Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoge ochtendpols, maar.....

coulthard
Forum-lid

coulthard 06 apr 2008 11:35

Dag dames en heren,

Ik heb een vrij vaag fenomeen de laatste tijd.
Mijn ochtendpols, doorgaans een goede graadmeter wat betreft herstel, doet een beetje vreemd.

Sinds 3-4 jaar meet ik mijn ochtendpols. Vrij gestructureerd is hij laag op de momenten dat ik me goed voel en dus hard rijd, en wat hoger als ik een dag wat minder ben. Ik heb het allemaal nog eens nagelopen en dit blijkt idd. zo te zijn.

Nu ben ik dit seizoen beter dan ik ooit ben geweest. In de voorbereiding op het seizoen deed ik exact wat ik plande en liep het op rolletjes. Ook de ochtendpols deed goed mee. Toen ik in vorm begon te raken dook hij zelfs zo af en toe onder de 40, wat bij mij vrij uitzonderlijk is. Die dagen reed ik dan ook (voor mijn gevoel) heel hard.

Vorig week boekte ik mijn eerste overwinning. Maar ook de weken daarvoor was ik erg goed. Echter mijn ochtendpols gaf iets compleet anders aan. Als hij onder de 50 komt is het een uitzondering. Tijdens Veenkolonien (winst) had ik een ochtendpols van 52!
Gisteren reed ik 100 ronden Deventer (niet uitgereden wegens 3 lekke banden), maar ik was zeer sterk. Ik kon de groep min of meer mijn wil opleggen. Zat ik niet mee, dan reed ik het gat alleen dicht. Mijn ochtendpols was 49.

Het is dus een beetje een lang verhaal, maar dat doe ik om aan te geven hoe vaag het is. Zelf kan ik geen passende verklaring vinden:
Wat betreft de veredre meetgegevens:
Mijn gewicht is stabiel
Ik slaap goed en redelijk veel en op vaste tijden. Als ik wakker wordt ben ik uitgeslapen.
Mijn gevoel in en buiten wedstrijd is optimaal: ik zit kiplekker in mijn vel.

SAMENVATTING:
vroeger was mijn ochtendpols 41-45 als ik goed was. Als ik slechter was kwam hij dikwijls boven de 50.
Nu is hij vrij hoog (boven de 50 vorige week) op de momenten dat ik goed ben. En ik rijd nu harder dan ik ooit heb gedaan.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

rene1
Forum-lid

rene1 06 apr 2008 12:23

Ja dat is een beetje moeilijk, jij bent zelf degene die daar meestal de meeste kennis over heeft....
Je hebt pols verhogingen bij komende verkoudheden/griep, bij ontstekingen, alcoholgebruik.
Maarja je zit kiplekker in je vel dus waarschijnlijk is bovenstaande allemaal niet van toepassing.
Ik heb weleens gehoord dat mensen met een topconditie een licht verkoudheidje/influenza besmetting niet eens hoeven te merken.
Ik weet het verder ook niet, gewoon doorgaan zo als je je echt top voelt. Wel in de gaten blijven houden of zich wel verschijnselen de kop op gaan steken.

gbrand
Forum-lid

gbrand 06 apr 2008 12:37

Ja, jij bent de autoriteit op dit gebied, maar voor wat het waard is: Ik hou niet regelmatig mijn ochtendpols bij, maar ik weet wel dat als er op een bepaalde dag 'spannende' dingen op stapel staan, mijn ochtendpols meteen al hoger is dan normaal.
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 apr 2008 15:06

misschien is het wel de adrenaline die door je aderen stroomt. Al dat winnen gaat je niet in de koude kleren zitten. Ook een paar minuten voor een koers staat mijn teller al hoger dan normaal. Het is de wedstrijdspanning die dit veroorzaakt.
Live fast; die young. mijn blog

