Hallo,
Ik vroeg me af of er bekende mogelijkheden zijn om cantilevers op een raceframe zonder nokken te zetten? Ik dacht ooit wel eens iets gelezen te hebben over losse nokken, maar dit kan ik niet meer terugvinden, en ik vraag me achteraf ook af of later gemonteerde (niet gelaste) nokken wel sterk genoeg zouden zijn.
Iemand die me hier iets zinnigs over kan vertellen?
Cantilever op een fiets zonder nokjes?
Mijn eigen frame is "gewoon" ouderwets staal, dat kan wel wat hebben toch? Het was voor mij ook meer een brainwave nadat ik lek reed op een bospaadje en dacht: Eigenlijk zou ik een wielsetje met cyclocross bandjes moeten hebben liggen voor de ritjes door het bos, en voor ik het wist overwoog ik cantilevers. Maar blijft interessant natuurlijk...
Ik weet het zeker denk ik
Paul Chris schreef:Mijn eigen frame is "gewoon" ouderwets staal, dat kan wel wat hebben toch? Het was voor mij ook meer een brainwave nadat ik lek reed op een bospaadje en dacht: Eigenlijk zou ik een wielsetje met cyclocross bandjes moeten hebben liggen voor de ritjes door het bos, en voor ik het wist overwoog ik cantilevers. Maar blijft interessant natuurlijk...
Wat je dan wil is een rem met een grotere bocht om de band heen.
De oude Mafac's hadden dat en ik dacht dat er bij Rose ook wel vergelijkbaar is zodat je een cyclocrossband kunt monteren.
Op een stale frame kun je bij elke frambouwer nokjes laten opsolderen.
Opzetters moet ik even naar zoeken.
Maar nogmaals, vergis je niet in de krachten die je kunt uitoefenen met een cant of V-brake op een staande achtervork.
Daarom zag (of zie je nu nog?) al die brake boosters voor de canti's of de vbrakes, dat scheelde echt enorm met remmen. Misschien dat je er ergens nog een kan vinden en dieerbij monteren, dat ontlast je frame misschien ook weer een beetje van die zijwaartse krachten
Jorisb schreef:Daarom zag (of zie je nu nog?) al die brake boosters voor de canti's of de vbrakes, dat scheelde echt enorm met remmen. Misschien dat je er ergens nog een kan vinden en dieerbij monteren, dat ontlast je frame misschien ook weer een beetje van die zijwaartse krachten
Da's een hele goeie, had ik niet aan gedacht. Dan zou het wel kunnen denk ik
Eli
lior63 schreef:Wat je dan wil is een rem met een grotere bocht om de band heen.
De oude Mafac's hadden dat en ik dacht dat er bij Rose ook wel vergelijkbaar is zodat je een cyclocrossband kunt monteren.
Het ging me niet zozeer om het passen van een cyclocross band, ik denk dat dat sowieso wel gaat passen. Het was meer het idee: Als je je fiets er eenmaal klaar voor maakt om ook door het bos te kunnen rijden, kun je vanwege vuil en bladeren e.d. misschien beter cantilevers hebben. Maar aan de andere kant: de remmen een keer extra schoonmaken is misschien minder werk dan cantilevers installeren
Ik weet het zeker denk ik
Als je gaat nadenken over het incidenteel ombouwen vergeet het dan maar.
Canti's hebben een andere kabelloop dan reguliere raceremmen.
V-brakes zou kunnen want komt ongeveer hetzelfde uit qua kabelloop maar hebben een andere overbrenging. Gewone racehandels op V-brakes gaat niet werken, daar heb je dan weer speciale handels voor nodig met een andere overbrengingsverhouding.
Voordeel van V-brakes is dat de drek er minder tegenaan plakt dan bij gewone remmen.
Bij canti's is dat nog veel beter. Dat is dan ook het grote voordeel van canti's
Canti's hebben een andere kabelloop dan reguliere raceremmen.
V-brakes zou kunnen want komt ongeveer hetzelfde uit qua kabelloop maar hebben een andere overbrenging. Gewone racehandels op V-brakes gaat niet werken, daar heb je dan weer speciale handels voor nodig met een andere overbrengingsverhouding.
Voordeel van V-brakes is dat de drek er minder tegenaan plakt dan bij gewone remmen.
Bij canti's is dat nog veel beter. Dat is dan ook het grote voordeel van canti's