Legale doping: rode bietensap
Er is hieromtrent een reportage van geweest bij Volt (Belgische Tv) ivm triathlete Sophie Goos. Zij drinkt al tijdje bietensap. De stelling was dat het uithoudingsvermogen omhoog werd gebracht door het drinken van 300 a 500 ml bietensap per dag. Inspanningsfisioloog Peter Hespel KUL deed hier onderzoek naar. Bietensap is rijk aan nitraten en zou je bloedvaten verwijden, op die manier zou de toevoer van zuurstof naar de spieren beter zijn. Je bespaart dus energie.
Teveel kan nadelig zijn voor de conditie van de bloedvaten. Nitraat zou worden omgezet in nitriet. Teveel aan nitriet kan nadelig zijn voor de gezondheid.
Mss goed als je wil pieken voor een doel?
Het is niet zo goedkoop en de smaak is niet lekker.
Teveel kan nadelig zijn voor de conditie van de bloedvaten. Nitraat zou worden omgezet in nitriet. Teveel aan nitriet kan nadelig zijn voor de gezondheid.
~ Each cyclist has its story ~
Net bij de natuurwinkel maar even een fles rode bietensap gehaald (Luna&Terra). Kon kiezen tussen de variant met citroensap (E2,39 700ml) en de variant met melkzuur (E2,59 700ml). Heb de goedkoopste maar genomen.
Het is inderdaad niet te zuipen. Je moet minstens 10 minuten uittrekken voor één glas.
Het artikel spreekt van 'geregelde consumptie'. Iemand enig idee op welke termijn het effect heeft? Moet ik nu tot de Marmotte elke morgen gaan stoeien met deze meuk of zou de laatste paar weken ook voldoende zijn? Het is namelijk echt goor.
Edit: Dit artikel spreekt over significant verschil na een week. Ohja, en je urine wordt er paars van..
Edit II: Hier een artikeltje over het onderzoek waar Didi641 het ook al over had.
Het is inderdaad niet te zuipen. Je moet minstens 10 minuten uittrekken voor één glas.
Het artikel spreekt van 'geregelde consumptie'. Iemand enig idee op welke termijn het effect heeft? Moet ik nu tot de Marmotte elke morgen gaan stoeien met deze meuk of zou de laatste paar weken ook voldoende zijn? Het is namelijk echt goor.
Edit: Dit artikel spreekt over significant verschil na een week. Ohja, en je urine wordt er paars van..
Edit II: Hier een artikeltje over het onderzoek waar Didi641 het ook al over had.
Als je dat bietensap nou mengt met jus d'orange ofzo wordt 't misschien minder goor
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Bietensap!? Nee, dank je. Dan maar wat minder hard fietsen. Tegen de tijd dat lekkere drankjes helpen hoor ik het wel.
-
- Forum-lid
Maas van Beek zweert er ook bij: klik!
[quote="Didi641"]Er is hieromtrent een reportage van geweest bij Volt (Belgische Tv) ivm triathlete Sophie Goos. Zij drinkt al tijdje bietensap. De stelling was dat het uithoudingsvermogen omhoog werd gebracht door het drinken van 300 a 500 ml bietensap per dag. Inspanningsfisioloog Peter Hespel KUL deed hier onderzoek naar. Bietensap is rijk aan nitraten en zou je bloedvaten verwijden, op die manier zou de toevoer van zuurstof naar de spieren beter zijn. Je bespaart dus energie.
[/quote]
die test en bijhorende conclusie waren eigenlijk hylarisch : men liet 3 fietsers een test afleggen en dan gedurende 3 weken bietensap drinken, dan weer dezelfde test waarna er twee betere resultaten hadden en één zelfs slechter deed dan de eerste keer: bij deze werd verondersteld dat hij wschlk wat ziekjes was en dat dat de test beinvloed had!
Inderdaad een zeeer wetenschappelijk bewijs van werking!
[/quote]
die test en bijhorende conclusie waren eigenlijk hylarisch : men liet 3 fietsers een test afleggen en dan gedurende 3 weken bietensap drinken, dan weer dezelfde test waarna er twee betere resultaten hadden en één zelfs slechter deed dan de eerste keer: bij deze werd verondersteld dat hij wschlk wat ziekjes was en dat dat de test beinvloed had!
Inderdaad een zeeer wetenschappelijk bewijs van werking!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

[/quote] Inderdaad een zeeer wetenschappelijk bewijs van werking! [/quote]
Helaas voor een goed onderzoek heb je randomisatie nodig, een grote onderzoeksgroep en een controlegroep.
Aangezien dit onderzoek underpowerd is en er geen controlegroep was lijkt me wetenschappelijk erg zwak.
Helaas voor een goed onderzoek heb je randomisatie nodig, een grote onderzoeksgroep en een controlegroep.
Aangezien dit onderzoek underpowerd is en er geen controlegroep was lijkt me wetenschappelijk erg zwak.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.