Een lange titel, maar het geeft wel echt weer waar mijn vraag over gaat.
Ik vraag me het volgende af. Stel dat ik bij een compact cranckstel het binnenblad wissel van bijvoorbeel 34 naar 39 tanden (en het buitenblad even groot laat), moet ik dan ook mijn voorder. hoogte instelling veranderen? Laten we er van uit gaan dat ik niet gebruikmaak van een speciale (inmiddels al weer oude) compact speciale voorder, maar van een normale of een die voor beide geschikt is (ook volgens de aanbieder), zoals Campa en SRAM hier over spreken. Ik be zeer benieuwd wat jullie ervaring hiermee is.
Ik ben benieuwd naar jullie info en ervaring!
Alvast bedankt,
Afstelling voorderr. bij compact binneblad wissel
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Klinkt goed en precies wat ik hoopte (en een beetje dacht)
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad geen probleem, ik draai ook al enige tijd deze configuratie (40 binnenblad voor in de polder, 34T voor Ardennen / Alpen).
havana schreef:Inderdaad geen probleem, ik draai ook al enige tijd deze configuratie (40 binnenblad voor in de polder, 34T voor Ardennen / Alpen).
Mag ik eens vragen welke cassette je "in de polder "gebruikt (en waarom) bij dat 40T blad?
Fiets... ook eens 11 speed!
Tuurlijk, ik gebruik een 12-23 in de polder. Een heerlijk verzet met mooie kleine stapjes. Het liefst zou ik een 12-21 monteren maar die heb je alleen in Dura Ace en die is dan meteen voor 90 euro ofzo.
Op 40x23 rijd ik zelden, 40x21 komt nog wel eens voor (windkracht 6 tegen, D1 training ofzo).
Op 40x23 rijd ik zelden, 40x21 komt nog wel eens voor (windkracht 6 tegen, D1 training ofzo).
Ik denk dat ik er ook maar eens aan moet geloven. M'n compact 50-34 i.c.m. 13-26 was prima voor in de Ardennen, Vogezen, Alpen en voor de beklimmingen van de Ventoux deze zomer, maar voor de Betuwse polder...
Ik rij graag met een vlot beentempo, zo'n 90 à 95. Is het dan zinnig om behalve het binnenblad evt. ook de cassette nog aan te passen ?
Ik rij graag met een vlot beentempo, zo'n 90 à 95. Is het dan zinnig om behalve het binnenblad evt. ook de cassette nog aan te passen ?
Fiets... ook eens 11 speed!
Oyah schreef:Ik denk dat ik er ook maar eens aan moet geloven. M'n compact 50-34 i.c.m. 13-26 was prima voor in de Ardennen, Vogezen, Alpen en voor de beklimmingen van de Ventoux deze zomer, maar voor de Betuwse polder...
Zeker. Persoonlijk vind ik dat je altijd moet rijden met 100% versnellingen die passen bij de omstandigheden. Natuurlijk kun je het hele jaar met één setup rijden, maar dat is altijd een compromis. Als je echt een lekker polderverzet wil neem je best a) een kleiner binnenblad b) een "kleine cassette" (11-23, 12-23, 12-21 of 12-21) zodat je mooie kleine stapjes hebt en dus geen enkel verzet mist. Een 25 (en zelfs een 23) heb je eigenlijk op 't vlakke nooit nodig.
Zoals ik het in een ander topic al verwoordde: met een klimcassette gaan rijden op 't vlakke is zoals het rijden met een auto waarvan de 2e en en de 4e versnelling mist. Dat rijdt wel, maar ideaal is het niet.
Een goede site om eens te sleutelen met je verzetten is http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Ik zou in ieder geval een ander binnenblad nemen, bv. 39 of 40. Andere cassette is niet perse nodig. De eerste zes kransjes lopen toch per 1 tandje op? Dat vlakke gedeelte van de cassette kun je prima benutten. Als je een andere cassette monteert zul je de kleinste kransjes veel minder gaan benutten. Of verwacht je regelmatig 50x11-12-13-14 rond te gaan draaien?
Eens dus. Mijn stelling: voor niet-wedstrijdrijders die bijna enkel op het vlakke rijden stem je je kruissnelheden (tussen D1 met veel wind tegen - tot aan volle bak stoempen met veel wind mee) af met behulp van je voorbladen en de kleinste 6 kransjes.
Ik heb graag dat de overige kransjes wat sterker verlopen voor als ik op de Utrechtse Heuvelrug, de Posbank of in Limburg/Ardennen rij. Met overgangen van vlak naar omhoog kun je dan met een paar klikken veel bereiken. Voor heel lange, zware ritten in Ardennen (bv Waalse Pijl) of voor in de Alpen monteer ik een klein binnenblad.
Ik heb graag dat de overige kransjes wat sterker verlopen voor als ik op de Utrechtse Heuvelrug, de Posbank of in Limburg/Ardennen rij. Met overgangen van vlak naar omhoog kun je dan met een paar klikken veel bereiken. Voor heel lange, zware ritten in Ardennen (bv Waalse Pijl) of voor in de Alpen monteer ik een klein binnenblad.