Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Racefiets vervoeren

rb
Forum-lid

rb 13 mei 2008 00:48

Wat is de beste manier om twee racefietsen te vervoeren?

Ik ben op zoek naar het beste systeem om aan de te schaffen om twee racefietsen over >1000km te vervoeren. Dus geen: schade fiets(fixatie), enorme toename brandstofverbruik (dak?), schade auto (clip on?)

Wat is volgens jullie de beste methode:
- dak?
- trekhaak?
- clip on?

Ben benieuwd. Vind het moeilijk kiezen.
Red Bull PRO-SL 3000 - All Black

alpe
Forum-lid

alpe 13 mei 2008 01:04

Ikzelf heb de 'hang on'van thule...zie http://www.thulefietsdragers.nl/thule2/default2.aspx
en daar kunnen 2 fietsen op, 3 ook trouwens. ik heb hem diverse keren gebruikt en totaal geen problemen mee. De auto beschadig je er ook niet mee.

Als je een beetje sedan middenklasser of stationwagen hebt kan je ook de achterbank neerklappen en er twee racefietsen inleggen, even voorwieltjes eruit en viola, wel even een deken tussen beide fietsen leggen, dit zou ik met de iets duurdere fietsen niet doen, en je hebt geen last van hoger brandstofverbruik op deze manier.
Sensa

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 13 mei 2008 08:21

Trekhaak is het beste keus met een thule euroway.
grtz;mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

lior63
Forum-lid

lior63 13 mei 2008 09:26

Afhankelijk van de auto.
Had vroeger een Scenic en kon met het voorwiel er uit de fiets rechtop vervoeren (achterbank plat). Dan konden er vier fietsen achterin.

Heb nu een station. Met bank plat en wat voorzichtigheid twee fietsen achterin.
Als dat niet wil dan is de trekhaak de beste optie.

Zag in Duitsland een auto met twee fietsen achterop die er een soort fietspyama omheen hadden gedaan tegen de beschadiging. Het werkt waarschijnlijk wel, maar maakte een hoop herrie.

Clip-on is altijd slecht voor de achterklep die niet geconstrueerd is op een dergelijke belasting. Op het dak vind ik eng (om achter te rijden en om mee te rijden)

timnagtegaal
Forum-lid

timnagtegaal 13 mei 2008 12:01

Ik weet dat ze bijvoorbeeld voor een Opel Zafira, speciale interne fietsrekken hebben waar je je voorvork in kan klikken/ bevestigen. Zo'n rek is 120 euro en als je slim bent kun je zelf een dergelijke constructie bouwen alleen dan voor veel minder geld. Van de zomer ga ik met een maat naar de alpen maar ik heb mijn fiets liever in de auto staan dan achterop een drager.
Red Bull Pro SL 3000 Custommade Black Edition

dario
Forum-lid

dario 13 mei 2008 12:38

Ik nam mijn koersfiets altijd binnenin met de achterbank plat; nu mijn vriendin echter aan het MTBiken geslaan is is mijn autootje te klein voor dit soort transport (zeker als er nog bagage bij moet). Een paar keer had ik al zo'n rek met riempjes op het kofferdeksel gehangen, maar daar ben ik toch nooit zo gerust op, dus nu heb ik maar in een trekhaak geïnvesteerd, met een Thule Euroway: is toch wat solider - en je kan de koffer in zonder telkens de hele zwik te moeten losmaken!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

marz
Forum-lid

marz 13 mei 2008 15:09

Ik heb de fiets op het dak zitten en dat bevalt me erg goed.
De drager was relatief goedkoop, en voelt toch degelijk aan.
Op vakantie heb ik zo alle ruimte om nog bagage mee te nemen, en ik houd de achterkant vrij.
Je hebt wel de dragers die je kan kantelen, maar goed daar betall je dan ook weer voor.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 mei 2008 15:22

De beste optie is natuurlijk IN de auto, daar zal iedereen het over eens zijn. Fiets ligt beschermd, diefstal risico is klein, geen extra brandstofverbruik, makkelijk in en uitladen en geen gedoe met dakdragers en trekhaakdragers. Een oude paardendeken of dekbedhoes beschermt de bekleding en de fiets.

Gek genoeg zie je als je naar toertochten toe rijdt veel lui die met 1 of 2 personen in een station zitten en dan alsnog een Twinny Load monteren, onbegrijpelijk mijns inziens.

Mocht bovenstaande geen optie zijn dan is qua brandstofverbuik de trekhaakdrager (of zo'n drager voor auto's zonder trekhaak) de beste optie. Mocht je een licht scandium frame of carbon frame hebben moet je wel goed opletten op de bevestiging. De buizen mag je dan niet inklemmen, dus dat zal op een andere manier moeten. Ook kan je achterklep niet open. Monteren is wel sneller dan een dakdrager.

Fietsen achterop zorgen wel voor een aanzienlijk grotere kans op steenslag dan wanneer je kiest voor dakdragers. Nadelen: extra brandstofverbruik, montage kost wat tijd.

janjr
Forum-lid

janjr 13 mei 2008 15:31

In m'n Jeep Cherokee kan ik, met de achterbank plat, 2 fietsen rechtop vervoeren. Saris heeft een eenvoudig systeem om je fietsen, binnenin de auto, op te monteren.
Als er meerdere passagiers (de hele familie ) meereizen gebruik ik een Yakima Holdup drager, te bevestigen op de trekhaak. Het voordeel van de Holdup (zogennamd "falt-bed" type) t.ov. van dragers waarin je fiets hangt, is dat er geen enkel contact is met je frame en dus ook geen spanningen op het frame.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 13 mei 2008 15:51

Ik ben sinds kort in het bezit van een spinder Falcon. Dit is een fietsendrager voor twee fietsen voor op de trekhaak.

Ik heb er inmiddels zo'n 2000 km mee gereden en ik moet zeggen dat hij zeer goed gevalt.

De pluspunten:
- Past in de kofferbak als ik hem niet gebruikt (nog net iets kleiner was nog beter geweest).
- Zit een klapsysteem op, fietsendrager is kantelbaar dus je kan gewoon in de kofferbak.
- Bevestiging aan fram, daardoor staan de fietsen stabieler.

minpunten:
- Hoger brandstofverbruik
- Zou net iets kleiner mogen.
- Er had van mij wel een slot op gemogen zodat de drager niet van de auto kan worden afgehaalt.
- En een slotje zodat de fietsen er niet af kunnen worden gehaalt (dit is wel een accesoire).

Ik heb ook twinnyload en de thule ook overwogen. Een nadeel van de thule is dat bij het vervoeren van twee fietsen ze heel dicht op elkaar staan en er kans is op beschadiging. De twinnyload heeft als voordeel dat hij wat lichter is maar de stabiliteit is ook minder. Daarnaast vind ik de bevestiging aan de cranks ook niet ideaal.

Een vriend van me heeft trouwens een dakdrager van thule. Werkt op zich ook wel goed alleen is wat meer werk om te bevestigen. Hoop dat je er wat aan hebt en succes met je keuze.

mvano
Forum-lid

mvano 13 mei 2008 16:03

gaisdergerman schreef:- Er had van mij wel een slot op gemogen zodat de drager niet van de auto kan worden afgehaalt.

Je kunt toch een hangslot door een van de gaten van de schuifplaat doen?

Plaats reactie