Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

newton stuurpen kapot

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2007 12:36

Ik heb bij monteren op een vol carbon voorvork de schroefdraad van de stuurpen kapot gedraaid, daar waar het onderste titanium boutje ingaat om de stuurpen op de vork vast te draaien. Ik denk dat ik het bovenste boutje te hard had aangedraaid toen ik aan het onderste begon te draaien. Ik denk dat het dus beter is ze gelijkmatig aan te draaien en niet eerst eentje vast en dan het ander vast.

Maar kan ik er nu nog wat mee (bvb nieuwe schroefdraad tappen voor boutje met grotere diameter), of is het over met de pen, en dient ze enkel nog als reservemateriaal (titanium boutjes en front cap) voor andere newton pennen?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

thijsmerak
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19

thijsmerak 05 dec 2007 12:45

Zonde, maar je mag blij zijn dat je je carbon voorvork niet verpest hebt.

Je kan wel opnieuw draad tappen, maar je zal nooit meer dezelfde kwaliteit halen en dus ook minder veilig (het is toch een onderdeel waar aardig wat kracht op komt te staan).

Advies is om gewoon een nieuwe te kopen en meteen te investeren in een momentsleutel!

mikesbike
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 20 aug 2004 13:39

mikesbike 05 dec 2007 12:47

de zwarten schreef:Ik heb bij monteren op een vol carbon voorvork de schroefdraad van de stuurpen kapot gedraaid, daar waar het onderste titanium boutje ingaat om de stuurpen op de vork vast te draaien. Ik denk dat ik het bovenste boutje te hard had aangedraaid toen ik aan het onderste begon te draaien. Ik denk dat het dus beter is ze gelijkmatig aan te draaien en niet eerst eentje vast en dan het ander vast.

Maar kan ik er nu nog wat mee (bvb nieuwe schroefdraad tappen voor boutje met grotere diameter), of is het over met de pen, en dient ze enkel nog als reservemateriaal (titanium boutjes en front cap) voor andere newton pennen?


inderdaad altijd boutjes gelijkmatig aandraaien, dat is echt les 1 bij het monteren.
Zo te horen erg vast gedraaid, vorkbuis niet gesloopt? Gebruik voortaan ook een momentsleutel. Je zou nieuw schroefdraad kunnne tappen, maarje speelt dan wel met een redelijk belangrijk onderdeel van je fiets. Denk niet dat je dat onderdeel onderweg wil verliezen.
Niet zeuren maar rijden

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2007 12:55

Een nieuwe is onderweg, het wordt deze:
Afbeelding

Voor jullie denken dat ik er de volle pot voor betaald heb, het kan er ook aan liggen dat de schroefdraad door de vorige (eerste?) eigenaar al wat geforceerd was. Maar voor 12.5 euro en 1500 km verder kan ik niet klagen.
Ik draai normaal altijd wel gelijkmatig aan, maar het was kwart na middernacht, de fiets was bijna af en het ongeduld (vermoeidheid) stak de kop op. Binnenkort een plaatje van de fiets!
Aan momentsleutels doe ik niet. Ik weet dat het misschien niet slim is, maar voor 2 stuurpenboutjes aan te draaien op een totaal van 4 fietsen, gaat me dat te ver quá investering. Ik heb ergens ook het (valse?) gevoel dat mijn expander genoeg tegendruk geeft op de plaats waar de stuurpen wordt strakgedraaid...

update: de nieuwe stuurpen is binnen, maandag besteld, woensdag kwam sinterklaas reeds langs met het pakje (dank aan bike2build!)
Een collega heeft me helicoils aangeraden, die zijn een soort stalen schroefdraad die je na tappen van nieuwe schroefdraad in de pen aanbrengt. Op zich geeft dat een sterkere schroefdraad (staal tegenover alu). Ik ga het dit weekend uitproberen!
groeten,
Lieven
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 06 dec 2007 23:32

Verstandig om een nieuwe te kopen. Er ligt hier ook nog een perfecte deda big logo waar het zelfde mee was. pats en daar ging de schroefdraad.

Ik zou met die Newton niks meer doen. mischien in de vitrinne leggen ofzo:)

Plaats reactie