Fiets maart
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41885
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Leuk nummer met paar leuke artikelen. Alleen 1 ding moet mij toch echt van het hart: de CR1 helemaal als laatste in het testlijstje als gevolg van een niet werkende shimano voorderrailleur vind ik echt te zot voor woorden. Een van de beste frames die je kunt krijgen wordt op deze manier toch wel belachelijk gemaakt. In plaats van het melden dat dat de oorzaak is van de lage score had ook iemand zijn handen even uit de mouwen kunnen steken en die derrie goed afstellen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
[quote="Daniel1975"]Leuk nummer met paar leuke artikelen. Alleen 1 ding moet mij toch echt van het hart: de CR1 helemaal als laatste in het testlijstje als gevolg van een niet werkende shimano voorderrailleur vind ik echt te zot voor woorden. Een van de beste frames die je kunt krijgen wordt op deze manier toch wel belachelijk gemaakt. In plaats van het melden dat dat de oorzaak is van de lage score had ook iemand zijn handen even uit de mouwen kunnen steken en die derrie goed afstellen.[/quote]
+1. Ik moet het nog lezen, maar dit soort zaken hebben mij er toe aangezet om m'n abo op te zeggen. Lachwekkend. Vooral de teksten bij nieuwe artikelen, met een copy-paste-actie van de, veelal belachelijke, marketingtaal van de leverancier doen bij mij de mondhoeken omhoog gaan. Maar ja, het merendeel van de lezers zal niets bemerken / zal zich er niet aan storen, gok ik...
+1. Ik moet het nog lezen, maar dit soort zaken hebben mij er toe aangezet om m'n abo op te zeggen. Lachwekkend. Vooral de teksten bij nieuwe artikelen, met een copy-paste-actie van de, veelal belachelijke, marketingtaal van de leverancier doen bij mij de mondhoeken omhoog gaan. Maar ja, het merendeel van de lezers zal niets bemerken / zal zich er niet aan storen, gok ik...
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Ja, dat van die CR1 viel me net ook op. Herstel het dan gewoon even. Nu zet je een prima fiets onder aan je lijstje omdat er een onderdeel niet functioneert. Dat kan met alle fietsen een keer gebeuren. Als je een goede test wilt doen moeten de spullen wel goed afgesteld zijn.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ze kunnen misschien de scores apart vermelden. Zo scoort het frame dan zeer goed, maar de afmontage af-fabriek veel minder. Als ze dat echter op een hoop gooien (één getal), tja, dan is het wat het is. De lezer kan dan wel zijn conclusie maken wat belangrijk is?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Bij kort nieuws staat dat Cannondale is overgenomen door Dorel Industries. Grappig om dan eens te kijken wat voor een bedrijf dat is. Dorel schijnt vooral te doen in baby- en kindermeubilair. Hun vrijetijdsafdeling heeft fietsmerken als Schwinn, GT, Sugoi, Mongoose, en een aantal kleinere Amerikaanse merken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Die testen zijn nauurlijk zo subjectief als maar zijn kan. Toch vind ik dat je bij de beoordeling van een fiets geen punten mag aftrekken voor de vorm van het stuur of voor het zadel dat erop staat. Wat voor de ene slecht zit, kan voor een ander juist goed zijn. Dat heeft niks met de kwaliteiten van de fiets op zich te maken.
Zo is het ook met de montage van een compact of een dubbel. Daar werden in sommige gevallen ook punten voor afgetrokken. Dat heeft toch niks met de kwaliteit van een fiets te maken. En wie een fiets met een compact koopt, kiest daar toch juist voor.
Zo is het ook met de montage van een compact of een dubbel. Daar werden in sommige gevallen ook punten voor afgetrokken. Dat heeft toch niks met de kwaliteit van een fiets te maken. En wie een fiets met een compact koopt, kiest daar toch juist voor.
[quote="dwangarbeider"]Die testen zijn nauurlijk zo subjectief als maar zijn kan. Toch vind ik dat je bij de beoordeling van een fiets geen punten mag aftrekken voor de vorm van het stuur of voor het zadel dat erop staat. Wat voor de ene slecht zit, kan voor een ander juist goed zijn. Dat heeft niks met de kwaliteiten van de fiets op zich te maken.[/quote]
Daar ben ik het niet mee eens. Het is een lezerstest en als dus de meerderheid vindt dat zadel x minder zit dan zadel y dat is dat vermeldenswaardig. De grootste gemene deler vindt kennelijk dat er comfortverschil is. Er wordt ook geconcludeerd dat er geen slechte fiets tussenzit. Juist de afmontage maakt dan een van de kleine verschillen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is een lezerstest en als dus de meerderheid vindt dat zadel x minder zit dan zadel y dat is dat vermeldenswaardig. De grootste gemene deler vindt kennelijk dat er comfortverschil is. Er wordt ook geconcludeerd dat er geen slechte fiets tussenzit. Juist de afmontage maakt dan een van de kleine verschillen.
stupidity is it\'s own reward
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
[quote="dwangarbeider"]Die testen zijn natuurlijk zo subjectief als maar zijn kan. Toch vind ik dat je bij de beoordeling van een fiets geen punten mag aftrekken voor de vorm van het stuur of voor het zadel dat erop staat. Wat voor de ene slecht zit, kan voor een ander juist goed zijn. Dat heeft niks met de kwaliteiten van de fiets op zich te maken.
