Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Topicsuggestie: "Mijn eerste fiets aanschaffen"

trappie
Forum-lid

trappie 20 mei 2008 12:20

Hallo,

misshien is het al eens geopperd, maar ik vroeg me af of het geen goed idee was om een sticky topic in "Racefietsen" te openen, waarin algemene informatie verzameld wordt over de aanschaf van een eerste fiets. Hiermee bedoel ik dingen waar je op moet letten (geometrie, materialen, kwaliteit van onderdelen/groepen, ...) en de kosten waar je rekening mee moet houden (prijsniveau vd fietsen in verschillende categorien, bijkomende kosten voor kleding/helm/gereedschap/verbruiksartikelen/...). Het valt mij nl. op dat feitelijk dezelfde vraag keer op keer gesteld wordt, en telkens komen dezelfde antwoorden ("laat je eerst goed opmeten/adviseren", etc.).

Ik wil zelf best een eerste aanzet hiervoor schrijven, maar ik heb zelf niet alle kennis in huis en het moet dus aangevuld worden door de anderen...

edit: via deze weg wil ik dus kijken of meer mensen dit een goed idee vinden, en of het topic een 'sticky'-kenmerk kan krijgen om te voorkomen dat het op een gegeven moment in de vergetelheid verdwijnt.

edit 2: topictitel hersteld, was blijkbaar met mijn vorige edit verdwenen :rolleye:

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 20 mei 2008 12:36

Heel goed idee, ik wacht vol spanning op je eerste aanzet :D....sticky maken doen wij!
Afbeelding | Afbeelding

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 mei 2008 12:37

Volgens mij heeft Fiets laatst een special magazine uitgegeven dat geheel gewijd is aan "beginnen met wielrennen". Ik kan me niet voorstellen dat we dit gaan verbeteren op dit forum.
Live fast; die young. mijn blog

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mei 2008 12:39

Het kunnen wat mij betreft ook veel links zijn naar andere topics: de juiste maat / geometrie is bijvoorbeeld al goed samengevat in een apart topic.

trappie
Forum-lid

trappie 20 mei 2008 12:49

[quote="rob74"]Volgens mij heeft Fiets laatst een special magazine uitgegeven dat geheel gewijd is aan "beginnen met wielrennen". Ik kan me niet voorstellen dat we dit gaan verbeteren op dit forum.[/quote]

dat klopt, heb ik gelezen en is inderdaad een prima stuk. Alleen.... het staat niet op dit forum en dít is juist de plaats waar mensen met deze vraag naartoe komen!

Misschien is het een idee dat dat artikel op fiets.nl geplaatst wordt, en dan kunnen we vanuit het forum naar het artikel verwijzen wanneer er weer een nieuw, algemeen 'ik wil mijn eerste fiets kopen'-topic geopend wordt?

[quote="havana"]Het kunnen wat mij betreft ook veel links zijn naar andere topics: de juiste maat / geometrie is bijvoorbeeld al goed samengevat in een apart topic. [/quote]

lijkt me een prima invulling: heeft geen zin natuurlijk om het wiel opnieuw uit te vinden!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mei 2008 12:55

Mogelijk kopjes:

"first things first: de juiste maat"
uitwerking: zie topic geometrie

"online of bij de fietsenmaker?"
uitwerking: beste service krijg je bij de fietsenmaker. Kun je zelf sleutelen (of ken je iemand die dat kan) is online een goede optie. Online: Red Bull, Canyon, Radon. Fietsenmaker: merken als Focus, Stevens, Cube, Bianchi e.a. Tussenvorm tussen online en FM zijn winkels als Mantel, Goossens, Salden en Hopmans.

"Welke groep?"
uitwerking: Tiagra / Mirage al prima om mee te beginnen, 105/Veloce en Rival hebben de beste prijs/kwaliteit verhouding en zijn niet veel duurder (en bovendien 10 speed). Van een dure groep ga je niet harder fietsen, vooral verschil in duurzaamheid en gewicht.

"pedalen"
Uitwerking: SPD-SL, Look, Time, Speedplay of zelfs het ouderwetse SPD zijn allemaal prima.

"de overige onderdelen"
Uitwerking: stuurpen, zadelpen en stuur: niet teveel op letten in deze klasse. Gewicht is toch niet belangrijk voor je eerste fiets en basic onderdelen zullen over het algemeen degelijk zat zijn.

"zadel"
Uitwerking: niets zo persoonlijk als een zadel !

"wielen en banden"
Wielen vooral op letten bij zwaargewichten (90+). Beginnen met goedkope trainingbandjes à la Rubino's / GP's. Later kun je gaan experimenteren met duurdere bandjes.

"verzet"
Triple als je nooit wil sleutelen, voor de meesten de beste keuze
Dubbel als je alleen in NL rijdt (of heel sterk bent)
Compact als je naar de Alpen / Ardennen wil en het niet erg vindt af en toe eens te sleutelen

"kleding en accesoires"
Uitwerking: reken jezelf niet rijk, tellertje, bidonhouders, pompje, schoenen, helm en kleding kost minimaal nog 150 euro bovenop de fiets zelf!

trappie
Forum-lid

trappie 20 mei 2008 13:10

sjeeeeezzzz havana, goed bezig hoor!

(ken je het gezegde "gras onder de voeten wegmaaien"? ;) haha, LOL! Wat jij al gedaan hebt, hoef ik niet meer te doen, thanks!)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mei 2008 13:22

Moet natuurlijk nog wel uitgewerkt worden ;)

trappie
Forum-lid

trappie 20 mei 2008 14:24

daar heb je gelijk in ja :rolleye:

ik heb nog een onderwerpje bedacht:

Training
met een linkje naar dit topic

trappie
Forum-lid

trappie 11 jul 2008 15:06

Helaas denk ik dat ik de startpost niet zal maken. De laatste tijd ben ik nl. weinig in staat geweest om het forum veel te bezoeken en ik voorzie dat dit de komende tijd niet anders zal zijn. De startpost zal regelmatig bijgewerkt moeten worden (net als bijv. met de 'wielengids' van ghisallo gebeurt) en dat zie ik me de komende tijd niet doen, waardoor het topic niet de kwaliteit zal hebben die het verdient/nodig heeft. 'Als je het doet, moet je het goed doen', zeg ik, en dat zie ik de komende tijd niet door mijzelf gebeuren. Dus als iemand zich geroepen voelt om het stokje te nemen: be my guest!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jul 2008 14:36

Als er iets verandert moet worden in de startpost kunnen de moderators dat ook gewoon doen. Zeker als iemand de kant en klare code met BBtags geeft dan is dat een kwestie van een paar muisknoppen. Zelf heb ik absoluut geen tijd, veel te druk met studie en wielrennen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie