Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
colnagofreak
28 apr 2008 22:36
Hoe is de gebruikerservaring tot betrekking van campa ultra torque t.o.v. de oude vierkante as?
Betrouwbaarheid, kraken en onderhoud e.d. gaarne jullie reactie i.v.m. eventuele aanschaf.
Vast bedankt voor jullie reacties

Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
frankvanboven
- Forum-lid
frankvanboven
28 apr 2008 22:56
Ik heb nu ruim 6000Km gereden met een Record UT. Totaal geen problemen.
In de tussentijd geen onderhoud gedaan. Moet eerlijk zeggen dat ik er weinig mee in de regen mee heb gereden. Toevallig van het weekend de boel losgehaald om er tijdelijk een Centaur Compact in te monteren. Alles zag er netjes en schoon uit.
Geen kraak gehad (althans niet vanuit het trapstel)
-
campasuper
- Forum-lid
campasuper
28 apr 2008 22:57
Ik ben helemaal gelukkig met de vierkante as.
Met name door uitwisselbaarheid ( meerdere fietsen en meerdere cranksets ).
Inmiddels is er flink meer ervaring met "buitenboord"lagers en blijkt dat als je weet hoe je het moet monteren dat het ook een goed systeem is.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
29 apr 2008 14:57
Ultra Torque lagers kan je niet vervangen zonder twee dure tools aan te schaffen. De lagers zitten op de twee ashelften geperst. Is het enige punt waar ik kritiek op heb, verder ook nog geen problemen mee maar ook nog geen km's genoeg om al te kunnen oordelen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
janjr
- Forum-lid
janjr
29 apr 2008 20:12
Nooit problemen gehad met beide systemen. De vierkante cranck oogt iets eleganter, maar da's persoonlijk. De benodigde tools zijn niet echt duur en eenmaal je ze hebt gaan ze mee voor het leven.
Vraag is enkel hoe lang de vierkante trapas onderdelen nog beschikbaar zullen zijn.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
29 apr 2008 20:47
En hoeveel km heb je dan met UT gereden? Ik rij sinds eind januari ook met UT, maar ik heb het idee dat mijn lagers een klein beetje korrelig beginnen te lopen. Ik heb er wel veel in de regen mee gereden, ik vrees dat het lagers vervangen wordt over een maand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
colnagofreak
- Forum-lid HC
colnagofreak
29 apr 2008 21:06
JanJr schreef:
Vraag is enkel hoe lang de vierkante trapas onderdelen nog beschikbaar zullen zijn.
Dat is ook iets wat ik graag zou weten, hoelang blijft campa nog bracket-assen maken? 5 jaar???
Dan koop je er toch gelijk een paar, zou er wel als antwoord komen, maar dat blijft toch een uitgaaf.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
havana
- Forum-lid HC
havana
29 apr 2008 21:49
Een Chorus asje van 55 euro vind ik niet veel op een Pinarello frame van dik 2 mille... (maar wie ben ik).
-
sharkman113
- Forum-lid HC
sharkman113
29 apr 2008 22:36
Wat betreft Ultra torque: behalve het noodzakelijk zijn van perfect vlakken (veel van de klachten over een matige duurzaamheid zijn op het ontbreken hiervan terug te voeren).
Het vervangen van de lagers is een eitje en het gereedschap is zeker niet duur zie bijvoorbeeld :
http://www.cbike.com/index.asp?PageActi ... ProdID=520
Of ga even langs bij een bevriende garagist.
Voor 70 euro heb overigens keramische (hybride) lagers als het echt perfect moet.
Wat betreft vierkante assen: eenmalig een phil wood kopen en deze draait vervolgens nog tegen de tijd dat iedereen Ultratorque en consorten al lang vergeten is.
Ik kan nog steeds campa assystemen uit de 70tiger jaren krijgen dus op zal het niet snel zijn (en ook van deze assen kunnen de lagers worden verwisseld.
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
30 apr 2008 00:25
Het vervangen van de lagers is een eitje en het gereedschap is zeker niet duur zie bijvoorbeeld :
http://www.cbike.com/index.asp?PageActi ... ProdID=520
Ja maar dan zijn je lagers nog maar verwijderd en nog geen nieuwe geplaatst. Daar heb je ook een tool voor nodig. Draai of keer het zoals je wil, de tools voor een UT zijn veel duurder dan die van een vierkante as.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
sharkman113
30 apr 2008 10:07
Daar heb een nylon bus voor nodig en die kun je voor weinig laten draaien.
Een nieuwe trapas of lager van een vierkantas vervangen is ook niet goedkoop maar overall is het lood om oud ijzer. Het vierkantsysteem was prima en behalve de marketingjongens zat werkelijk niemand op buitenboordlagers te wachten.....
Overigens komt het beste assysteem nog steeds van Cannondale want daar heb je forse lagers die goed beschermd zitten i.c.m. met de as met de grootste diameter (= stijfheid)
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
30 apr 2008 14:53
Wat een onzin, je moet al zelf je tools laten draaien voor weinig geld.
Campa met vierkante as was een standaard product waar er een standaard tool voor bestond die hooguit 15€ kostte en die elke fietshandelaar je wel kon leveren.
Campa UT is ook een standaard procuct waar ook standaard tools voor bestaan maar die gewoon veel meer kosten. Je moet ook al goed zoeken eer je ze vindt.
Het is dus gewoon een feit dat UT je in de kosten jaagt als gewone thuismecanicien.