Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermoeid??

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 11 dec 2007 19:02

Ik heb zo van die dagen dat mijn hartslag bij inspanning te laag blijft.Heb dit zeker 1 keer per week.Zoals vandaag op de fitniss.Ik begin te fietsen op de hometrainer met 120 watt en mijn hartslag haalt max 85!Dat is 20 minder dan normaal.Ik vind het echt vreemd. vb Ik doe weekendwerk.Zaterdag van 06 to 18 uur en zondag van 18 tot 06 uur.Heb maandag geslapen tot 13h30.En maandagavond om 24 uur mijn bed in gegaan.Heb dan geslapen tot 10 uur.En vandaag op de fitniss blijk ik dan vermoeid te zijn.Kan het ook liggen aan computergebruik?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 11 dec 2007 19:13

Ik weet wel dat nachtdiensten niet bevordelijk zijn; ook al slaap je genoeg uren je slaapt veel minder vast overdag. Althans dat is mijn ervaring geweest van 9 jaar nachtdiensten. Ik was toen ook veel vaker vermoeid door de wisselingen want ook een vroege dienst helpt niet echt.

Ik kan natuurlijk niet goed beoordelen of je daarom zo'n lage hartslag hebt maar dat je meer vermoeid bent zou ik niet verrassend vinden.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 11 dec 2007 19:36

Ga ook eens niet met de comp werken de dag voor het trainen.Eens zien of dit de reden kan zijn.

katuut
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2007 15:03

katuut 12 dec 2007 11:49

hmmm wel raar want in principe zou je HF hoger moeten zijn want je lichaam moet harder werken om dezelfde prestatie te leveren. als je het wattage verhoogt wat gebeurt er dan?

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 12 dec 2007 11:58

[quote="katuut"]hmmm wel raar want in principe zou je HF hoger moeten zijn want je lichaam moet harder werken om dezelfde prestatie te leveren. als je het wattage verhoogt wat gebeurt er dan? [/quote]
De hartslag stijgt dan veel te traag.Moet meer moeite doen om mijn hartslag omhoog te krijgen dan normaal.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2007 12:14

Een sterk verlaagde hartslag wijst vaak op vermoeidheid. Als ik op woensdagmiddag in het voorjaar 4 uur hard train dan komt donderdagochtend m'n hartslag niet eens in de buurt van m'n omslagpunt, in m'n duurzone is m'n hartslag dan ook zo 10-15 slagen lager. Zou ik doen alsof er niets aan de hand is en proberen m'n hartslag naar de normale waardes te krijgen dan zou ik me helemaal over de kop rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 dec 2007 12:14

[quote="katuut"]hmmm wel raar want in principe zou je HF hoger moeten zijn want je lichaam moet harder werken om dezelfde prestatie te leveren. [/quote]

Dat is wat er in de basic boekjes staat, maar bij sterke vermoeidheid kan je hartslag wel degelijk (veel) lager zijn, traag reageren etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 12 dec 2007 20:43

Ik ga morgen eens een afspraak nemen in uz leuven.Ik denk dat ik lijdt aan chronische vermoeidheid.Herken toch veel symptonen er van.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 17 dec 2007 14:41

Je hart zit soms niet geheel logisch in elkaar.

HS verlaagd:

1. Vermoeid
Namelijk wanneer het vermoeid raakt, is het in staat minder snel te pompen, op zich logisch. Daardoor gaan je spieren meer op glucose en glycogeen (koolhydraten) verbranden, dus meer op type 2 vezels. Daardoor zal je meer melkzuur produceren.

2. Goed in vorm
Maar het kan ook zo zijn dat je heel goed in vorm bent, daardoor is je hart (spier) ook erg sterk. Het kan dan zo zijn dat het slagvolume sterk vergroot is, waardoor je hart meer rond pompt. Dit heeft het effect dat je hart minder vaak rond hoeft te pompen.
Met dit effect, vooral als je alleen traint, is het erg moeilijk heel hoge harstlagen te halen. In een koers waarin je echt diep moet gaan, zal je meestal wel lukken. In een tijdrit bijv. veel minder snel, maar het kan wel. Het dragen van een hs meter is dan ook een groot voordeel om als richtlijn te gebruiken.

3. Na verloop van tijd in training/wedstrijd
Wanneer het hart gedurende de wedstrijd of training zwaar belast wordt, zal het minder vaak kunnen samentrekken, gevolg is meer melkzuur en verlaagde pols.

HS verhoogd

Je hartslag is sterk verhoogd als je een goed dag hebt, dus je hart is niet vermoeid, maar je bent nog niet echt (anaeroob) getraind. Hierdoor is je slagvolume nog beperkt, maar compenseert je hart dit door vaak te pompen. En omdat het goed uitgerust is kan het dit vrij vaak en lang volhouden.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 17 dec 2007 19:42

[quote="coulthard"]Je hart zit soms niet geheel logisch in elkaar.

HS verlaagd:

1. Vermoeid
Namelijk wanneer het vermoeid raakt, is het in staat minder snel te pompen, op zich logisch. Daardoor gaan je spieren meer op glucose en glycogeen (koolhydraten) verbranden, dus meer op type 2 vezels. Daardoor zal je meer melkzuur produceren.

2. Goed in vorm
Maar het kan ook zo zijn dat je heel goed in vorm bent, daardoor is je hart (spier) ook erg sterk. Het kan dan zo zijn dat het slagvolume sterk vergroot is, waardoor je hart meer rond pompt. Dit heeft het effect dat je hart minder vaak rond hoeft te pompen.
Met dit effect, vooral als je alleen traint, is het erg moeilijk heel hoge harstlagen te halen. In een koers waarin je echt diep moet gaan, zal je meestal wel lukken. In een tijdrit bijv. veel minder snel, maar het kan wel. Het dragen van een hs meter is dan ook een groot voordeel om als richtlijn te gebruiken.

3. Na verloop van tijd in training/wedstrijd
Wanneer het hart gedurende de wedstrijd of training zwaar belast wordt, zal het minder vaak kunnen samentrekken, gevolg is meer melkzuur en verlaagde pols.

HS verhoogd

Je hartslag is sterk verhoogd als je een goed dag hebt, dus je hart is niet vermoeid, maar je bent nog niet echt (anaeroob) getraind. Hierdoor is je slagvolume nog beperkt, maar compenseert je hart dit door vaak te pompen. En omdat het goed uitgerust is kan het dit vrij vaak en lang volhouden.[/quote] Vooral het eerste wat je zegt past in mijn probleem.Dat is ook de reden dat ik snel verzuur en lang moet recupereren van trainingen denk ik.Al fiets ik soms een week niet,dan heb ik van tijd nog zere beenspieren

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 10 sep 2008 20:44

Hoi

even een oud topic nieuw leven in blazen.

Ik heb hier ook last van vermoeidheid. Veel behoefte aan slaap en rust.
Verder zweet ik 's nachts enorm. Tijdens het rijden zie ik dat mijn hartslag enorm hoog is, waarbij het bijna niet mogelijk is in D1 te rijden, laat staan Herstelblokken.

Ik wil nu mijn rust pakken en vraag mij eigelijk af of het raadzaam is om alsnog wel in D1 of herstel te trainen (ouwelullen tempo)
Ik ga overigens ook een afspraak maken met de huisarts.
Opgeven is geen optie!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 10 sep 2008 20:49

Ik weet niet precies wat voor een seizoen je gedraaid hebt, maar 't hoeft natuurlijk niet door 't fietsen te komen. Ik zou dus eerst met de dokter beginnen, misschien heb je wel Pfeiffer (ik noem maar wat hoor).

Plaats reactie