Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

fiets spoort niet?

hamebe
Forum-lid

hamebe 14 apr 2008 18:38

Iemand die 10 meter achter mij reed, merkte op dat mijn wielen niet helemaal recht achter elkaar staan. Thuisgekomen heb ik het provisorisch nagemeten, met een rembinnenkabel langs de voor- en achterwielen, en inderdaad op het oog zat het voorwiel zo'n 1 - 1.5 centimeter naast de lijn van het achterwiel. Heeft iemand hier ervaring mee?:
- wat zijn mogelijke oorzaken?
- zijn er nauwkeuriger meetmethoden om dit na te meten?
- is het iets om je zorgen over te maken? (iets wat ik nu wel doe!!)

Alvast veel dank voor het meedenken.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 apr 2008 18:54

Je kan zo controleren of beide wielen recht staan ten op zichte van de achter- en voorvork. Waarschijnlijk is 1 van je wielen gewoon niet gecentreerd. In 't slechtste geval is je frame krom.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 apr 2008 19:15

Lijkt me dat je dit snel zult merken als je met handen los fietst. Vraag me af of dat nog goed gaat met een krom frame nl.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

w0uter
Forum-lid

w0uter 14 apr 2008 19:53

Wat je ook kan doen: even een emmertje water op de weg gooien en daar recht doorheen fietsen. Als het goed is vallen de bandensporen precies over elkaar heen.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 14 apr 2008 21:36

Vaak komt dit voort uit het achterwiel dat niet goed gecentreerd is. Ofwel de naaf staat niet goed in het midden.

Je kan ook (met 1 oog) aan de voorkant van je fiets langs je balhoofdbuis naar je zitbuis kijken. Je balhoofdbuis en zitbuis dienen natuurlijk exact gelijk te lopen.

Trouwens....de meeste fietsers sporen ook niet :-)

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 14 apr 2008 22:21

Frankvanboven schreef:Vaak komt dit voort uit het achterwiel dat niet goed gecentreerd is. Ofwel de naaf staat niet goed in het midden.

Je kan ook (met 1 oog) aan de voorkant van je fiets langs je balhoofdbuis naar je zitbuis kijken. Je balhoofdbuis en zitbuis dienen natuurlijk exact gelijk te lopen.

Trouwens....de meeste fietsers sporen ook niet :-)

Als de naaf niet juist gecentreerd is dan heb je ook problemen met de achterrem!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 15 apr 2008 11:04

Om te zien of frame nog recht is heb je alleen een touwtje nodig. Je haalt je achterwiel eruit maakt het touwtje vast aan de achtervork(punt waar je achterwielas in valt) vervolgens laat je het touwtje naar voren lopen om je balhoofd en langs de andere kant van je frame naar achteren en maak je het touwtje vast aan de andere kant van je achtervork op het punt waar je achteras in valt. Het touwtje goed strak spannen.

Nu meet je aan beide kanten van de zitbuis de afstand tot het touwtje. Wanneer dit ongelijk is dan is je frame (minimaal de achtervork) krom. Dit lijkt veel werk maar in 1 minuut weet je hoe laat het is.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

hamebe
Forum-lid

hamebe 18 apr 2008 11:41

Er blijkt inderdaad ergens een asymetrie te zitten, waarschijnlijk bij de voorbouw. Voor en achterwiel lopen zo'n 1.5 cm uit elkaars lijn. Als ik fiets en naar beneden kijk, heb ik de neiging om een groter oppervlak van de rechterkant van mijn voorwiel te zien dan linkerkant.

Wat moet ik hiermee? Frame (carbon) is 3 maand oud.
Ik het er echter geen last van; kan met handen van het stuur fietsen, bochten aansnijden ook op hoge snelheid gaat prima. Vraag me alleen af of ik meer rolweerstand of zo ondervind?

Erik
Forum-lid

Erik 18 apr 2008 11:57

Als je er geen last van hebt dan is er ook niks loos lijkt me. Als je frame niet goed is kun je namelijk never nooit niet met losse handen fietsen, je fiets wil dan altijd een andere kant op.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 18 apr 2008 13:18

Of je wiel goed is uitgelijnd kun (juiste manier gespaakt) kun je vrij simpel meten door aan weerszijde de afstand van de velg tot de vork te meten (zowel links als rechts) Als deze gelijk is (kan bij beide wielen) dan zijn de wielen goed gecentreerd en lopen ze dan niet in lijn dan is er echt iets met het frame (truc met touwtje geprobeerd?)
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

hamebe
Forum-lid

hamebe 19 apr 2008 11:13

zomerfietser schreef:(truc met touwtje geprobeerd?)

Ga ik vanmiddag doen. Dank voor de tip. Ben alleen bang dat de meting niet helemaal zuiver gaat zijn; als ik mijn achterwiel in het frame zet, moet ik hem ook altijd even handmatig recht in de vork zetten. De patten zitten dus niet helemaal gelijk.

paulchris
Forum-lid

paulchris 19 apr 2008 11:45

Hamebe schreef:
zomerfietser schreef:(truc met touwtje geprobeerd?)

Ga ik vanmiddag doen. Dank voor de tip. Ben alleen bang dat de meting niet helemaal zuiver gaat zijn; als ik mijn achterwiel in het frame zet, moet ik hem ook altijd even handmatig recht in de vork zetten. De patten zitten dus niet helemaal gelijk.

Kan het niet zo zijn dat je patten wel recht zijn, maar je wiel niet goed is gecentreerd? Je zet je wiel er vervolgens (onbewust, afgaande op de positie t.o.v. je rem) een beetje scheef in om dit te compenseren, en voila: je fietst spoort niet meer. Als de patten echt scheef zijn is dit misschien op zichzelf al een verklaring waarom de zaak niet meer helemaal spoort?
Ik weet het zeker denk ik

Plaats reactie