Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettinglengte bij overstap van Compact naar dubbele crankset

goofman
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2007 12:09

goofman 02 apr 2008 00:33

Ik heb nu een Compact crankset en zit erover te denken deze te vervangen door een 'normale' dubbel crankset. Ik heb een 12-27 cassette en de ketting is uiteraard op lengte gemaakt voor 12-27 achter en 50-34 voor. Kan ik nu zomaar een 53-39 monteren? Of zal de ketting lengte aangepast (lees: langer) moeten worden?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 02 apr 2008 00:40

Misschien dat je ermee weg komt om dezelfde kettinglengte te blijven gebruiken, maar waarschijnlijk loop je dan tegen het probleem aan dat de ketting te kort is om groot-groot te schakelen. Je kunt de derailleur dan kapot trekken, of deze beland zelfs in de spaken van je achterwiel. Even opnieuw op maat maken dus!

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 02 apr 2008 11:42

Je kan dit zelf even testen. Zet de ketting op groot-groot, en vouw de ketting aan de onderzijde dubbel. Hiermee simuleer je een schakel minder. Dat is ongeveer hetzelfde als je voor van 50 naar 53 gaat.

Veel succes.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 apr 2008 14:32

Ik zou gewoon een ander binnenblad plaatsen.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 04 apr 2008 17:58

Als je van compact naar dubbel gaat dan hoef je toch enkel het crankstel te vervangen? Compact losdraaien en de nieuwe erin schuiven? (campa ultra torque)
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 04 apr 2008 18:09

Het scheelt 2 (of 3) schakels bij Campa
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 04 apr 2008 19:47

Ik doelde niet zozeer op de lengte van de ketting, maar meer of je enkel crankstel hoeft te vervangen. Of ook lagercups e.d.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 04 apr 2008 20:07

OK ja , dat klopt in principe. Ik heb ook een compact (campa) aangeschaft om te proberen. Ketting 2 (dus 3) schakels eruit en een kmc quick link erin. De voorderailleur moet je in principe wat lager zetten maar het functioneert ook gewoon wanneer die nog op je 53 blad ingesteld staat. Ook een nieuwe voorderaileeur is niet nodig. Of de compact me echt gaat bevalleen weet ik niet moet ik eerlijkheidshalve zeggen. Lagercups kun je laten zitten.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 04 apr 2008 20:39

In principe is de ideale kettinglengte heel eenvoudig.
Je zet je fiets op de grond en als de ketting dan bij een triple voor op het middenblad staat en achter op het middelste kransje moet de deraileurarm verticaal staan.
Bij een dubbel is de methode binnenblad - een kransje groter dan het midden (of buitenblad en een kransje kleiner dan het midden.
Groot-groot is nooit een probleem, want zo mag je gewoon niet schakelen, is erg slecht voor je ketting, je tandwielen en je kransen.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 04 apr 2008 22:40

O Sensei schreef:OK ja , dat klopt in principe. Ik heb ook een compact (campa) aangeschaft om te proberen. Ketting 2 (dus 3) schakels eruit en een kmc quick link erin. De voorderailleur moet je in principe wat lager zetten maar het functioneert ook gewoon wanneer die nog op je 53 blad ingesteld staat. Ook een nieuwe voorderaileeur is niet nodig. Of de compact me echt gaat bevalleen weet ik niet moet ik eerlijkheidshalve zeggen. Lagercups kun je laten zitten.


Ah, bij mij is het precies andersom. Ik heb een compact, maar vorig jaar tijdens de Marmotte merkte ik al dat dit eigenlijk niet nodig is. Dit jaar train ik meer, beter en serieuzer en heb ik wedstrijden op het programma staan. Een klassieke dubbel is dan niet weg natuurlijk.
Goed te horen dat het vrij eenvoudig is dit te verwisselen.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 04 apr 2008 22:49

lior63 schreef:In principe is de ideale kettinglengte heel eenvoudig.
Je zet je fiets op de grond en als de ketting dan bij een triple voor op het middenblad staat en achter op het middelste kransje moet de deraileurarm verticaal staan.
Bij een dubbel is de methode binnenblad - een kransje groter dan het midden (of buitenblad en een kransje kleiner dan het midden.
Groot-groot is nooit een probleem, want zo mag je gewoon niet schakelen, is erg slecht voor je ketting, je tandwielen en je kransen.


Je moet groot-groot en klein-klein KUNNEN schakelen, zonder dat het aanloopt danwel je derailleur aan gort wordt getrokken, alle kettinglengten waarmee
dat kan zijn goed. Waar jij het over hebt is zijn vuistregels!
Of de derailleur arm bij een bepaalde stand verticaal staat zal mij worst wezen.
diessens fietserke

Plaats reactie