
8. boel aandraaien, dan kabels aandraaien, dan afregelen derailleurs.
2. zijn ze een beetje gerafeld, knip er dan een klein stukje af tot waar het niet meer gerafeld is.
3. vouw de remgreeprubbers weg en schroef de bout los (helemaal) waarmee de shifter vastzit.
4. verwijder de shifter, en daarna de kabels van de shifter
5. duw de kabels in de nieuwe shifter.
6. duw de kabels in de kabelhulzen, tot je de nieuwe shifter op je stuur kan plaatsen.
7. Maak dat kabels volledig in kabelhulzen zitten, en dat kabelhulzen volledig in de shifteruitsparingen zitten
8. boel aandraaien, dan kabels aandraaien, dan afregelen derailleurs.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®- daniel1975
- Forum-lid HC
de zwarten schreef:1
Zal je in praktijk zelden lukken hoor. Gaat al snel bij 1-2 kabels mis.
oke, klinkt allemaal erg goed, bedankt alvast.
het is dus zo dat ik waarschjijnlijk de uiteinden moet afknippen, om ze er weer goed doorheen te krijgen, en anders helenieuw kabels moet trekken.
heb je trouwens nog speciaal gereedschap nodig, om oa de kabels los en vast te maken?
het is dus zo dat ik waarschjijnlijk de uiteinden moet afknippen, om ze er weer goed doorheen te krijgen, en anders helenieuw kabels moet trekken.
heb je trouwens nog speciaal gereedschap nodig, om oa de kabels los en vast te maken?
koga kimera road 1k
- de zwarten
- Forum-lid HC
inbussleutels, goeie kniptang (geen klein onnozel tangetje), stevige arm, kabelhulsjes om de volgende keer rafelen tegen te gaan, kabelvet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®- daniel1975
- Forum-lid HC
GastheerG schreef:Daniel1975 schreef:de zwarten schreef:1
Zal je in praktijk zelden lukken hoor. Gaat al snel bij 1-2 kabels mis.
Met een goeie tang (bv Knipex) is dat geen probleem hoor! Als je zelf veel knutselt is zo´n tang uberhaupt wel een goede investering.
Wacht maar tot je er een knijploodje op hebt gehad aan het einde. Dan zitten er vaak langere rafels aan dan je wilt.
En ik heb een hele goede tang liggen, weet hoeveel plezier je hebt van goed gereedschap. Maar goed, laat hem het maar proberen. Misschien dat het lukt. Alleen niet raar kijken als je toch onverwachts een nieuwe set binnenkabels nodig hebt. Overigens is het toch goed om die af en toe eens te vervangen.
verkeerde zuinigheid om de binnenkabel niet te hergebruiken. ik zou ook meteen de buitenkabel vervangen, of in elk geval zorgen dat deze 100% goed aanligt tegen de hendel!! anders verloopt je afstelling per schakelactie...
succes!!
succes!!