Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

hoe zadelhoogte afmeten op fiets.

dafke
Forum-lid

dafke 03 mar 2008 21:29

hallo,

ik zit met een probleempje dat wel eens rap 4 to 5mm kan fout zijn.

ik moet op een zadelhoogte zitten van 77,2cm

ik heb een slr zadel en hierbij is het midden op 12cm van de achterkant.

als ik het zadel goed zet, komt het zadel echter op 14cm achter te tsaan als je kijkt naar center zadelpenbuis.

nu is mijn vraag moet op de 12 cm achter de 77,2 afmeten of op de 14 van achter?

dit is een verschil in hoogte van om en bij de 4mm.
dus is toch wel al redelijk veel.

kan iemand mij helpen?

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 03 mar 2008 21:34

Als je zadel met die 14 cm op de goede stand naar achter staat bij jou, moet je meten bij die stand.

Als je bij die 12 zou meten (het midden is nml niet belangrijk) en je zou daarna je zadel naar die 14 toe schuiven zou je te laag of te hoog zijn.
"Try not. Do or do not......there is no try"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mar 2008 21:36

Je moet 't zadel gewoon zo afstellen dat je lekker en goed op de fiets zit, niet hoe een formule dat verzonnen heeft voor jouw. Die formule houdt namelijk met tal van zaken geen rekening die er wel toe doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 04 mar 2008 22:46

Net als die ganse campa/shimano discussie komt die eeuwige mm afstelkwestie hier ook regelmatig terug. Ga je je zadelhoogte ook gaan verstellen als je een broek met dikker zeem aan hebt? Het komt echt niet op die paar mm hoor.
Die 77.2, met welke schoenen/pedalen is dat gemeten, daar zit ook verschil op bij het ene merk tegenover het andere.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2008 23:06

Nee, want al m'n broeken komen van 1 en dezelfde sponsor af. Toen het pas -7 was en ik 2 broeken over elkaar heb aangetrokken zat ik dus idd niet lekker op de fiets en heb ik de hele tijd naar voren geschoven gezeten. Als je steeds op meerdere fietsen rijdt is 't een ander verhaal, in de winter heb ik veel minder moeite met verschillen (race+CX+Mtb), maar als er nu wat verandert aan m'n fiets dan merk ik dat meteen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 04 mar 2008 23:33

Ik rijd met verschillende race-fietsen en heb daar geen last van. Mijn woon-werk is eens aan vervanging toe en ik geef toe dat ik eenzelfde frame-geometrie en maat ga nemen als mijn andere fietsen. Dan rij je altijd op 'dezelfde fiets' en ik denk ook wel dat dat interessant is.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

lucnoa
Forum-lid

lucnoa 21 mar 2008 22:17

Ik zit ook een beetje met het probleem dat ik met verschillende fietsen fiets . En omdat ik toch tamelijk blessure gevoelig ben moeten mijn fietsen ook bijna correct op elkaar zijn afgesteld ,zodat ik er normaal geen last van mag hebben dat ik een andere fiets neem .
Daarom ben ik nu op zoek naar een meetlat specifiek voor mijn zadelhoogte af te stellen .
Als ik nu met een gewone meter meet heb ik bijna telkens een ander resultaat ,en dit zou niet mogen .
Ik heb mijn fietsenmaker al bezig gezien met zo een meetlat voor het afstellen van het zadel , en dit is bijzonder handig en veel nauwkeuriger dan een gewone meter . Jammer genoeg kan hij deze niet meer bestellen bij de firma waar hij ze een tiental jaren zelf heeft gekocht .
Is er hier iemand hier op het forum die mij hierbij kan helpen en een adres of link geven waar ik zo een meetlat kan aanschaffen ?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 21 mar 2008 23:02

Om mijn zit op verschillende fietsen hetzelfde te houden/krijgen meet ik, o.a., de zadelhoogte door de afstand parallel aan de zitbuis te meten. Dus de afstand van hart bracket tot aan bovenkant zadel. Zo meet ik iedere keer met hoogstens 1 a 2 mm fout. Op al mijn fietsen (3x) rij ik overigens met hetzelfde zadel; Aspide (FX).

morel
Forum-lid

morel 21 mar 2008 23:53

lucnoa schreef: Ik heb mijn fietsenmaker al bezig gezien met zo een meetlat voor het afstellen van het zadel , en dit is bijzonder handig en veel nauwkeuriger dan een gewone meter . Jammer genoeg kan hij deze niet meer bestellen bij de firma waar hij ze een tiental jaren zelf heeft gekocht .
Is er hier iemand hier op het forum die mij hierbij kan helpen en een adres of link geven waar ik zo een meetlat kan aanschaffen ?

Hoi,
@Lucnoa bekijk even deze link en ik ben er van overtuigt dat het dit is wat jij zoekt, neem even contact op met de mensen of bestel hem even via je FM !
http://www.bikefitting.com/Dutch/Frame.aspx

Succes,
Morel.

jsparie
Forum-lid

jsparie 22 mar 2008 00:01

Ik begrijp niet zo goed hoe de terugstand van je zadel de hoogte bepaalt. Je moet zorgen dat de terugstand van je zadel achter het bracket goed is zodat je met je knieen de juiste afstand t.o.v het hart van je cranks hebt. Daar heb je vast een meting voor gedaan gezien de precieze gegevens waar je over spreekt. Dan zet je het zadel op de goede hoogte van 77,2. Of de achterkant van je zadel dan 12 of 14 cm achter het midden zit lijkt mij meer een gegeven dat je voor lief neemt als de rest klopt.

lucnoa
Forum-lid

lucnoa 22 mar 2008 15:11

Morel
Dit is inderdaad hetgeen wat ik zoek !
Dat ik u hiervoor ontzettend dankbaar ben spreekt voor zich .

Plaats reactie