Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Niet over fietsen - Linux

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 mar 2008 22:01

Vanmiddag een paar uur niets te doen en dus maar eens aan de slag gegaan met de installatie van Linux (Ubuntu). Heb altijd verschrikkelijke verhalen gehoord over Linux en daarom nooit geprobeerd.

Maar ik moet zeggen niet moeilijker dan XP installatie. Wel een goede handleiding van internet geplukt. Eerste indrukken zijn goed. Ziet er eigenlijk hetzelfde uit als Microsoft / Windows maar grote voordeel helemaal gratis. Zowel het besturingsprogramma (Linux-Ubuntu) als office pakket (Open Office) en Firefox (Outlook) en Thunderbird (Explorer), alles gratis! Firefox en Thunderbird gebruikte ik eigenlijk al onder XP.

De komende tijd maar eens verder verdiepen in Linux/Ubuntu. Vraag is eigenlijk zijn er nog andere forumleden die ook Linux gebruiken?

Wat zijn ervaringen, positief en negatief. Of toch inmiddels weer terug naar XP/Vista?
What makes the boat go faster?

jona91
Forum-lid

jona91 19 mar 2008 22:03

misschien kan je er een vergelijking insteken die mat campa-shimano
anders is het eerder stuff voor in een cybercafe :)

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 mar 2008 22:14

Hmmm Campa-Shimano discussie, goed idee. Zal komende dagen een gebruikers update geven.

rizlaaf
Forum-lid

rizlaaf 19 mar 2008 22:37

Ik gebruik al jaren naar tevredenheid Debian GNU/linux. Deze linux distro is de basis van ubuntu. Nooit meer defragmenteren , geen anti virus scanner nodig , met 1 druk op de knop al je software updaten. In tegenstelling tot windows is het mogelijk de broncode van alle (linux) software te bekijken en aan te passen.
Nadelen zijn er ook , veel spellen zijn onder linux niet of lastig aan de praat te krijgen , en sommige fabrikanten van hardware weigeren om hun specs bekend te maken waardoor drivers onder linux soms niet bestaan of van matige kwaliteit zijn.
Voor mij geen windows meer.

bushwankaz
Forum-lid

bushwankaz 19 mar 2008 23:52

Thuis maak ik ook veel gebruik van debian(ubuntu)/suse, maar van tijd tot tijd start ik toch wel m'n xp als virtual machine op omdat bepaalde software niet voor linux beschikbaar is.

optico
Forum-lid

optico 19 mar 2008 23:56

Ik draai XP (Time), erg tevreden mee. Een Linux heb ik geprobeerd maar lukte niet... zaten geen trappers op.

;)
Loeki Pro

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 20 mar 2008 00:16

En geen zijwieltjes zo te zien!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mar 2008 10:59

Ik heb het nut van Linux voor thuissystemen nooit ingezien (nog steeds niet).

Ik heb het wel eens geprobeerd (Red Hat) maar ik vind Windows gewoon veel praktischer. Vastlopers en bluescreens heb ik al lang niet meer, gewoon een kwestie van je PC goed schoonhouden. Snelheid is meer dan voldoende. Windows en Office zijn nu eenmaal de standaard en alhoewel het zijn gebreken heeft kun je daar gewoon heel moeilijk onderuit...

Blijf het topic natuurlijk wel met veel interesse volgen!

En eh....: Linuxgebruikers hebben net als Camparijders altijd het gevoel het evangelie te moeten verkondigen. Hopelijk blijft ons dat in dit topic bespaard ;)

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 20 mar 2008 11:07

Red Hat heb ik vroeger ook wel eens geprobeerd. Was veel te moeilijk. Maar moet zeggen met Ubuntu gaat e.e.a. eigenlijk vanzelf. Natuurlijk moet je wel een beetje kennis hebben van formatteren en schijf indelen. Ik heb nu een dual boot systeem gemaakt, dus met XP en Linux aangezien de rest van het gezin alleen met XP wil werken. Kan ik zelf een beetje rommelen en proberen met Linux.

