Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

stuur met platte bovenkant of niet?

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 14 mei 2008 18:09

Met lange tochten in het vooruitzicht, lijkt het me erg prettig om een stuur met platte bovenkant te hebben. Dit lijkt me meer steun te geven aan je handen dan een klassiek rond stuur en ook lekker comfortable als je met de handjes bovenop het stuur een klim op rijdt. Als ik nu met mijn "klassieke" stuur lange tochten rijd, is het na verloop van tijd zoeken naar een fijne positie. Daarnaast vind ik het er ook erg mooi uitzien.
Maar voordat ik tot de aanschaf van zoiets overga, vroeg ik me af of deze platte sturen ook echt comfortabeler zijn dan de klassiekere. Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en waarvoor jullie deze hebben aangeschaft (of juist niet!).
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 14 mei 2008 21:40

heb sinds een maandje zo'n fsa wing pro (compact) op me nieuwe fiets : helemaal geweldig die platte bovenkant, vooral bij het klimmen. doordat je een groter oppervlak hebt voor je handpalmen krijg je niet zosnel van die afknellingen, niet dat ik daar heel veel last van had maar je merkt het verschil toch wel.

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 14 mei 2008 21:50

ik heb op mijn 2 fietsen een FSA wing stuur, wil nooi meer anders.
met klimmen handjes losjes op het platte deel, nooit last.
Funny the way it is

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 14 mei 2008 21:59

Ook wat mij betreft alleen maar positief over mijn FSA K-Wing.

bram.clout
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:40

bram.clout 14 mei 2008 22:04

ik neem aan dat zo'n stuur voornamelijk voor het comfort is, of heeft het ook een betere aerodynamica??

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 14 mei 2008 22:09

Mijn ritchey stuur met platte kant is ook helemaal geweldig: open handjes erop (geen geknijp en gedraai* meer), met onderarmen erop liggen. Voor klimmen is het idd heel prettig. Een absolute aanrader!

* is wellicht voor sommigen ook tegelijk het nadeel, maar 1 houding mogelijk
Groet,
Mike

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 14 mei 2008 22:29

Mij bevalt het niks.
Bij rijden met de handen op het stuur draaien mijn duimen te ver naar binnen en dat zit op den duur oncomfortabel.
Even op letten dus of je daar geen last van krijgt.
Zij is ook tegen

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 14 mei 2008 23:22

Ik rijdt met een ITM wingshape stuurtje, ik gebruik eigenlijk dat gedeelte nooit. Maarja 't zat erop. verder bij mijn stuur zitten de kabels in de weg om prettig het wing gedeelte vast te houden. zorg dus voor interne kabelgeleidng zou ik zeggen.

Succes,
Rik
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 14 mei 2008 23:46

Let op dat je er een uitzoekt die niet veel zwaarder is als een klasiek stuur. Sommige zijn echt belaggelijk veel zwaarder.

Heb zelf sinds kort een ovale S-works (specialized), wet niet precies welke maar het rijdt heerlijk. Het is net iets comfortabeler als je met de handje op het stuur over de klinkers ragt.

Succes,
Loeki Pro

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 14 mei 2008 23:53

Ik rijd met een FSA Wing Pro Compact. Ik merk vooral de laatste tijd hoe weinig ik eigenlijk in de positie rijd die het meest voor de hand ligt, op het platte stuk dus. Ik leun vaker op de remgrepen (kan eenvoudig dankzij de korte reach), op het ronde deel vlak naast de stuurpen en zit ook geregeld in de beugels (idem dankzij de geringe drop). Het schuine gedeelte helt naar mijn smaak te ver achterover waardoor de druk niet verdeeld wordt maar juist op bepaalde drukpunten geconcentreerd wordt. Het stuur voorover kantelen is geen optie, de uiteinden staan al helemaal horizontaal (zie ook foto in signature). Misschien betekent dit dat ik te kort zit maar ik heb verder nergens last momenteel dus ik zie nu geen reden om aan m'n positie te sleutelen.

Eigenlijk komt het erop neer dat je alleen kunt achterhalen wat je het beste bevalt door het te proberen..met in het achterhoofd dat het per stuur weer kan verschillen hoe je de ergonomie ervaart :/

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 15 mei 2008 14:58

Idd is uitproberen waarschijnlijk de beste manier om te achterhalen of het wat voor mij is. De vraag is alleen welk stuurtje het dan zou moeten zijn. Er zijn vele verschillende qua vorm, gewicht, prijs, materiaal etc. Een aantal hier hebben de FSA zie ik. Verder nog goede tips? Ik ben erg gecharmeerd van de 3T Ergonova pro, maar dat is volledig gebaseerd op de looks en die is nog niet beschikbaar.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 15 mei 2008 15:13

ik heb zelf een van Oval
en die bevalt uitstekend de uitgefreesde vingers vind ik een vondst
verder lekker comfortabel stuur

http://www.cycleco.com/Images/bars.stem ... Carbon.jpg
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Plaats reactie