Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Racebanden op crossfiets

ki2000
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2011 13:49

ki2000 09 feb 2011 21:50

Hi,

Ik had graag geweten of het mogelijk is racebandjes op mijn crossfiets te leggen.

Zo ja, waar moet je dan op letten?

Zoals gewoonlijk alweer bedankt ;-)

sjakie007
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 mar 2007 19:06

sjakie007 09 feb 2011 21:53

is gewoon mogelijk. Wielen hebben zelfde formaat als racefiets. Andersom is iets gecompliceerder aangezien de achtervork van een racefiets smaller is dan die van een crossfiets.

ps. ik neem aan dat je niet een crossfiets bedoeld zoals onderstaand ;)

Afbeelding

ki2000
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2011 13:49

ki2000 09 feb 2011 22:08

Euhm ... Neen ... WTF :-)
Hoe noemen ze dat in het vakjargon? Een CX?
Een veldrijfiets dus!

Ik dacht dat de wielen van een crossfiets breder waren dan die van een racefiets?
Heb je misschien een tip voor me? Wil er geen massa's geld aan hangen, maar toch een degelijk setje racewielen + banden. Recreatief gebruik uiteraard.

Ow ja, ik heb trouwens een licht probleempje met remmen. Ik vind namelijk dat deze niet sterk genoeg zijn. Vooral de rem op het achterwiel. Ligt dat aan die crossfietsremmen?

sjakie007
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 mar 2007 19:06

sjakie007 09 feb 2011 22:42

Crossfietsremmen zijn zeker niet zo sterk als de remmen van een racefiets. Welk merk remmen heb je? Verder is wat betreft de wielen/banden het enige wat afwijkt de breedte van de banden en het profiel. Qua degelijkheid zou je kunnen gaan voor een setje handgespaakte wielen van bijvoorbaald Zoran. www.bikexperto.nl Heb daar mavic open pro velgen laten spaken en ben er behoorlijk tevreden over.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 feb 2011 22:47

Bijna alle crossfietsen hebben reguliere racewielen. Er zijn maar erg weinig wielsets speciaal voor de cyclocross ontwikkeld. Dus zoals hierboven al door anderen is geschreven: je kunt gewoon racebandjes onder je crosser leggen. Dat vind ik persoonlijk ook een erg groot voordeel van een crosser. Als je wil, kun je er in de zomer lekker mee op de weg toeren.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 09 feb 2011 22:49

KI2000 schreef:Euhm ... Neen ... WTF :-)
Hoe noemen ze dat in het vakjargon? Een CX?
Een veldrijfiets dus!

Ik dacht dat de wielen van een crossfiets breder waren dan die van een racefiets?
Heb je misschien een tip voor me? Wil er geen massa's geld aan hangen, maar toch een degelijk setje racewielen + banden. Recreatief gebruik uiteraard.


Waar je op moet letten is de breedte van je velg. Die moet enigzins kloppen met je banden. Dit is een aardige tabel:

http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

Er is weinig mis met wat bredere race-bandjes, daar kun je nog steeds snel genoeg mee fietsen.
Ow ja, ik heb trouwens een licht probleempje met remmen. Ik vind namelijk dat deze niet sterk genoeg zijn. Vooral de rem op het achterwiel. Ligt dat aan die crossfietsremmen?
Ja, die zijn vaak meer gemaakt om niet vast te lopen door de modder, dan om je echt goed te stoppen. Ik ben niet zo'n expert op dat gebied, maar ik hoor dat de Tektro CR 720 wel aardig goed zijn. Evt zou je je huidige remmen daardoor kunnen vervangen.

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 10 feb 2011 12:43

In de CX liggen over het algemeen gewone racevelgen. Soms tref je een crossvelg aan. Het grote verschil is dan dat de afdichting beter zou moeten zijn (is mij verteld). Ze zijn dus volledig uitwisselbaar.
Als ik de CX met racebanden gebruik, dan liggen er conti's grand prix 4 season onder van 28 mm (lekker comfortabel) Deze zijn omdat de fiets in de beroerdere omstandigheden bebruikt wordt ook heel lekbestendig.
Qua remmen is het op de CX idd drame. Ik heb de Shorty's van Avid er op zitten en vergeleken met de racefiets doen deze bijna niets. Maar dat is op te lossen door te anticiperen, of door de remmen te vervangen. Ik heb ook al iets gelzen over mini v-brakes. Wellicht ook een optie.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

ki2000
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2011 13:49

ki2000 10 feb 2011 18:36

Bedankt al voor de tips.

Ik ga eens navragen voor die Tektro CR 720 remmen. Op internet wordt er toch gezegd dat deze meer remkracht geven ...

Voor de banden ga ik ook eens horen voor de Continental grand prix 4 season. Ziet er een goede band uit.

De wielen die momenteel op de crosser zitten zijn Miche reflex RX5.

Is het beter een extra wielset aan te schaffen of kan ik gewoon de band vervangen? Denk dat ik in de zomer vooral met de racebanden zal rijden en met slechter weer zal verwisselen naar de Schwalbe Racing Ralph die er nu op zit.

conan
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2008 11:35

conan 02 mar 2011 15:12

Ik heb zelf een extra wielsetje gekocht, is makkelijker wisselen.
Wel opletten dat je remblokjes bij beide wielsets op het remoppervlak van de velg staan. Bij mij zit er een klein beetje verschil ts dus ik moet de remblokjes wel steeds even bijstellen als ik de wielen wissel
http://www.koerskamelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 02 mar 2011 20:43

Als je CX fiets compatible wielen heeft met je racefiets wordt het nog gemakkelijker om wielen te wisselen.
Ik gebruik in mijn crosser vier sets, één met echte modderbanden voor veldtochten ( Smart Sam ), één met semi slicks voor veld-weg zoals vossenjacht ( Sammy Slick ) , één met bredere lekbestendige wegbanden ( Durano ) en één met lichtlopende banden ( Pro3race ).
De twee laatste gebruik ik ook in mijn racefiets, samen met een tubesetje.
Wel regelmatig ketting ( elke 500 km, vier kettingen ) om alles goed te laten lopen en geen gekke slijtage op te krijgen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

ki2000
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 jan 2011 13:49

ki2000 11 apr 2011 23:54

Ik heb eindelijk een extra set wielen gekocht. :-)
Deze avond heb ik ze gemonteerd. Echter, de casette op mijn originele set is een Shimano Hyperglide 10 speed. Die op de nieuwe set is een Shimano Ultegra 10 speed.
Kan dit kwaad?
De derailleur is een Shimano 105.
Ik heb de kabelspanning van de derailleur wel al moeten bijregelen, want hij sprong niet netjes over van versnelling. Nu is het al ietsjes beter.

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 12 apr 2011 00:04

KI2000 schreef:Hi,

Ik had graag geweten of het mogelijk is racebandjes op mijn crossfiets te leggen.

Zo ja, waar moet je dan op letten?

Zoals gewoonlijk alweer bedankt ;-)


Als je afgelopen weekend naar Parijs-Roubaix hebt gekeken, zag je dat Lars Boom op een crossfiets reed. Tenminste, hij reed op een fiets met cx-remmen.

Plaats reactie