Grote voordeel is toch wel gratis software en besturingssysteem, tevens geen firewall en virusscanner nodig. Paar maanden terug Vista geprobeerd maar toch weer snel terug naar XP aangezien een hoop drivers voor Vista nog niet beschikbaar waren.

@Havana: gebruik je dan ook IE en Outlook of toch Mozilla Firefox/Thunderbird?

osensei
Forum-lid

osensei 20 mar 2008 11:15

@Havanna: En eh....: Linuxgebruikers hebben net als Camparijders altijd het gevoel het evangelie te moeten verkondigen. Hopelijk blijft ons dat in dit topic bespaard

Rizlaaf heeft mij ooit een x aan Linux gekregen. Ik was (ben) echter enigszins een digibeet, dus na veel niet gesnap en veel gekluns gewoon weer terug naar Windows. En dat terwijl ik best een verwoed Campa-rijder ben.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

whs
Forum-lid

whs 20 mar 2008 11:33

Ik gebruik FreeBSD. Bij anderen moet ik helaas wel eens windows gebruiken. Ik heb ook wel windows maar dat start ik enkel af en toe op voor spelletjes (geen internet verbinding geconfigureerd, machine is dus veilig zonder antivirus). Wat een bagger systeem is dat nog steeds... Nog nooit een probleem met Linux/BSD installatie gehad, vanaf ca. 1995 met Linux, en OpenBSD/FreeBSD een paar jaar later. Windows heeft altijd meer problemen gegeven (bv. vastlopen van windows bij opwaarderen van sommige hardware, bij XP in het bijzonder), ook dat opnieuw opstarten dat om de haverklap gewenst is als je wat nieuwe software installeert is uitermate irritant.

Voor een thuis systeem is FreeBSD of Linux met openoffice etc. voor mij een perfecte vervanger van die MS rommel. Het scheelt veel frustratie (geen antivirus fult programma's nodig die je computer terugbrengen naar 486 snelheid en de opstarttijd verlengen zodat je intussen een ontbijt kunt maken. ;-) )

Xwindows configuratie was altijd het grootste obstakel, met PCBSD en recente Linux distro's is dat denk ik ook geen probleem meer.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mar 2008 11:37

@Havana: gebruik je dan ook IE en Outlook of toch Mozilla Firefox/Thunderbird?
Ik gebruik Outlook voor mail. Dat moet ook wel want op kantoor gebruiken we EXCHANGE. Privé mail (en zakelijke trouwens ook) lees ik tegenwoordig met mijn mobiel (Nokia E51), maar thuis gebruikte ik hiervoor vroeger ook Outlook (Express). Qua browers gebruik ik FF en IE door elkaar. Ik heb niet echt een uitgesproken voorkeur, naar mijn mening is IE een tikkie sneller. FF gebruiken "omdat IE nu eenmaal van de evil M$ is" vind ik vrij overtrokken.

Het gratis argument kan ik wel enigszins inkomen, hierbij opgemerkt dat Windows vaak bij een nieuw systeem zit en dat je geen korting krijg indien je dit niet wil hebben. Het anti-virus argument kan ik wel inkomen, alhoewel ik op mijn thuis PC nog nooit antivirus software heb geïnstalleerd (gewoon een kwestie van geen dubieuze mail openen....)

Spyware vind ik dan nog een beter argument! Feit blijft gewoon dat OpenOffice bij lange na niet kan tippen aan MS Office. Qua looks kan Linux (zelfs met fancy KDE omgevingen) in mijn ogen ook zeker niet tippen aan MacOS X of Vista.

Overigens heb ik in mijn studententijd ook een jaarlang met een Mac (G4) gewerkt. Hier op kantoor hebben we ook diverse Macs (o.a. een MacBook Air Afbeelding). Hier zit wél Office op en het antivirus en firewall probleem speelt hier ook minder mee. Ik kan er prima mee werken, om nou te zeggen dat het allemaal 100x beter werkt dan XP/Vista, dat vind ik onzin.

Plaats reactie