Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe lang is een (nieuwe ) ketting eigenlijk?

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 24 apr 2008 00:00

Naar aanleiding van enkele interessante discussies hier op het forum gekoppeld aan mijn persoonlijke, recente ervaringen heb ik toch wat vragen. (zie ook http://www.tonv.nl/download/kettingovz.pdf)
Een nieuwe ketting heeft een steek van 1/2", als je dan met een schuifmaat meet tussen 12 schakels kom je uit op 132 mm. Dit heb ik gemeten bij diverse SRAM kettingen. Omdat ik sinds een half jaar een 10 speed heb, en daar destijds een nieuwe Shimano ketting + cassette op gelegd heb ben ik daar eens aan gaan meten.
Dit omdat er binnen 2000 km al sprake was van een lengte van bijna 133 mm, en dus volgens de regels de ketting aan vervanging toe was. Dat werd versneld door een kettingbreuk, en maandag heb ik een nieuwe Ultegra ketting gemonteerd. Deze bleek al in nieuwstaat 132,6 mm te zijn!! Zie foto, er is gisteren 60 km mee gefietst.
Afbeelding]
Een nieuwe SRAM 9 speed is iets meer dan 132 mm, zoals op de andere foto te zien is.
Afbeelding

Nu zijn er bij mij naar aanleiding hiervan wel enkele vragen gerezen.
Is er per merk een duidelijk verschil in de kettinglengte?
Wat voor invloed heeft dat op de slijtage van cassette en kettingwielen?
Hoe betrouwbaar zijn die Rohlof of andere calibers ? Die geven niet aan waar je in nieuwstaat mee begint. Een "langere" ketting is eerder versleten, en geeft ook eerder slijtage, of denk ik nu verkeerd? Het lijkt mij dat een "kortere" ketting langer gebruikt kan worden. Aan de hand van mijn, niet representatieve, steekproef zou je dus kunnen constateren dat je beter een SRAM ketting kunt hebben. Dan heb je een halve mm. extra om te verslijten, dat is dus het dubbele van Shimano !!
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 24 apr 2008 00:07

Valt 132mm of 133mm niet binnen de meet/fout tolerantie?
What makes the boat go faster?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 apr 2008 00:08

old&slow schreef:en maandag heb ik een nieuwe Ultegra ketting gemonteerd. Deze bleek al in nieuwstaat 132,6 mm te zijn!!

Dat kan natuurlijk ook alleen maar door de beweeglijkheid van die rolletjes komen natuurlijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 24 apr 2008 00:23

@Livio: volgens het artikel over kettingen (zie link in opening) mag een Campa ketting niet langer zijn dan 132,6 mm tussen 12 schakels!! Dan zou een Shimano al gelijk te lang zijn.
@ Scepticus: daar heb je een punt. Als de rolletjes meer speling hebben druk je ze met de schuifmaat uit elkaar en meet je een grotere afstand. Op de fiets wordt de speling naar dezelfde kant getrokken, en wordt dus de helft minder. Blijft de vraag wat je dan aan een caliber hebt, die drukt ze toch ook uit elkaar.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

peetje
Forum-lid

Gebruikersavatar peetje 25 apr 2008 00:59

berrre
Forum-lid

berrre 27 mei 2008 18:35

Zou het kunnen dat u verkeerd meet of telt? Om correct te meten moet u over het centerpunt van de pinnen meten, dus niet tegen de zijkanten van de rollen.

Ik meet zo:

Haal de ketting van de fiets en reinig. Strek de ketting over de volledige lengte op een tafel. Meet de lengte van 50 (dubbele) schakels vanaf de hartlijn van de eerste pin tot de hartlijn van de 100e pin. Deel die waarde (in mm) door 50, dat moet dan 25.4 mm zijn. Vanaf 25.6 mag u de ketting vervangen; 25.7 is hopeloos, dan vervangt u best ook de cassette. De foutenmarge bij deze methode is verwaarloosbaar.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 28 mei 2008 12:31

Berrre schreef:Zou het kunnen dat u verkeerd meet of telt? Om correct te meten moet u over het centerpunt van de pinnen meten, dus niet tegen de zijkanten van de rollen.

Ik meet zo:

Haal de ketting van de fiets en reinig. Strek de ketting over de volledige lengte op een tafel. Meet de lengte van 50 (dubbele) schakels vanaf de hartlijn van de eerste pin tot de hartlijn van de 100e pin. Deel die waarde (in mm) door 50, dat moet dan 25.4 mm zijn. Vanaf 25.6 mag u de ketting vervangen; 25.7 is hopeloos, dan vervangt u best ook de cassette. De foutenmarge bij deze methode is verwaarloosbaar.

De vraag was hoe lang een nieuwe ketting is.

Een gebruikte ketting wordt niet korter tenzij je een schakel ertussenuit haalt. Een ketting wil je overigens liever niet van de fiets halen aangezien de meeste kettingen worden vastgemaakt met een speciale pin. De ketting wil dus het lieft pas loshalen op het moment dat die versleten is. Gelukkig zijn er speciale tools voor om eenvoudig te bekijken of de ketting versleten is.

berrre
Forum-lid

berrre 28 mei 2008 12:57

Wie de ketting regelmatig van de fiets wil halen om grondig te reinigen gebruikt een sluitschakel die zonder kettingpons open te maken is. De "missing link" van SRAM bijvoorbeeld; (er zijn verschillende merken).

Die "speciale tools" willen nog wel eens grote meetfouten geven, vooral bij wie niet gewend is om ermee om te gaan.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 mei 2008 13:26

@old&slow: Je meet, zo te zien, in een stuk waar een KMC sluitschakel tussen zit. Is deze schakel niet gewoon uitgesleten? Of meet je dezelfde waarde ook in een ander stuk van de ketting?

@Scepticus: Speling in de rolletjes is natuurlijk juist datgene waardoor een ketting langer wordt en waardoor je kan meten dat 'ie aan het slijten is. Of dacht je dat de schakels zelf langer worden :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lior63
Forum-lid

lior63 28 mei 2008 16:49

Na de vakantie volgt het antwoord op al deze vragen

Zie http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=22673

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 28 mei 2008 17:08

53x11 schreef:@old&slow: Je meet, zo te zien, in een stuk waar een KMC sluitschakel tussen zit. Is deze schakel niet gewoon uitgesleten? Of meet je dezelfde waarde ook in een ander stuk van de ketting?

Goed kijken.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 mei 2008 17:24

kilometervreter schreef:
53x11 schreef:@old&slow: Je meet, zo te zien, in een stuk waar een KMC sluitschakel tussen zit. Is deze schakel niet gewoon uitgesleten? Of meet je dezelfde waarde ook in een ander stuk van de ketting?

Goed kijken.

Je hebt gelijk, ik was te snel....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie