Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Waarom is de ene geveerde vork beter dan de andere

lior63
Forum-lid

lior63 06 jan 2008 22:08

Er zijn zoveel vorken te koop en the sky lijkt de limmit in prijzen.
Maar wat maakt nu dat de ene vork beter is dan de andere?
Dus niet de prijs, maar de technische specificaties
Wie heeft hier een goed antwoord op waar ik verder mee kan (dus gefundeerd een nieuwe vork kopen.

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 jan 2008 22:26

De ene geveerde voorvork is beter dan de andere vawege het feit dat:

- De gebruikte materialen hoogwaardiger kunnen zijn , en een vork waar lang over gedaan is om hem te ontwerpen/testen etc.
- De ene veringstechniek met olie/veren is geavanceerder dan de andere
- Lock-outs , pre-load &rebound instellingen die beter/geavanceerder zijn

Meer kan ik me op het moment niet bedenken, voor wat voor fiets/dicipline/rijstijl zoek je een voorvork?

Groet,
Rubenio

lior63
Forum-lid

lior63 06 jan 2008 22:37

Ik zit normaal in Enschede en omgeving en in Duitsland (teutoburgerwald).
Dat laatste is tamelijk ruig, veel stenen, felle klimmen en steile afdalingen.
Ik hoef niet superhard te gaan, maar doe wel lange einden (dus 70 km en verder) Dus het comfort is mij wel wat waard.
Ik heb een coyote ultralite frame met xtr en een kapotte vork.
Overigens, wat is lockout, pre-load en rebound?

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 jan 2008 22:42

hey,

lock-out = optie , soms doorgeschakeld naar een hendel op het stuur , om de totale veerweg te laten verdwijnen. Dat is bijvoorbeeld handig als je een stuk on-road rijd.

pre-load en rebound zijn de instelmogenlijkheden die de invering en "terugbeweging" reguleren. Dus , wil je dat de voorvork bij een stoeprand al de volle veerweg neemt of iets stugger e.d.

Om een goede tip te kunnen geven is het budget ook wel handig om te weten.

Maar ik zou in jou geval richting magura/rock shox gaan denken.

Groet,
Ruben

lior63
Forum-lid

lior63 06 jan 2008 22:52

Kijk, daar heb ik wat aan.

Budget is nu precies het probleem, ik weet niet waar kwaliteit begint, en waar de meerwaarde meer in de blingbling zit.
Ik wil het goed hebben.
Ik heb ook wat op E-bay zitten neuzen maar ook magura en rock shox zijn er in veel soorten en dat is knap verwarrend.
Ik heb wat angst om een gebruikte te kopen.
Oh ja, en dan is er nog het onderhoud. Is dat iets wat je zelf kunt doen (ben handig, doe al het onderhoud aan de fietsen zelf).

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 06 jan 2008 23:00

Aanvulling op de post van Rubenio van 21.26 uur:

- sommige vorken hebben de mogelijkheid de lengte van de veerweg in te stellen (bijv. 100mm of 80 mm);
- vorken in het high end segment hebben vaak een automatisch ventiel. Dat wil zeggen dat de vork zich als een starre vork gedraagd. Hij gaat pas veren als hij vanuit het wiel een 'impact' krijgt. Het voordeel hiervan is dat de fiets niet gaat deinen als je klimt (de vork veert dan niet in).

Kijk eens bij de bekende duitse webshops voor een (overjarige) vork. Je koopt dan voor een mooie prijs een goeie vork. Een vork is overigens heel eenvoudig zelf te monteren.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 jan 2008 23:18

[quote="lior63"]
Ik heb ook wat op E-bay zitten neuzen maar ook magura en rock shox zijn er in veel soorten en dat is knap verwarrend.[quote]

Ebay is voordelig maar met voorvorken ben ik er een beetje voorzichtig mee.
Omdat je soms niet krijgt wat je besteld(ik doel dan vooral op vorken van een bepaald type die eigenlijk niet de eigenschappen van dat type bezitten omdat het gewoon een restvork van een fabriek kan zijn) en het is erg onoverzichtelijk , je moet echt weten wat je wilt hebben , wil je er je voordeel mee hebben.
Overigens zou ik geen gebruikte nemen , ook i.v.m. garantie e.d.
Een overjarige voorvork met een veerweg van rond de 100 mm zou het beste en het voordeligst zijn denk ik.
Ik weet niet of de oude catalogussen van o.a. magura en RS nog online te zien zijn want dan kun je precies zien welk type bij jou eisen aansluit.

Grtz.
Rubenio

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 jan 2008 23:21

- vorken in het high end segment hebben vaak een automatisch ventiel.
Klopt het dat alleen Fox (Terralogic) daar een patent op heeft of zijn andere merken er ook al mee bezig?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2008 09:38

Alleen de Fox terralogicserie idd, maar volgens mij is die uit het assortiment gehaald. Het systeem is in samenwerking met Specialized gemaakt en die gebruiken het nu exclusief.
Overigens mis je er niet veel aan op je voorvork. Ik heb persoonlijk liever een goede vork met handmatige lockout. Als een vork echt goed is dan mis je die lockout eigenlijk niet.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

ilko
Forum-lid

ilko 07 jan 2008 10:03

Met hoeveel veerweg moet je eigenlijk rekening houden? Ik heb nu een starre vork en zou ook wel willen upgraden. Rij in de buurt van Arnhem en het gaat me dus om het comfort op de boomwortels. Ik wil alleen voorkomen dat mijn hele voorkant 15cm hoger uit gaat komen.

Verder heb ik op mijn oude Cannondale nog een 1" balhoofd. Zijn hier vorken voor te vinden?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 07 jan 2008 11:24

Ilko schreef:Met hoeveel veerweg moet je eigenlijk rekening houden? Ik heb nu een starre vork en zou ook wel willen upgraden. Rij in de buurt van Arnhem en het gaat me dus om het comfort op de boomwortels. Ik wil alleen voorkomen dat mijn hele voorkant 15cm hoger uit gaat komen.

Tussen de 80 en 100 mm is gebruikelijk. Wellicht dat je nog ergens een oude vork met 60 mm kan vinden.

Het is overigens natuurlijk niet zo dat als je een verende vork van 100 mm monteert je fiets ook 10 cm omhoog komt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

sting
Forum-lid

sting 07 jan 2008 13:58

Is een Marzocchi MX PRO geen aardige deal? Nieuw voor zo'n 200 eu te koop. Ik weet je budget niet, maar het is veel vork voor weinig geld.
85 en 100mm en daarmee kun je in Nederland maar ook in niet al te heftig buitenland goed uit de voeten.

Plaats reactie