Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe snel fietsen na sleutelbeenbreuk???

paulvandeven
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17

paulvandeven 08 mei 2008 12:50

Heb maandagavond tijdens relaxed fietsen mijn sleutelbeen gebroken bij een val. Als je het sleutelbeen in drieën deelt dan zit de breuk in het achterste gedeelte dus het dichtst bij de schouder. Zit een heel klein verschuinkje in maar daar doe ze niets aan. Zelf heb ik hier absoluut geen ervaring mee dus misschien zijn er forummers met goede tips.

Hoe lang duurt voordat je weer kunt fietsen?
Wat zijn de do's en dont's?

groet,
Paul

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 08 mei 2008 13:19

Rust, rust en rust. En o ja, rust. Geef het de tijd, dat voorkomt gezeik later. Reken toch maar snel op 6 a 8 weken en daarna niet te snel grote krachten op je sleutelbeen laten komen.

wendert
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2008 12:50

wendert 08 mei 2008 13:21

veel rust en daarna voorzichtig aan beginnen met de normale belasting.
En hoe heelt je bot? Blijft ie wat uitsteken?
Een glimlach kost niets..

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 08 mei 2008 15:38

Rust is het middel voor genezing. MAAR wel proberen de arm te blijven bewegen, zonder dat dit pijn doet. Je kan bijvoorbeeld rondjes draaien met je ellenboog.
Op deze manier voorkom je dat alles stijf wordt en dat je spieren nog verder gaan verslappen.
Vorig jaar na 1 week weer op de tacx (1 hand aan het stuur) en na 4 weken weer op de fiets buiten.
Wel rustig aan en niet gaan mountainbiken o.i.d.
Na 6-8 weken kon ik alles weer.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 08 mei 2008 15:46

Ik heb vorig jaar ook mijn sleutelbeen gebroken gehad. Ik heb toen 4 weken echt rust moeten nemen van fietsen. Daarna kon ik wel weer opstappen, maar trekken aan het stuur was er nog niet bij en mountainbiken was ook nog erg pijnlijk. Na 6 weken was het al bijna helemaal genezen en kon ik weer vrijwel normaal fietsen. Alleen met mountainbiken had ik er nog last van.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

tandjebij
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:37

tandjebij 08 mei 2008 22:38

een fietser bij ons uit de club is eind okt 2007 gevallen en mag nu nog niet op de fiets dus hangt van de aard van de breuk af denk ik(is wel mtb'er)
beterschap!!

Tandje Bij
Al wat goed is komt boven!!

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 09 mei 2008 15:38

Er zijn veschillende niveaus van sleutelbeen breuken.Ik Denk dat de lichtste 2 types echt niet veel meer tijd vragen dan 3-4 weken vooraleer je terug op de fiets kan. Voor de ernstigere types (AV-separatie) kan dit oplopen to 8 weken.
Als er geen chirurgische ingreep met gepaard gaat valt het nog wel mee.

Twee jaar terug brak ik m'n schouder bij een val en na 4 dagen zat ik op de spinfiets, met de ene arm in een draagverband en de schouder volledig geimmobiliseerd. Niet ideaal, maar je blijft tenminste de benen ronddraaien. 8 weken later zat ik terug op de fiets. Je verliest wel een groot deel van je fitness, maar de spin-klassen vermijden toch dat je helemaal opniew van '0' moet beginnen.

Goeie moed en een spoedig herstel!

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 09 mei 2008 19:37

hallo jij maandag???????????
Ik was zondag morgen de coloniale........
Dus kijken wie het eerst weer hersteld is..........
Ik wordt nu al bijna gek van die trainigsprikkel.
:(
cornelli racing cycles Uden

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 09 mei 2008 21:24

Heel veel rust. Bij mij was hij "hoog" gebroken (dus iets lastiger). Eerst worden je botjes dikker en als ze elkaar weer gevonden hebben wordt het weer wat dunner. Dit duurt +/- 4-6 weken. Je kunt al van alles gaan doen maar realiseer je dat dit een enorm risico is. Pas na ~8 weken zijn je botten pas weer sterk genoeg dus als je voor die tijd de boel weer belast is de kans groot op komplicaties. Beschadig je tijden de heling de nog kwetsbare botten dan kan het zijn dat ze niet meer zo goed aan elkaar groeien, ofwel blijft het blessure gevoelig en blijf je er last van houden met alle gevolgen van dien.
Ik heb iemand weer na een week op de fiets zien stappen... Ik vond dit onverantwoord en uiteindelijk heeft hij er langer last van de gehad als ik. Let dus goed op en neem geen onnodige risico's.

Beterschap,
Loeki Pro

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 20 mei 2008 10:41

Ik zit nu al 16 dagen met de sleutel shit.
Ik heb nog steeds het ransel verband om.
Kan nu sinds kort weer op mijn slechte zijde slapen maar op de buik is nog veel te gevoelig.
Wel kan ik de arm goed gebruiken maar soms is kracht zetten nog pijnlijk.
Wel heb ik al 3x op de tacx gezeten en moet zeggen zo zonder stuiteren is het redelijk te doen .
Alleen bij lang op de arm leunen is pijnlijk dus pak ik over of ga rechtop zitten .
Hierbij val ik zeker niet om.
Over 8 dagen terug naar het ziekenhuis voor controle...
VERDOMME IK VERVEEL ME ZO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:(
cornelli racing cycles Uden

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 20 mei 2008 10:45

Een afwijkende mening: Heeeeel veel rust;)

Heeft bij mij 4 weken geduurd en ook toen nog niet voluit. Pas 4 weken later kon ik weer fatsoenlijk rijden.

Heb het 1 keer geprobeerd toen het eigenlijk niet ging en dat deed wel zo veel zeer dat mijn vrouw mij heeft moeten ophalen met de auto. Ik kon die laatste 15 km naar huis niet rijden.

paulvandeven
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17

paulvandeven 20 mei 2008 15:11

@NEOS

Wat moet/mag jij snel weer naar controle? Ik ben dus één dag na jou gevallen en mag pas 12 juni terugkomen. Hebben ze jou trouwens geadviseerd om naar de fysio of manueel orthopeet te gaan?

Plaats reactie