Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Opbouw Batavus Champion Fixer

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 01 feb 2008 22:06

Mede aangestoken door het Gazelle Goldliner project van forumlid rubenio ben ik begonnen met de opbouw van een Batavus Champion Fixer. Ik ben nog bezig met een aantal andere fiets projecten, reken er dus niet op dat dit topic dagelijks gevuld wordt met nieuwe foto’s.
Al een tijdje hield ik Marktplaats in de gaten voor de aankoop van een geschikte basis. Dit lukte afgelopen woensdag met de aanschaf van een Batavus Champion uit naar schatting 1979/1980 voor 30 euro.
Inmiddels is de fiets in pakweg 15 minuten gestript tot een kaal frame en losse voorvork. Het gewicht van het frame is 2880 gram en de voorvork weegt 975 gram. Het UCI gewicht van 6,8 kilo is dus nog goed haalbaar…
Een voordeel van dit frame is het ontbreken van allerlei nokjes e.d. Ik kan volstaan met het afzagen van een pomphaakje, de oogjes voor een bagagedrager en een klemmetje op de achtervork.
Hoe het frame er uiteindelijk uit gaat zien kan ik nog niet zeggen, ik twijfel tussen creme wit met blauwe banden of hoogglans zwart met rode velgen of… De kop is er af!!
Afbeelding

remon@
Forum-lid

remon@ 01 feb 2008 22:14

Ben benieuwd, ik hou je project in de gaten. Succes!!

Greetz Rémon@

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 01 feb 2008 22:21

Deze combinatie is super, of mat grijs met oranje. Wat een luxe probleem als je de kleur helemaal zelf moet/mag kiezen.

Afbeelding

rubenio
Forum-lid

rubenio 01 feb 2008 23:25

@BianchiSL3

Wauw, super dat je er wat aan gaat custumizen en de bereidheid neemt om de veranderingen hier weer te geven!
Voor die prijs heb je best een leuke fiets op de kop weten te tikken moet ik zeggen.
Het frame weegt misschien wel vrij veel en hij is tevens niet de jongste meer maar hij ziet er nog erg goed uit en door sommige missende delen van de drivetrain zal deze fiets nooit heel erg zwaar worden. Wat is het plan van opbouw naast het frame ? word er nog van onderdelen geswitched? Wat betreft de kleurstelling: rood/zwart vind ik een van de mooiste kleurstellingen maar oranje/zwart kan ook wel iets heel aparts worden. Ik denk sowieso dat het iets moois gaat worden waar je veel plezier aan gaat beleven. Ik heb vandaag ook nog 62 KM op mn fixer in 2 uur afgelegd en dat ging heel erg lekker, 1 versnelling blijft op een of andere manier prettig fietsen. Ik ben inmiddels zo gehecht aan mijn huidge frame , die eigenlijk iets te groot is , dat ik bij de frame-switch als de goldline klaar is ik m misschien niet eens verkoop. Kortom : succes met je project en laat het meteen weten als je ergens tegenaan loopt of iets veranderd hebt.

Grtz.
Rubenio

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 02 feb 2008 19:10

Rotterdam was behoorlijk wit van de hagel en de sneeuw vandaag, niet gefietst maar wel gezaagd.
De oogjes voor een bagagedrager zijn er nu af, het pomphaakje is weg en het klemmetje op de achterbrug.
Afbeelding

paulchris
Forum-lid

paulchris 02 feb 2008 21:45

Leuk, mooi strak gekregen zonder plamuur. De originele kleur van het frame vind ik overigen echt te gek. Je zelf gemaakte lay-out is ook mooi en klassiek, maar de originele kleur in oude glorie herstellen zou ook erg mooi zijn!
Ik weet het zeker denk ik

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 02 feb 2008 21:55

[quote="Paul Chris"]Leuk, mooi strak gekregen zonder plamuur. De originele kleur van het frame vind ik overigen echt te gek. Je zelf gemaakte lay-out is ook mooi en klassiek, maar de originele kleur in oude glorie herstellen zou ook erg mooi zijn![/quote]

Het bepalen van de kleuren is ook het lastigste. Ik ben er echt nog niet uit. Nu denk ik weer aan mat grijs met oranje accenten, zoals eerder aan de orde kwam op dit forum.
Het zagen en strak maken was niet moeilijk, gewoon 1mm minder afzagen, vijlen en schuren. Heerlijk werk, lekker ambachtelijk.
Morgen ga ik eerst met mijn zoon een flink stuk fietsen, daarna eens goed nadenken over hoe nu verder met dit project.

pjotr
Forum-lid

pjotr 07 feb 2008 14:54

Gebruik je daarvoor gewoon een ijzerzaag? Ik wou me frame gewoon zo laten, maar helemaal kaal zonder nokjes ziet er veel beter uit.
Anti-Spacers!

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 08 feb 2008 19:50

Ja, een gewone ijzerzaag. Niet te veel af willen zagen daarna heel rustig vijlen en uiteindelijk met een reep schuurpapier afwerken.
Maandag gaat het frame naar de coater in Amersfoort, naar het adresje van rubenio. Het wordt RAL 9016 met blauwe banden. Die banden laat ik maken als sticker bij een bedrijfje in Delft. Foto's volgen dus later.

EDIT: Mijn werk liep even anders, frame dus niet naar Amersfoort kunnen brengen :-(
Wel vandaag 2 X post: Stuur (3ttt Morphe Road Chroom), Balhoofd (Record) en Crank (Centaur) binnen :-)

snels
Forum-lid

snels 13 feb 2008 13:07

Toch wit? Die zwarte fiets met rode wielen een paar berichten om hoog vind ik een plaatje!

rubenio
Forum-lid

rubenio 13 feb 2008 14:05

Die zwart met rode is ook wel heel vet maar eigen creatie staat voorop (denk ik) :)

Grtz.
Rubenio

Plaats reactie