Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

wanneer staat een ketting te scheef

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 15 okt 2007 16:22

hallo,

ik heb sinds kort een racefiets (cube attempt 2007) en hiervoor altijd mountainbikes gehad. ik heb op deze racefiets moeite om de juiste versnelling te vinden. dat wil zeggen de versnelling die ik lekker vindt rijden (tegen de wind in) vindt meneer Cube niet lekker. het is volgens mij een compact cranck met een 10-speed cassette. hij pakt op het buitenblad de op 3 na kleinste niet en op het middenblad de op twee na buitenste niet terwijl ik die heel graag wil rijden. mijn vraag is nu is dir normaal, of moet het nog een beetje in lopen ( hij heeft 206 km afgelegd) ik zag eerder op dit forum al iemand met hetzelfde probleem.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 okt 2007 16:31

1. Een "compact" en een "middenblad" is een contradictie: als je 3 bladen voor heb je een triple en geen compact
2. Als alles goed staat afgesteld kun je alle 20 versnellingen schakelen
3. Als alles goed is afgesteld lopen van de 20 versnellingen er 18 à 20 versnellingen 100% vrij, maar:
4. Op binnenblad kun je de kleinste 2 kranjes achter beter niet gebruiken i.v.m. kettinglijn. Vaak lopen deze ook aan, dus dat kan als reminder fungeren.
5. Op buitenblad kun je beter de grootste twee kransjes niet gebruiken. Zelfde verhaal.
6. Als je inderdaad een compact hebt monteer dan een ander binnenblad in de polder want aan de 34 heb je niks.
7. Inrijden is niet nodig; alles zou meteen moeten merken
8. Kijk ook eens naar het aantal tandjes in je cassette: een cassette met grote gaten ('geitenkaascassette') is bedoeld voor de bergen en rijdt in de polder dramatisch. Het lekkerst rijdt een cassette met hele kleine stapjes, bijvoorbeeld een 12-23.

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 15 okt 2007 17:33

Shimano 105 Hollowtech II, 50x39x30Z
Shimano 105 12-27Z., 10-fach

oke, ja ik ben een beetje een nerd op racefietsen gebied...er staat compact op....maargoed het is dus een triple. en een 12-27 cassette. het voelt alsof even de weestand wegvalt op de trapas als je langzamer draait als je werkelijk fietst dus even ontspannen freewheelen. als ik op het 2 na grootste tandwiel schakel op het buitenblad of het op twee na grootste op het middenblad. en tsja drenthe de polder...nie echt
tarmac expert sram force
BMC TE02 xt/xtr

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 okt 2007 17:41

Compact slaat waarschijnlijk op je frame. Een sloping frame (dus met aflopende bovenbuis) wordt ook wel compact genoemd, vandaar.

Een triple met een 12-27 is natuurlijk compleet gekkenwerk, ook in Drente (zie mijn opmerking over geitenkaascassette). Tenzij je in Limburg woont en zelfs dan.

Ik heb niet veel ervaring met triples maar volgens mij moet je bijna alle versnellingen gewoon kunnen gebruiken. Verder is aan je verhaal geen touw vast te knopen.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 15 okt 2007 17:59

Tja, het zou ook mijn keuze niet zijn, maar je zou het ook zo kunnen zien: Hij rijdt met een compact (50x39) en heeft voor de vakanties naar de Alpen een extra binnenblad waardoor hij nooit hoeft te wisselen. Zowel voor als achter niet. Is ook een keuze als je bv niet al te handig bent.

Op mijn 'tweede' fiets heb ik een triple (48-40-30 met 12-23). Ik gebruik in ieder geval steeds twee kransjes achter niet. Dus met de ketting voor op het buitenblad, gebruik ik de twee grootste kransjes niet. Voor op het middenblad, gebruik ik het kleinste en het grootste kransje niet. En op het binnenblad gebruik ik de twee kleinste kransjes niet. Enerzijds, vanwege de schuine kettinglijn, anderzijds omdat het ook niet nodig is vanwege het aantal dubbelingen in de vele te maken combinaties.

En een 12-27 t.o.v. 12-23 scheelt enkel de 18.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 okt 2007 18:04

Ook bij triple kleinste blad voor: beter niet 2 kleinste tandwielen op achter cassette gebruiken. Idem grootste blad voor de 2 grootste tandwielen op cassette. Middenblad. Kleinste and grootste tandwiel op cassette niet gebruiken. Effectief dus 24 versnellingen. Natuurlijk laat alles zich schakelen maar je ketting vind het niet echt fijn (slijtage). Indien cassette and voorbladen goed zijn gekozen heb je deze "6" versnellingen ook niet nodig en loopt e.e.a. netjes over qua verzet.
What makes the boat go faster?

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 15 okt 2007 18:06

wat is er precies gekkenwerk aan....ik vind het niet vervelend het enigste is dat ik normaal zon 34 a 35 km/h rijdt, maar als ik een lang stuk tegenwind heb wil ik graag een klein tikje lichter naar zon 33 a 34 met een iets hogere trap frequentie, en die versnelling is dus net een kransje te veel naar links voor mijn buitenbladblad en net een kransje te veel naar rechts voor mijn buitenblad, misschien moet er maar een andere cassette onder hij moet toch binnen 2 maanden voor controle naar de FM. zoals gezegd ik kom uit het mountainbiken en heb nooit problemen gehad met zoiets. maar heb een cube gekocht met de standaard 105 afmontage...ervanuit gaande dat dat wel goed zat omdat het het werk is van die mensen om fatsoenlijke fietsen in elkaar te schroeven.
tarmac expert sram force
BMC TE02 xt/xtr

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 okt 2007 18:11

CUBEmeister schreef:wat is er precies gekkenwerk aan....ik vind het niet vervelend het enigste is dat ik normaal zon 34 a 35 km/h rijdt, maar als ik een lang stuk tegenwind heb wil ik graag een klein tikje lichter naar zon 33 a 34 met een iets hogere trap frequentie, en die versnelling is dus net een kransje te veel naar links voor mijn buitenbladblad en net een kransje te veel naar rechts voor mijn buitenblad, misschien moet er maar een andere cassette onder hij moet toch binnen 2 maanden voor controle naar de FM. zoals gezegd ik kom uit het mountainbiken en heb nooit problemen gehad met zoiets. maar heb een cube gekocht met de standaard 105 afmontage...ervanuit gaande dat dat wel goed zat omdat het het werk is van die mensen om fatsoenlijke fietsen in elkaar te schroeven.

Vraag is dan wat heb je op je mtb gemonteerd? Je kunt altijd 1 of meerdere kransjes vervangen indien je dit persoonlijk beter vindt fietsen.
What makes the boat go faster?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 15 okt 2007 18:25

Gewoon een 46T of 48T buitenblad monteren. De momenten dat je harder dan 50 per uur rijdt EN mee wilt trappen zijn te verwaarlozen...als je geen wedstrijden rijdt tenminste...

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 15 okt 2007 18:28

dus het is mogelijk om binnen de cassette enkele tandwieltjes te veranderen?...intressant. dit soort antwoorden kan ik wat mee. beter dan mensen die zeggen dat er aan mijn verhaal geen touw is vast te knopen...helaas is het lastig om een gevoel uit te drukken in de juiste bewoording.

Mijn MTB is de deur uit, helaas voor die passie heb ik besloten dierendokter te worden en heb het als inmiddels 3de jaars zo druk dat ik eigenlijk te weinig tijd heb om fatsoenlijk te mountainbiken en met een racefiets bij mijn ouders in drenthe en een goedkoop bakkie in utrecht kom ik toch aan mijn 10K per jaar
tarmac expert sram force
BMC TE02 xt/xtr

speric
Forum-lid HC

speric 15 okt 2007 18:34

Het is als het niet helemaal lekker schakelt een afstelling mankementje. De FM kan dit zo verhelpen voor je als het goed is.
Verder is het zoals hier bovenstaat allemaal mogelijk, maar niet wenselijk ivm slijtage van ketting en tandwielen ( voor + achter).

Ik denk dat je beter af bent met een 12-23 of 12-25 cassette, i.c.m. een triple zal je niet snel in problemen komen en het schakelen loopt net iets mooier.
het verschil zit em in de laatste 4 12-13-14-15-16-17
19-21-24-27, of
19-21-23-25 of
18-19-21-23

Je kan ook een Ultegra 13-23 nemen of 14-25 zgn junioren cassette, loopt alles tandje voor tandje op.
Succes en even goed laten afstellen.

gr.

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 15 okt 2007 18:37

goed ik geloof dat het wel duidelijk is ik moet een andere cassette
tarmac expert sram force
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie