Goedemiddag medefietsers,
Ik heb een aantal vervelende probleempjes met mijn campa mirage groep.
Het zit als volgt : een tijdje geleden had een voor een mooi prijsje een bianchi sl3 gekocht. Na een paar dure upgrades/verniewingen dacht ik klaar te zijn. Ik had even een Sram ketting gekocht en de boel moest alleen nog even afgesteld worden. Alleen campa en eigenlijk alles op het gebied van racefietsen is nieuw voor mij dus ik ging met mijn fiets naar een kennis. Die kreeg het niet voor elkaar. Erg vervelend want de problemen zijn op het moment als volgt:
1. Achterderialleur schakelt gewoonweg niet goed, er wordt soms i.p.v. 1 , 2 tandjes over geschakeld. En als je er gewoon op fiets schakelt het gewoon niet lekker zoals het hoort.
2. Voorderailleur staat ook niet goed afgesteld , het is gewoon door missende kennis niet gelukt.
3. Nog een bijkomend probleempje , ik had de cranks verniewd alleen dit zijn triple i.p.v. dubbel cranks. Ook heb ik de trapas verniewd en omdat en deze is ook iets anders , namelijk voorheen 108mm en nu 113 mm. Dit is op zich geen probleem maar de rechtcrank loopt nu echt rakelings langs het voorderailleur en de voorderaillleur heeft best veel moeite om de ketting op het grootste blad te leggen/houden.
Ik ben al wat fietsenmakers afgegaan , alleen niemand heeft fietsen in het assortiment met campa-groepen. En ik heb het uiteraard ook even gevraagd maar ze waren er niet bekend mee, of wouden het wel proberen maar dat leek mij een beetje een kansloze missie. Ik kan wel even verder zoeken maar ben stiekem een beetje bang voor een hoge rekening, arbeidskosten zijn namelijk best hoog tegenwoordig. Ik ben namelijk ondertussen een beetje door m'n budget heen inmiddels vanwege deze en meerdere projectjes die allemaal flink duurder zijn uitgevallen.
Kortom; ik zit dus een beetje met de handen in het haar vanwege een fiets waar ik best veel geld en moeite in heb gestoken , en hij werkt gewoon niet naar behoren en ik zou zo snel eigenlijk niet weten wat ik ermee aanmoet.
Dus hier een oproepje of iemand in omgeving amersfoort (straal 40 km) met verstand/ervaring met campagnolo ernaar zou willen kijken. Ik wil er uiteraard best wat tegenover stellen! Het zou al heel fijn zijn als iemand me kon melden wat er ongeveer aan de hand is en wat er moet gebeuren dat schept alvast wat duidelijkheid.
Ik probeer er mede wat vaart achter te krijgen vanwege de naderende forumrit waar ik graag aan mee wil doen maar wat met een haperend schakelsysteem natuurlijk een stuk minder leuk is.
Ik hoor het graag!
Grtz.
Rubenio
Afstel-Problemen met Campagnolo Mirage
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
Achterderaileur: kabel los leggen en met 1e stelschroefje je tandwieletjes van je deraileur recht onder je kleinste kroontje plaatsen. Je gaat direct wel zien welk één van de twee stelschroefjes het is. Hulsje waar je kabel in toekomt volledig indraaien. Trekken aan je kabel en en hem 'aansluiten' op je deraileur. Kabel moet lichtjes onder spanning staan, is het niet zo dan bijregelgen met het hulsje. Schakelen moet nu reeds redelijk juist werken.
Beetje bijregelen met hulsje, van je weg draaien is ketting van je weg duwen dus naar een lagere versnelling toe en omgekeerd. Als hij dan goed schakelt op de kleinste versnelling leggen en met 2e stelschroeje zorgen dat je deraileur niet meer verder naar het wiel toe kan bewegen, dit om ervoor te zorgen dat hij nooit in je spaken kan hangen.
Het is niet simpel dit met woorden uit te leggen maar ik denk dat je hiermee en goed te kijken er wel moet komen.
Nu even niet meer de tijd om de andere zaken uit te leggen maar je kan alvast starten.
Beetje bijregelen met hulsje, van je weg draaien is ketting van je weg duwen dus naar een lagere versnelling toe en omgekeerd. Als hij dan goed schakelt op de kleinste versnelling leggen en met 2e stelschroeje zorgen dat je deraileur niet meer verder naar het wiel toe kan bewegen, dit om ervoor te zorgen dat hij nooit in je spaken kan hangen.
Het is niet simpel dit met woorden uit te leggen maar ik denk dat je hiermee en goed te kijken er wel moet komen.
Nu even niet meer de tijd om de andere zaken uit te leggen maar je kan alvast starten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
De kortste klap is om even de handleidingen te downloaden van de site van Campagnolo, al hangt het er dan even van af wat voor Mirage je hebt. Het instructieblad voor de voorderailleur is namelijk gericht op de nieuwe QS en als je die niet hebt weet ik niet of het gaat werken. Doe dan ff een PM deze kant op, dan mail ik je de boel.
De achterderailleur is waarschijnlijk idd gewoon niet correct afgesteld. Wat IJzeren Briek zegt klopt natuurlijk volledig, maar met de plaatjes uit de handleiding erbij wordt het wat makkelijker. T.a.v. de voorderailleur wordt het wat lastiger omdat je geen triple-voorderailleur zult hebben. Je huidige probleem zal waarschijnlijk te maken hebben met een derailleur die een iets ander capaciteit heeft en niet helemaal parallel aan de kettingbladen loopt. Ook dit staat duidelijk in de Campa-handleiding, dus die zou ik er even bij gebruiken en dan heb je de boel zo voor elkaar.
Wel raar trouwens dat er geen FM is die je kan helpen.... Zo exotisch is Campa nou ook weer niet...
De achterderailleur is waarschijnlijk idd gewoon niet correct afgesteld. Wat IJzeren Briek zegt klopt natuurlijk volledig, maar met de plaatjes uit de handleiding erbij wordt het wat makkelijker. T.a.v. de voorderailleur wordt het wat lastiger omdat je geen triple-voorderailleur zult hebben. Je huidige probleem zal waarschijnlijk te maken hebben met een derailleur die een iets ander capaciteit heeft en niet helemaal parallel aan de kettingbladen loopt. Ook dit staat duidelijk in de Campa-handleiding, dus die zou ik er even bij gebruiken en dan heb je de boel zo voor elkaar.
Wel raar trouwens dat er geen FM is die je kan helpen.... Zo exotisch is Campa nou ook weer niet...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Dank voor alle tips!
Om een lang verhaal kort te maken : ben net nog even langs een andere FM geweest en daar is alles me even goed uitgelegd. Als ik andere cranks weet te regelen, want daar schijnt het aan te liggen verzekerden ze me dat ze het weer in orde zouden krijgen.
Grtz.
Rubenio
Om een lang verhaal kort te maken : ben net nog even langs een andere FM geweest en daar is alles me even goed uitgelegd. Als ik andere cranks weet te regelen, want daar schijnt het aan te liggen verzekerden ze me dat ze het weer in orde zouden krijgen.
Grtz.
Rubenio