neos
Forum-lid

neos 06 apr 2008 19:18

Had ik vroeger ook wel eens de spanning zorgt ervoor dat de hartslag bij het wakker worden oploopt allleen al als ik lopen dacht .
Ik heb zelf wel eens gehad dat ik tijdens een start van enkele hardloop wedstrijden tintelende handen kreeg.
Mijn huisarts( zelf ook een duursport freak) zei dat dit een vorm van hyperventieleren was.
Dus in je onderbewustzijn bouw je al spanning op.
Verder ben ik blij dat het nu weer goed met je gaat.
Succes.!!!!!!!!!!!!!!!!!
cornelli racing cycles Uden

osensei
Forum-lid

osensei 06 apr 2008 19:24

Tja, normaal ben jij dé man die hierop het juiste antwoord heeft. Zelf houd ik ook mijn ochtendpols al een tijd bij. Wat mij dit jaar tot twee x toe overkwam (ik rijd geen wedstrijden i.p.) is dat hij van normaal zo'n 44 á 48 ineens op 54 á 58 zat. Bleek dat ik beide keren een luchtweginfect had. De morgen van het toeslaan v.h. infect zat ik overigens op 68. Ik weet niet hoe lang je er al mee loppt, wel hoop ik dat jou niets aan infecten o.i.d. overkomt. Je klinkt helemaal fit en presteert goed, dus mogelijk ben je aan een andere levensfase begonnen?
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

coulthard
Forum-lid

coulthard 08 apr 2008 23:55

Ik heb min of meer een antwoord.

Vandaag heb ik weer een inspannings ECG gedaan. Prima resultaten, ondanks dat ik nog niet volledig hersteld was van afgelopen weekend (5e in Rhede).
Heb ik gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid mijn sportarts het een en ander te vragen. Hij zei dat het heel goed mogelijk is dat je een zeer klein virusje onder de leden hebt, waar je in feite geen last van hebt tijdens het fietsen, behalve bij maximale inspanning. En maximaal komt bij wielrennen vrijwel niet voor (directe verzuring).

Mijn test resultaten gaven dat ook min of meer aan. Tot een bepaald punt ging het heel makkelijk, daarna was het snel voorbij. Mijn vermogen op omslagpunt ligt op ±90% van mijn maximale vermogen, heel dichtbij dus.

Het kwam ook een beetje tot uiting in mijn HB waarde, die was 8,9, niet denderend hoog. Ik doe binnen kort een HB onderzoek, dus alle waarden die met HB te maken hebben, zoals ferritine, vitamine B, etc. worden dan getest. Wellicht dat een van die factoren te laag scoort en ik die dus extra moet aanvullen.

Dat virusje is er dus en mijn lichaam reageert er op. Daardoor is de ochtendpols wat hoger, en bij mij valt dat behoorlijk op, doordat ik een grote spreiding heb tussen ochtendpols en omslagpunt (±44 staat tot ±190).
Verder had ik de laatste tijd vrij veel last van koortslippen, nu ook weer, meestal een teken dat het lichaam bezig is, maar je dus niet ziek wordt.

Zijn advies is het nu gewoon kalm aan te doen, wel wedstrijden uiteraard. Als het goed is gaat het vanzelf weer over, niks om me druk over te maken, zeker niet gezien mijn vormpeil.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

osensei
Forum-lid

osensei 09 apr 2008 00:04

OK, zo heb je dus idd de verklaring en bevestiging voor de hoge rustpols. Verder is het sein van de koortslip er natuurlijk ook één van een bepaalde onbalans van het lichaam, dit in de vorm van (dreigend) infect, stress, (over)vermoeidheid, te weinig lichamelijke/geestelijke rust en verder. Deze twee maken natuurlijk 1+1.
ben ik blij dat ik jou eens wat geholpen heb met mijn ervaring en dat de arts met hetzelfde komt;)
Het mooie is wel dat wanneer je zo met je lichaam bezig bent, je mooi registreert wanneer er iets niet in de haak is, ofwanneer er een dreigende "storing" op komst is. Dan kun je mooi anticiperen.Grtz
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

Plaats reactie