balhoofd vet dat carbon niet aantast
Hoi,
Ik wil het balhoofd van mijn veldfiets opnieuw invetten. De vorkbuis is van carbon.
Nu heb ik gelezen dat vet carbon aantast. Maar bestaat er ook vet dat carbon niet aantast? Of iniedergeval vet dat minder agressief is?
Of moet je gewoon zorgen dat het vet niet op het carbon komt? En maakt het veel uit als er toch wat op de carbon vorkbuis komt?
Indien er geen carbonvet bestaat, kun je dan ook gewoon simpel bruin vet uit een blik van de boerenbond ofzo gebruiken? Dit heb ik nu namelijk wel in de naven zitten en tot nu toe werkt het goed.
Groeten Robert
Ik wil het balhoofd van mijn veldfiets opnieuw invetten. De vorkbuis is van carbon.
Nu heb ik gelezen dat vet carbon aantast. Maar bestaat er ook vet dat carbon niet aantast? Of iniedergeval vet dat minder agressief is?
Of moet je gewoon zorgen dat het vet niet op het carbon komt? En maakt het veel uit als er toch wat op de carbon vorkbuis komt?
Indien er geen carbonvet bestaat, kun je dan ook gewoon simpel bruin vet uit een blik van de boerenbond ofzo gebruiken? Dit heb ik nu namelijk wel in de naven zitten en tot nu toe werkt het goed.
Groeten Robert
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Carbon is ongevoelig voor vet, je kunt dus alles gebruiken.
Merk op het verschil tussen gewoon vet en montagevet.
gene schreef:Sharkman 1 schreef:Carbon is ongevoelig voor vet, je kunt dus alles gebruiken.
Ik dacht dat sommige vetten juist wel carbon aantasten.
Lijkt me een fabeltje. Ooit een frame gezien dat angetast was door vet? ik niet hoor.
Ikzelf gebruik ook Pedros of cyclon vet. werkt beide perfect.
Dus je kan ook rustig je alu zadelpen met montagevet(in mijn geval calciumvet) in een carbon frame(race) monteren? Of je carbon zadelpen in een alu kader(mtb)?
Ik las toch gans wat anders, maw dat carbon uitdroogt met vet en dergelijke.
Ik las toch gans wat anders, maw dat carbon uitdroogt met vet en dergelijke.
Je zou natuurlijk ook montage pasta specifiek voor carbon kunnen gebruiken.
Wordt door het merk Dynamic op de markt gebracht.
Wordt door het merk Dynamic op de markt gebracht.
visit: http://www.singletrail.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
sharkman113
- Forum-lid HC
zoals gezegd: ieder vet mag. Reden waarom vet op carbon af wordt geraden is dat het op klemvlakken extreem glad wordt. op die plekken is goed ontvetten/carbonvet aan te raden maar enkel om de friktie te verhogen.
En carbon droog enkel uit onder invloed van UV (na 15 jaar in de woestijn zul je zeker iets gaan zien......
En carbon droog enkel uit onder invloed van UV (na 15 jaar in de woestijn zul je zeker iets gaan zien......
Ik heb mijn fiets lang in onderhoud gehad bij een Tour de France mecanicien, Colnago dealer en ex-prof. Deze man heeft mij herhaaldelijk gewaarschuwd, dat carbon vet opneemt en dat het dan onmogelijk is nog iets te klemmen .
Er is speciale montagepasta voor carbon op de markt.
Bij mijn C50 is het gedeelte waar het balhoofd wordt ingeperst overigens van titanium
Diogenes
Er is speciale montagepasta voor carbon op de markt.
Bij mijn C50 is het gedeelte waar het balhoofd wordt ingeperst overigens van titanium
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido