Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Woon-Werk fiets

bmiller
Forum-lid

bmiller 17 feb 2011 16:52

Mijn oude woon- werk stadsfiets heeft met de afgelopen winters toch wel flink geleden en het vervangen van onderdelen is hij het toch niet meer waard. Dus op zoek naar een andere woon werk fiets om de dagelijkse 24 km's te maken.

Moet sportiever zijn en een Nexus of Alfine naaf hebben. Max zo'n 800 euro. Kom je uit op Focus Wasgo 8 2010/2011, Stevens, enz. Zoiets maar het mag wel iets stoerder, niet met allemaal van die begagerekken, maar wel één bagagedrager achter, verlichting en spatborden.

Deze zou bijvoorbeeld ook meer in de picture kunnen komen. http://www.12gotrading.nl/zoekresultaat ... stadsfiets

Maar die heeft een riem i.p.v. een ketting. En hij is boven de 800 euries.
Het voordeel van een dichte naaf vindt ik dat het volgens mij onderhouds armer is. Als ik nu om me heen in de fietskelder kijk dan zijn bijna alle fietsonderdelen van bijvoorbeeld Deore aan vervanging toe.

Kortom hebben jullie nog meer ideeën, opties, tips waar op te letten, enz?

Alvast bedankt.

PS: Idd geen Racefiets deze heb ik gelukkig al ;)
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 17 feb 2011 17:00

Vind de X (3t/m 9) modellen van Stevens wel mooi. Mijn vriendin heeft het oudere type (toen heette dat nog een crosshybride) zelf een paar spatbordjes op gezet en een dragertje, werkt perfect voor woon werk, maar ook voor een leuk tochtje in het weekend een gravelpas oid is zelfs geen probleem, maar loopt lekker genoeg om vlot op te schieten op de weg.
Ach, ik zeg ook maar wat

corniel
Forum-lid HC

corniel 17 feb 2011 17:28

Wat je ook kan doen is een degelijke naaf kopen (bijvoorbeeld Shimano Nexus) en daar een degelijk achterwiel van laten spaken. Oud frame op de kop de kop tikken en afbouwen. Een beetje wat sommige mensen doen als ze een singlespeed/fixie project doen.

Je donorframe is in deze alleen waarschijnlijk een regulier frame met degelijke bagagedrager. CX-bandjes eronder en gaan. :)

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 feb 2011 21:59

Belt drive is wel slim voor een woonwerk fiets zeke rals je 's winters fietst.

Gisteren heb ik even een proefritje gemaakt op de nieuwe Santos (trekking lite) met Rohlof en beltdrive van een collega van mij. Mooie fiets hoor. En zo'n Rohlof maakt ook nog wel een geinig geluid. Als ik kijk hoe nu mijn fiets er uit ziet (dagelijks schoonmaken) is zo'n naaf met riem toch wel lekker.

edit:

ik zou denk ik wel kijken of je een fiets kunt scoren met Alfine 11speed. Heb je toch wat meer te kiezen met tegenwind. (spreekt uit ervaring)
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

jell-ee
Forum-lid

jell-ee 17 feb 2011 22:22

Als het iets sportiever moet dan valt die Dublin een beetje buiten de boot denk ik. Dat is meer een stadfiets...

Kijk eens naar Focus Planet, Scott Sub, Merida I8 en natuurlijk een Trek Soho (de luxe)

Vooral die Planeet van Focus vindt ik zelf heel erg tof, sportief, veel verschillende uitvoeringen, en alle mogelijkheden met 1 frame!

Een Alfine loopt trouwens wel wat mooier en lichter als de Nexus, hoewel de premium en 8-speed uitvoeringen ook prima te doen zijn.

dekuit
Forum-lid

dekuit 18 feb 2011 13:23

Beste BMiller,

Kijk even bij ID-workx op de site wat die te vertellen hebben over de riemaandrijving.
Interessant onderwerp.
Ook de inbouwbreedte is belangrijk als je kiest voor een losse naaf en het inspaken.
Rijdt zelf op atb-frame met alfine voorblad/crank 38T, achter 9-speed, 12-25 en niet onbelangrijk magura HS33, bewust gekozen in verband met vastvriezen van kabels.
Ben wel op zoek naar naafversnelling in verband met de slijtage van tandwielen, en de vervanging van ongebruikte kransjes, met name de grootste achter worden zelden/nooit gebruikt.
Succes en sprtv. grt.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 18 feb 2011 14:06

Alleen de Shimano Alfine en de Nexus Premium (beide 8v) hebben kogellagers in plaats van glijlagers en zijn daarom minder onderhoudsgevoelig (en lichter, 1600gr). De overige shimano naven moeten om de twee jaar uit elkaar en met speciaal vet weer ingepakt worden.

De spoken die Idworx ziet opdoemen over tandriemaandrijving zie ik echt niet. Brokken ijs die vooral het voorste kamwiel vernielen!? Waar ben je dan aan het fietsen? zul je toch ook spikebanden moeten hebben.

bmiller
Forum-lid

bmiller 18 feb 2011 16:58

Ik geloof ook dat Idworx één van de weinige fabrikanten is die nog erg twijfelt aan riemaandrijving. Trek, Cannondale, enz zijn toch ook grote spelers die er wel hun fietsen mee uitrusten.

