Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hac4+: hartslag valt na enige tijd weg

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 22 nov 2007 11:30

De voorbije dagen valt de weergave van mijn hartslag op mijn Hac4+ na ca. 20 minuten gebruik terug naar 0. De hartslag wordt vervolgens niet meer opgepakt door de Hac.
Als ik na een paar minuten wachten het menu weer doorloop en terug bij de hartslagweergave kom wordt de hartslag weer opgepakt. Na een tiental minuten valt deze vervolgens weer terug naar nul.
De afstand tussen de Hac en de borstband verandert niet. De batterij van de borstband is deze week vervangen.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan verhelpen/voorkomen?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

vantuyl1
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 dec 2006 21:24

vantuyl1 22 nov 2007 14:58

ik heb ook met dit probleem gekampt, maar na een tijdje was het in de ene over, maar nu(half jaartje later) geeft hij helemaal geen harslag meer weer!
koga kimera road 1k

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 24 nov 2007 21:23

Kan het te maken hebben met statische lading van je kleding die langs de borstband wrijft?

Bij mij sloeg de polar om die reden steeds op hol bij aanvang van een rit.
De hartslag liep dan op tot fenomenale waardes.
Zodra ik de afstand tussen het shirt en de band vergrote of het zweten begon was dat over.

Een totaal ander verschijnsel natuurlijk.
Maar ik zou toch proberen om de ESD uit te sluiten als mogelijke oorzaak.
Zij is ook tegen

robert1965
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 mei 2006 13:31

robert1965 27 nov 2007 00:08

De borstband werkt volgens mij pas optimaal met vocht tussen lichaam en band. Kan het zijn dat je nu het kouder is minder zweet? Of had je er in de zomer ook al last van.

Ik heb zowel een HAC5 als een Polar. De Hac5 doet het vrijwel altijd, dus ook bij droge band. De Polar moet absoluut nat zijn anders werkt hij niet.

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 27 nov 2007 00:59

In de wintermaanden heb ik er ook last van. De eerste 10 minuten fietsen geeft mijn polar Cs600 onmogelijke hartslagwaarden weer. Pas na zo'n 10 minuten fietsen zweet je voldoende om een goede geleiding van de hartslagstroompjes mogelijk te maken naar de borstband. Van tevoren goed nat maken van de borstband helpt niet. Evenmin gebruik van ECG gel. Ik vind het uitermate vervelend omdat ik met de Polar software deze waarden moeilijk of helemaal niet achteraf op de computer kan corrigeren.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 27 nov 2007 11:49

Ik gebruik de Hac4 inmiddels een kleine 2 jaar en tot voor kort probleemloos.

Er is niets veranderd in mijn kleding en de Hac zit nog steeds op dezelfde plaats op de stuurpen. Ik zie ook geen extreme waarden (die ken ik overigens wel van de Polar S520 die ik hiervoor had). Als ik de Hac4 aanzet loopt de hartslag binnen ca. 15 seconden op van 0 naar de werkelijke waarde zoals dat altijd al was. Het probleem is dat de Hac4 na een bepaalde tijd, zoals hierboven beschreven, de hartslag niet meer weergeeft. Alle andere functies werken dan nog wel.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 27 nov 2007 22:16

Beukje schreef:In de wintermaanden heb ik er ook last van. De eerste 10 minuten fietsen geeft mijn polar Cs600 onmogelijke hartslagwaarden weer. Pas na zo'n 10 minuten fietsen zweet je voldoende om een goede geleiding van de hartslagstroompjes mogelijk te maken naar de borstband. Van tevoren goed nat maken van de borstband helpt niet. Evenmin gebruik van ECG gel. Ik vind het uitermate vervelend omdat ik met de Polar software deze waarden moeilijk of helemaal niet achteraf op de computer kan corrigeren.


Lijkt mij dan iets behoorlijk mis te zijn met de borstband, ik heb ook de CS 600 en de enige maal dat m'n hartslagmeter vreemde waardes gaf was tijdens de afdaling van de Mont Ventoux.
De oorzaak daarvan was dat de borstband echt droog werd door de rijwind en echt hard meetrappen doe je daar ook niet.

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 28 nov 2007 00:11

Je kunt de HAC binnen dragen om te kijken of het probleem dan ook optreedt. Bij de apotheek kun je eventueel voor een paar euro een potje electrodengel kopen waardoor het contact met de huid beter is.
Probeer eens of het probleem ook optreedt wanneer de HAC niet in de stuurhouder zit.
De batterij kan ook de oorzaak zijn van het probleem. Je kunt die vervangen door een ander merk. Ik stop er altijd Varta in, en dat werkt goed.
Je kunt een andere borstband proberen. Misschien kun je er een lenen?

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 28 nov 2007 23:10

Misschien valt de hac wel in een soort alarmstand bij overmatige pulsen die niet afkomstig zijn een hartspier.
De droge of opgedroogde kunstof shirts en onderhemden kunnen statisch opgeladen zijn ,zeker als ze heftig wapperen in de wind en dan langs de borstband schuren.
De ontladingen zouden dan als te heftige puls een alarmstand kunnen veroorzaken.
Tilt zogezegd.
Voor elektronika kan ESD erg schadelijk zijn.
Dus zo een soort ingebouwde beveiliging is wel denkbaar.
Zij is ook tegen

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 28 nov 2007 23:15

Of van iemand een ongecodeerde hartslagmeter lenen of een borstband lenen/kopen. Dat is de enige manier om het probleem te localiseren.

Mocht je borstband stuk zijn kun je voor 12,95 bij de Decathlon een niet gecodeerde krijgen (of heb je nog garantie?).
Mijn trainingen op bikeplanner.com

stephan1
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 sep 2005 00:43

stephan1 28 nov 2007 23:25

Hallo,

Probleem komt me bekend voor. Ik ben met mijn HAC terug gegaan naar Rose Versand in Bocholt en deze wisten me te vertelllen dat de batterij van de ontvanger ws. leeg was. Deze gaat maar ruim een half jaar mee gaat omdat de barometrische registratie van de hoogtemeter constant doorloopt en dus stroom vraagt. Ik laat elk half jaar mijn batterij vervangen voor 2,50 bij Rose.

Ik weet niet of het een juiste verklaring van het probleem was maar het is bij mij wel opgelost.

Mvg,

Stephan

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 29 nov 2007 10:30

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb al een test gedaan met een andere borstband (ook Ciclosport) en dat maakte geen verschil. Ik ga dit weekend de batterij van de hartslagmeter eens vervangen. De batterij lijkt nog prima (display blijft prima leesbaar tijdens gebruik van de verlichtingsfunctie) proberen op deze manier alle mogelijke oorzaken stuk voor stuk te elimineren.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie