Heeft er iemand misschien nog wat tips voor het installeren van een mtb voorderailleur (shimano LX dualpull) en voor het monteren van nieuwe buiten- en binnenkabels voor zowel de voor- als de achterderailleur? Ik weet dat iig een goede kabeltang moet lenen, kun je hiermee ook de buitenkabel op lengte maken en hoe kun je het beste de einddoppen bevestigen? Moet je verder ook nog de kanbels van te voren goed smeren en zo ja waar doe ik dat het beste mee?
Heb namelijk ff wat nieuw spul voor de mtb besteld en wil dit soort algemene dingetje toch zelf eens leren te doen.
voor derailleur en kabels monteren MTB
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
1 - Goed gereedschap !! -goede tang. knipt buiten en binnenkabel.
Ik smeer soms weleens een beetje vet op de binnenkabel zodat de stukken uit de remgrepen en verstellers lekker zitten. Door de eerste stukken buitenkabel dus.
Bij de achter der doe ik niks, of een druppel olie. Het gevaar van dat smeren is dat het soms juist vuil aantrekt. Of evt wat siliconenspray erover. Dat moet ook nog eens vocht buiten houden. Het hoef niet. En ik heb eigenlijk niet echt voordeel gemerkt. Zeker geen nadeel.
Einddoppen? kabeleindjes ? Die schuif je erover en dan knijp je met de tsng voorzichtig die dopjes in.
Sommige tangen hebben een speciale uitsparing om dit te doen. Als je nog zo'n tang gaat kopen, kan je dit soort dingen ook even vragen nog natuurlijk.
Succes, gaat je vast lukken !
Ik smeer soms weleens een beetje vet op de binnenkabel zodat de stukken uit de remgrepen en verstellers lekker zitten. Door de eerste stukken buitenkabel dus.
Bij de achter der doe ik niks, of een druppel olie. Het gevaar van dat smeren is dat het soms juist vuil aantrekt. Of evt wat siliconenspray erover. Dat moet ook nog eens vocht buiten houden. Het hoef niet. En ik heb eigenlijk niet echt voordeel gemerkt. Zeker geen nadeel.
Einddoppen? kabeleindjes ? Die schuif je erover en dan knijp je met de tsng voorzichtig die dopjes in.
Sommige tangen hebben een speciale uitsparing om dit te doen. Als je nog zo'n tang gaat kopen, kan je dit soort dingen ook even vragen nog natuurlijk.
Succes, gaat je vast lukken !
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Gisteren heb ik 't hele spul dr op gezet. Heb nu alleen problemen om de voor derailleur af te stellen. Om de één of andere reden lukt het mij niet om het stelschroefje aan de buitenkant rechtsom te draaien, linksom lukt wel. Het binnenste schroefje is wel normaal te draaien. merk trouwens ook dat die schroefjs niks voorstellen, bij het minst of geringste raken ze al beschadigd. Wat voor maat schroevendraaier heb je er nou exact voor nodig, voordat ik ze helemaal lam draai?