Het zelf opbouwen van een fiets kan ik echt niet. Dat is me denk ik veel te technisch en alle speciale gereedschappen die daarbij komen kijken. Ik denk niet dat zal werken. Al is het wel zo dat ik op die manier een mooi sportief frame kan kiezen. Want de zoals de meeste andere frames hebben toch meer een moutainbike zit.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 18 feb 2011 19:32

Bij Santos moet je €500 extra neertellen voor beltdrive. Gewoon absurd als je weet dat de onderdelen €199 kosten en de kosten van het kettingmateriaal vervallen.
voorlopig valt een tandriem, hoe ideaal ook, dus ruim buiten je budget.

bibske
Forum-lid

bibske 14 jun 2011 14:47

Dit topic maar even afstoffen want ik zit in hetzelfde schuitje, oude fietsje aan vervanging/upgrade toe.
De fiets heb ik nieuw voor minder dan 200Euro gekocht (!) maar hij doet het al 7 jaar prima. Het is zeker geen topfiets maar ik kan hem tenminste met een gerust hart parkeren. De keuze zou makkelijk zijn moest ik niet een emotionele band hebben opgebouwd met het ding. Hij fietst als een vaatdoek en ik vervloek hem als er meer dan 10kg op de bagagedrager hangt maar tegelijkertijd heb ik er in Australië prachtige tochten mee gefietst en is het dankzij dit fietsje dat ik de stap naar een racer en later een MTB heb gezet. Ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om hem weg te doen maar nog een extra fiets mag niet van Mr. bibske.
Concreet moeten de ketting en kransjes en daardoor ook de wielen echt vervangen worden, nice to haves zijn dingen als shifters, derailleurs, crank, voorvork en stuur(pen). Als ik hem volledig op Deore niveau breng kost het mij 230Euro omdat ik nog wat spulletjes heb liggen, kies ik voor Alfine 11 dan ga ik denk ik richting 500 - 550 Euro. Als ik mijn fietsje echt weg zou doen dan zou er een Surly Cross-check met Magura HS33 en Alfine voor in de plaats mogen komen maar dan wordt het wel een erg duur geintje voor 12km enkel. Vrijdag heb ik proefgereden op een Cube Hooper met Alfine en disk brakes, erg leuke fiets maar schijfremmen en pakwef het dubbele van wat ik eigenlijk zou willen uitgeven.

Single speed rijden ga ik niet redden, door de polder heb ik 's ochtends wind tegen en op de terugweg wind mee. Ik heb het uitgeprobeerd op mijn hybride maar echt fijn vond ik het niet.

Wel twijfel ik nog een beetje over Alfine, ik heb een Nexus 7 op mijn stadfiets en die remt echt verschrikkelijk af. Misschien dat een onderhoudsbeurtje wonderen doet maar dan blijft dat ding nog steeds 25kg wegen! Ik heb niet het doorzettingsvermogen om met die stadsfiets elke dag tegen de wind in te gaan beuken, ik doe het nu een week en kom elke dag met een rothumeur en kletsnat van het zweet aan op het werk...

Dus, wat zouden jullie doen, Deore of Alfine (8 of 11) in mijn oude fietsje of meteen korte pijn en voor een Hooper of zelf opgebouwde Cross-Check gaan?

corniel
Forum-lid HC

corniel 14 jun 2011 15:25

Wat zijn je specs?

- Spatborden?!
- Bagagedrager?!
- Schijfremmen/velgremmen/?
- Bandbreedte x mm

Als een fiets op is, moet je er gewoon afscheid van nemen. Maar da's idd niet altijd even makkelijk. Ik zou niet snel voor schijfremmen gaan voor een w-w fiets na wat ik heb gelezen over onderhoud e.d. Het schijnt nogal snel te slijten (bij minder goed onderhoud) en ondhoud is sowieso een aandachtspunt. Dat combineert imho niet lekker met een w-w fiets.

bibske
Forum-lid

bibske 14 jun 2011 16:30

Je hebt misschien wel gelijk dat ik er afstand van moet nemen maar het is zo zonde om een frame wat nog prima is weg te doen. Ik zit er echt super op, alsof het voor me gemaakt is! Ik denk dat met nieuwe wielen de stabiliteit al een stuk beter zal zijn.
Schijfremmen zijn wat mij betreft inderdaad onzin, jammer genoeg is het tegenwoordig mode om overal schijven op te zetten. Vorig jaar een MTB gekocht en zelfs in stilstand "zingen" de remmen als ik de fiets opzij kantel.

Dus mijn eisen:
- Spatborden: heb ik nog liggen al zijn die een beetje versleten maar ze doen hun werk uitstekend.
- bagagedrager: ik heb een paar maanden geleden eentje gekocht oor op mijn oude fietsje (Tubus), die kan gewoon overgezet worden (frame moet dus wel nokjes hebben)
- remmen: HS33 of V-brake, idd geen schijf (trommel/roller is minder interessant maar geen drama) Heb nog een goed setje Deore remmen op mijn oude fietsje zitten.
- versnellingen: minstens 2, eentje wind mee en eentje wind tegen
- als ik voor derailleur afmontage ga dan Deore, niet erg om elk jaar of eens per 2 jaar een nieuwe ketting en cassette te kopen. Cassette en shifters heb ik liggen en ik ben druk bezig om Mr. Bibske een XT voorderrie voor zijn MTB aan te praten, krijg ik zijn Deore.
- niet onnodig zwaar (geen toeters en bellen)
- geen lampen, die heb ik liggen
- GEEN VERINGEN (sorry voor de caps, ben allergisch voor alles wat veert als het op asfalt is)
- banden zullen me een worst wezen, heb Smart Sams liggen die prima bevallen
- er komt waarschijnlijk wel een kettingkastje op, dan hoef ik niet altijd een zwarte broek aan naar het werk. Bij mijn buurvrouw gezien dat het ook gewoon over een triple kan!
- liever geen damesframe

Jij rijdt meestal op je racer toch? Doe ik liever niet, moet een laptop meezeulen en ik vind het op de racefiets niet fijn. Ook lastig als ik op weg naar huis even boodschappen doe, dan zitten mijn 2 tassen overvol!

Plaats reactie