Iets voor 2008 had ik om het uit te proberen, een fixed racefiets voor weinig gekocht.Het was een Gazelle Mondial uit 1985 die over was gespoten.Alleen het frame was bij nader opmeten 60cm , dat is met mijn lengte 1.80 te groot.Ik kreeg ik een beetje last van m'n rug als ik er wat langer op gefietst had.
Dus had ik het idee om van frame te switchen en voor de rest alles over te zetten , ik was toen op marktplaats op zoek gegaan en heb deze Gazelle Goldline 57cm uit '99 inmiddels binnnen:

Om hem helemaal fixed te maken ben ik bezig geweest , en nog steeds bezig met het verwijderen met kabelnokjes e.d. Ik wil als ie helemaal kaal en schoon is het frame laten coaten in, ik denk zwart.
Photostory:
(sorry voor fotokwaliteit maar ik wou toch alvast wat laten zien qua gang van zaken)

Conclusie na 1 uurtje zagen:
- 2 kabelnokjes op bovenbuis zijn weg , en geschuurd. Gelukkig vergeeft poedercoaten een hoop domme fouten zoals een iets te diep krasje van de vijl , dus heel iets de diameter van de framebuis in. Jammer maar helaas, ik heb het voorzichtig gedaan maar heb gewoon geen high end gereedschap tot mijn beschikking.
- 1 stalen voorderailleurhanger is voor een deel weg
- steun voor fietspomp is weggevijld moet alleen nog geschuurd worden.
- Aan allebei de kanten van de onderbuis heb ik van de shifterstukjes het bovenste deel ( het rondje dus ) weggezaagd.
Ondertussen ben ik tegen de volgende vragen aangelopen (zie foto's):
1. Ik wil de headbadge van gazelle graag behouden en na het poedercaoten weer monteren. Hoe krijg ik hem eraf?? Ik heb op mtbr.com al gelezen dat het met flosdraad kon, maar als iemand anders nog een goed idee heeft. Hij zit overigens met lijm vast , niet met schroefjes o.i.d.
2. Hoe krijg ik de kabelgeleiders onder de BB weg? kan ik daar een tang op zetten en wat blijft zitten wegvijlen?
3. De nokjes op de onderbuis waar de shifters op gemonteerd zaten hebben een gaatje wat doorgaat tot in het frame, ik heb nu het bovenste rondje weggezaagd alleen er blijft nu een vierkantje over, wat zal ik doen ? netjes bijschuren of helemaal wegschuren en schuren en op het eind er zwarte dopjes indoen??
4. Ik wil de derailleurhanger ook verwijderen , tot hoever zal ik m afzagen/vijlen?
Kortom hij is nog lang niet af en alle hulp is welkom

Grtz.
Rubenio