Zo is het ook met de montage van een compact of een dubbel. Daar werden in sommige gevallen ook punten voor afgetrokken. Dat heeft toch niks met de kwaliteit van een fiets te maken. En wie een fiets met een compact koopt, kiest daar toch juist voor.[/quote]
Eerst en vooral: ik ben één van die subjectieve testers geweest. Bij het invullen van de test werd per fiets info gegeven over gewicht en prijs. De rest moesten we zelf doen: hard dalen, hard bochten nemen, vlak stuk, heuvelrug op, even versnellen, even hard remmen, enzovoort. Behoorlijk vermoeiend, ik heb 10 fietsen getest, een 60-70 km gereden, 10 enquêtes ingevuld, alle fietsen van kop tot teen onderzocht (bvb kabelgeleiding, spacers, afstelling derailleurs). Wat bleek onder meer: toen het begon te regenen werkten alle 105 derailleurs behoorlijk minder! Sommige voorderailleurs waren heel slecht afgesteld!
Dit is een afknapper voor mij, sorry. Als iemand die niets weet van mechaniek zo een fiets krijgt aangesmeerd, moet hij bij sommige fietsenmakers met een bang hartje vragen om alles bij te regelen...
Elk merk kan uitmaken of ze voor de Nederlandse markt een compact aanbieden als afmontage of een dubbel of een tripel (en elke fietsenmaker met service kan het zonder meerprijs nog veranderen indien gewenst). Maar als ze voor een lezerstest een compact aanbieden, dan krijgen ze gewoon punten af. Want als ze een beetje verstand hebben van wielrennen, bieden ze dat gewoon niet aan voor de lezerstest. In driekwart van Nederland is een compact namelijk niet functioneel, en zelfs hinderlijk (veel minder spanning op het binnenblad, scheve kettinglijn, slecht schakelen).
Het zijn wel degelijk fietsen die getest worden, geen losse frames. Als fabrikanten ervoor kiezen om een stuur te monteren dat niemand lekker ligt, waar gaat het dan heen? Form>Function? Waarom kan de ene een (allemansvriend) fizik monteren en houdt de andere hard vast aan een voor iedereen slecht zittende prologo? marketing, en dat wordt afgestraft.
De beste fietsen hebben alles goed op een rijtje. Evident voor u en ik, maar blijkbaar niet voor de fabrikanten, en al maken ze de mooiste en beste frames, dat ze maar eerst zien dat de afgewerkte producten goed zijn voor gebruik! Want daar gaat het toch om uiteindelijk?
Zo is het ook met de montage van een compact of een dubbel. Daar werden in sommige gevallen ook punten voor afgetrokken. Dat heeft toch niks met de kwaliteit van een fiets te maken. En wie een fiets met een compact koopt, kiest daar toch juist voor.[/quote]
Eerst en vooral: ik ben één van die subjectieve testers geweest. Bij het invullen van de test werd per fiets info gegeven over gewicht en prijs. De rest moesten we zelf doen: hard dalen, hard bochten nemen, vlak stuk, heuvelrug op, even versnellen, even hard remmen, enzovoort. Behoorlijk vermoeiend, ik heb 10 fietsen getest, een 60-70 km gereden, 10 enquêtes ingevuld, alle fietsen van kop tot teen onderzocht (bvb kabelgeleiding, spacers, afstelling derailleurs). Wat bleek onder meer: toen het begon te regenen werkten alle 105 derailleurs behoorlijk minder! Sommige voorderailleurs waren heel slecht afgesteld!
Dit is een afknapper voor mij, sorry. Als iemand die niets weet van mechaniek zo een fiets krijgt aangesmeerd, moet hij bij sommige fietsenmakers met een bang hartje vragen om alles bij te regelen...
Elk merk kan uitmaken of ze voor de Nederlandse markt een compact aanbieden als afmontage of een dubbel of een tripel (en elke fietsenmaker met service kan het zonder meerprijs nog veranderen indien gewenst). Maar als ze voor een lezerstest een compact aanbieden, dan krijgen ze gewoon punten af. Want als ze een beetje verstand hebben van wielrennen, bieden ze dat gewoon niet aan voor de lezerstest. In driekwart van Nederland is een compact namelijk niet functioneel, en zelfs hinderlijk (veel minder spanning op het binnenblad, scheve kettinglijn, slecht schakelen).
Het zijn wel degelijk fietsen die getest worden, geen losse frames. Als fabrikanten ervoor kiezen om een stuur te monteren dat niemand lekker ligt, waar gaat het dan heen? Form>Function? Waarom kan de ene een (allemansvriend) fizik monteren en houdt de andere hard vast aan een voor iedereen slecht zittende prologo? marketing, en dat wordt afgestraft.
De beste fietsen hebben alles goed op een rijtje. Evident voor u en ik, maar blijkbaar niet voor de fabrikanten, en al maken ze de mooiste en beste frames, dat ze maar eerst zien dat de afgewerkte producten goed zijn voor gebruik! Want daar gaat het toch om uiteindelijk?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
