Bergverzet
Vraagje: heb voor 2 platen met een Dura-Ace groep (8sp). kleine plaat is 42. nu heb ik een setje campawielen (shamal) waar ik een bergeverzet op wil zetten, zit te denken aan een 13-26 cassette.
graag jullie mening, kom ik hier ver mee (Benelux, Alpen) of adviseren jullie toch de boel om te gooien naar een triple?
graag jullie mening, kom ik hier ver mee (Benelux, Alpen) of adviseren jullie toch de boel om te gooien naar een triple?
Als je zo weinig informatie geeft over je getraindheid, je trapfrequentie en wat je precies wil beklimmen is elk advies een gok.
Een Campa cassette op een Shimano groep, indien het allebei 8 speed is gaat het wel werken maar zonder kunstgrepen nooit voor 100%.
Je binnenblad is overigens te vervangen door een 38 (van TA Spécialités), daar win je al een pak mee.
Een Campa cassette op een Shimano groep, indien het allebei 8 speed is gaat het wel werken maar zonder kunstgrepen nooit voor 100%.
Je binnenblad is overigens te vervangen door een 38 (van TA Spécialités), daar win je al een pak mee.
Is het niet zo dat je bij een 8 en 9 speed van Shimano er ook nog een atb-verzet op kunt zetten? Met een 30 achter kom je ook weer verder op souplesse.... Hoe het dan met een 42-30 zit in combinatie met een korte arm achterderailleur is mij dan weer even onduidelijk
Auke schreef:Is het niet zo dat je bij een 8 en 9 speed van Shimano er ook nog een atb-verzet op kunt zetten?
Dat kan ook inderdaad, maar dat wordt tricky met een korte slag derailleur. 39:29 lukt nog net met een Ultegra korte kooi, maar daarmee moet je al voorzichtig zijn.
Maar martijn72 moet idd ff melden wat voor wielen ie precies heeft, wat voor body, wat voor cassette, wat voor derailleurs etc, dan kunnen we er meer over zeggen
Auke, de foto in je sig doet het niet trouwens
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Nou, die 42 - 26 / 39 - 24 waar je het over hebt, zou ik nu niet meteen een bergverzet noemen. Zelfs de beste amateurs op dit forum monteren minstens 39 - 25 voor de Alpen. 42 - 26 is een bergverzet voor de klimgeiten onder de profs. Maar goed: Als je de 42 laat zitten, moet je minstens naar de 28. Met een 38 zit je al heel wat beter. Helemaal mooi zou een compact zijn, maar dat is dan weer meer werk. Ombouwen naar een triple is een beetje prijzig (ik ben overigens wel een triple adept).
Ok, een hoop nuttige reacties. Ben goed getraind voor het vlakke werk, maar de bergen is natuurlijk een heel ander verhaal. De wielen zijn Shamalwielen, met een Campabody. Zowel de body als mijn Dura-Ace groep zijn 8 speed. Zat er dus over te denken om een 13-26 aan te schaffen, dan kan ik er nog 1 tussen uit halen, en er een 28 op zetten.
Maar de tip van het binnenblad vervangen door een 38 vind ik een hele goeie.
Maar de tip van het binnenblad vervangen door een 38 vind ik een hele goeie.
martijn72 schreef:Nog even over mijn plannen vwb klimwerk: Limburg's mooiste. Steven Rooks Classic, Luik Bastenaken Luik en eventueel de Maratona.
Al naged8 hoe je nu nog je deelname aan de maratona gaat veilig stellen?
Alstublaft.
Als je de Maratona gaat rijden zou ik maar wat kleiners dan een 38 steken; die Giau is echt een puist waar de meesten van ons gewoon een compact/triple nodig hebben.
38x28 scheelt bijna niets in vergelijking met 36x27
dus dat zou moeten kunnen
met een trapfreqeuntie van 90 kom je uit op
1. 38x28 = 15,3 km/u
2. 36x27 = 15,0 km/u
dus dat zou moeten kunnen
met een trapfreqeuntie van 90 kom je uit op
1. 38x28 = 15,3 km/u
2. 36x27 = 15,0 km/u