Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beschadiging (garantie?)

laurenss
Forum-lid

laurenss 16 okt 2007 11:18

Hoi,

Ik heb een maand geleden een nieuwe fiets gekocht (bulls). Tijdens het schoonmaken kwam ik helaas een beschadiging tegen op mijn achterbrug. Waarschijnlijk het klapperen van mn ketting, maar ipv op het midden vd achterbrug zat het precies achter mijn crank!
Gekke plek voor zo'n beschadiging dacht ik. Zeker omdat ik er nog niet veel (1000km) op gefiets heb en mijn ketting er nog nooit is afgelopen! Binnenblad heb ik sowieso niet veel gebruikt (1dagje limburg een paar keer).
De beschadiging is ook best diep als ik met mijn vinger voel. Op de foto is de plek te zien en hopelijk een beetje de grootte/diepte ervan. De witte plekjes precies achter het buitenblad en onder de derailleur. Foto is schuin van achteren genomen want beschadiging zit precies achter het binnenblad.

Afbeelding

De fm waar ik hem gekocht heb is 2 uur reizen. Heeft een lakstiftje aangeboden maar heb nog ff gewacht met reactie. Lokale fm vond dat dit onder de garantie viel als een fiets van hem was geweest (makkelijk praten want dat is het niet)

Mijn vraag is wat jullie ervan vinden. Heb ik net pech, fabrieksfout, garantie?
Vind het voornamelijk een rare plek voor een beschadiging.

Alvast bedankt voor de reacties

edit: een close up toegevoegd
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2007 13:14

Fabrieksgarantie is het iig niet, want dit is geen productiefout maar gewoon veroorzaakt doordat de ketting er een keer is opgeslagen. Zo te zien zit er geen beschermingssticker op je achtervork en dan is het een kwestie van tijd voordat de achtervork door de ketting beschadigt wordt. De FM die je de fiets verkocht heeft valt dat wel te verwijten, want die stickers horen gewoon op een fiets geplakt te worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

laurenss
Forum-lid

laurenss 16 okt 2007 13:28

Lopen die stickers dan zover door? Beschadiging zit helemaal bij de plek waar de achtervork smaller wordt voor de crank.
Beste oplossing is ff bijwerken met lakstiftje en beschermsticker er daarna op of toch ff doorzeuren bij de fm?

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 16 okt 2007 17:28

Ben het met AC-fan eens dat dit geen garantiegeval betreft en doorzeuren bij de fm heeft in mijn optiek dan ook geen zin.

Even de boel goed schoonmaken, bijtippen en dan goede transparante plakfolie erover.

Misschien wil de fm het, ter compensatie dat ie de beschermsticker is vergeten, het wel voor je doen

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 16 okt 2007 18:05

@Laurens: zet je fiets even op de Bulls site.......Kunnen wl wat aanmeldingen gebruiken!
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

speric
Forum-lid HC

speric 16 okt 2007 18:27

Amclassic-fan schreef:Fabrieksgarantie is het iig niet, want dit is geen productiefout maar gewoon veroorzaakt doordat de ketting er een keer is opgeslagen. Zo te zien zit er geen beschermingssticker op je achtervork en dan is het een kwestie van tijd voordat de achtervork door de ketting beschadigt wordt. De FM die je de fiets verkocht heeft valt dat wel te verwijten, want die stickers horen gewoon op een fiets geplakt te worden.

Die ketting tikt daar volgens mij echt niet op het frame, dan moet ie door de voorder heen.
Het lijkt er meer op alsof de ketting en toch af is gelopen of mee omhoog gekomen is en er langs geschuurd. maarja, de TS zegt dat de ketting er bij hem nooit is afgelopen.

Duidelijk is te zien dat iets ( meest waarschijnlijk de ketting) de lak eraf geschaafd heeft. Het zal dan ook niet direct onder garantie vallen.
Tenzij .... dit bij de dealer is gebeurd is.. beetje vet erop en je ziet er niks van, tot dat je het schoonmaakt.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 okt 2007 18:35

Mss een keertje per ongeluk achteruit getrapt terwijl de ketting nog half op t ene en half op t andere blad lag na t schakelen??
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

laurenss
Forum-lid

laurenss 16 okt 2007 19:36

zo'n 5 cm naar voren (op de plek van de tanden van het binnenblad) zitten ook nog 2 plekjes.
Heb zelf het vermoeden dat het niet door mij is gekomen :p maar het moet wel die kettng zijn geweest.
Ik ga iig een zwart lakstiftje scoren om het bij te tippen.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 okt 2007 21:36

Wen dr maar aan zou ik zeggen, je wilt niet weten hoe de achterbrug van m'n zes jaar oude mtb dr uitziet. Zolang 't geen carbon is kan het volgens mij alleen maar 'optisch' kwaad.

popnagel
Forum-lid

popnagel 17 okt 2007 17:12

dit zijn gewoon butsen die van je lak zijn afgeslagen. komt niet van je ketting, die 'slaat' gewoonlijk op de achtervork ergens in het midden en daaromheen. en je krijgt dan wat krassen/ krasjes. lijkt mij dat er tijdens de montage van jouw fiets iets is gebeurd. lak butst er simpelweg niet vanaf, als je ketting er even tegenaan komt. en al helemaal niet op die plaats, helemaal verscholen onder je derailleur en achter je voorblad. ook niet door achteruittrappen als je ketting nog niet helemaal is op/afgeschakeld!
de beschadiging op zich kan geen kwaad, voor zo ver ik het op de foto kan zien, maar k.. is het wel. ik zou hem wel ff checken op meer beschadigingen.
Popnagel

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2007 18:12

Net alsof je dit niet zou zien als je de fiets geleverd krijgt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

laurenss
Forum-lid

laurenss 17 okt 2007 18:45

Het zit echt precies achter mn crank/ketting bladen dus is het echt moeilijk te zien. Weet zelf gewoon niet of ik het nou beschadigd heb of dat het er al op zat ;)

Ben er gelukkig niet helemaal kapot van, maar ga zeker ff zorgen dat het weer zwart wordt. Weet in ieder geval dat ik de fm niet te hard moet aanvallen want er is een kans dat ik het zelf gedaan heb ;) haha

Tnx voor reacties en het CSI-en over scenarios hoe het gebeurd kan zijn

Plaats reactie