Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

het comfort van carbon

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 22 feb 2011 18:29

Mocht ik ooit een nieuwe racer willen kopen zou ik best voor een carbon kunnen gaan.
De verschillen tussen alu en carbon zijn mij over al gemeen wel bekend.

Nu rijdt ik regelmatig met een aantal fietsmaten die vinden dat rijden op carbon erg oncomfortabel is, zeker als de berijder enigszins zwaar is.
De theorie is dat door de enorme stijfheid van het frame de diverse trillingen op het gegeven moment zeer vervelend wordt.
een normale trainingsrondje van mij is minstens 100 km en doe regelmatig een toertje van 150 of meer.
Conclusie: carbon is voor lichte rijders en voor "korte" koersjes.

Ikzelf ben 198m lang en weeg (wintergewicht) 100kg.
Wie heeft ervaring met deze mening.
Wie heeft op zowel alu als carbon gereden en is ook een zware berijder en kan deze theorie bekrachtigen / ontzenuwen.
op een waterfiets kom je ook vooruit

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 feb 2011 18:33

tosstheboss schreef:Nu rijdt ik regelmatig met een aantal fietsmaten die vinden dat rijden op carbon erg oncomfortabel is, zeker als de berijder enigszins zwaar is.

Een zwaardere rijder ervaart een willekeurig frame juist als slapper dan een lichtere rijder. De conclusie is dan ook onzin.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 22 feb 2011 18:43

Het probleem is dat je frames vergelijkt met compleet verschillende stijfheidswaarden. Mijn RedBull Carbon SL is weliswaar van carbon, maar niet bijster comfortabel doordat hij knalstijf is. Mijn Giant TCR uit 2004 is van aluminium, maar aan de slappe kant met bovendien een veel langere stuur- en zadelpen. Hij is hierdoor een stuk comfortabeler. Natuurlijk dempt carbon schokken beter dan aluminium. Maar dat is alleen bij gelijke stijfheid.

Misschien zijn mensen het gewend dat hun oudere, slappere aluminium frame schokken prima absorbeert, terwijl hun nieuwe carbon strijkijzer alle klappen harder doorgeeft door de hogere stijfheid.

De conclusie zou moeten zijn: Die mensen vinden een stijf frame niet fijn rijden (ongeacht of dit alu of carbon is). Zoek een frame dat bij je past. Als je comfortabel wilt rijden, neem dan geen stijf frame. Wil je met een hoger gewicht Alpen afraggen en wedstrijden rijden, dan zoek je juist wel dat stijve frame.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 feb 2011 19:02

Ik ben geen zware jongen maar ik heb wel ervaring met een carbon racer (Stevens SCF) en een alu racer (Giant TCR3).

Ik merk 0,0 verschil tussen beide frames. Ze gaan allebeid even hard de bocht door en ze voelen allebeid even stijf aan tijdens een sprintje. Op gewone vlakke wegen geven de hobbels allenbei even hard/zacht door. Als je comfortabeler wil fietsen moet je minder druk in je banden zetten. Een stuk goedkoper dan een bepaalde soort frame uitzoeken:)
Live fast; die young. mijn blog

dicke
Forum-lid

dicke 22 feb 2011 19:14

Wielen en banden (-spanning) hebben een niet te onderschatten invloed op het comfort.
DickE

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 feb 2011 19:23

DickE schreef:Wielen en banden (-spanning) hebben een niet te onderschatten invloed op het comfort.

Om het type zeem, zadeldek, zadelrails, locatie van bevestiging zadelpen op de zadelrails, lengte zadelpen, type zadelpen, lengte stuurpen, type stuurpen, breedte stuur, type stuur, type stuurlint, type handschoenen, nog maar niet te noemen...en dan vergeet ik nog genoeg... ;)

arnos
Forum-lid

arnos 22 feb 2011 19:41

Ik vind mijn Cervelo R3 (carbon) beduidend comfortabeler dan mijn Red Bull 3000 sl (alu). Ook met gelijke wielen en zadel. Helaas hect de lak een stuk slechter op carbon.....

w0uter
Forum-lid

w0uter 22 feb 2011 19:42

Het ene carbon frame is natuurlijk het andere niet, maar ik vond mijn vorige fiets, een alu bak, een stuk oncomfortabeler dan mijn carbon fiets.

Wielen, voorvork, groep en zadel waren gelijk. Het enige dat ik veranderd heb, is het frame, zadelpen en stuurpen.

Ik weet niet hoe het kan, maar toen ik (een paar jaar geleden) in het midden van het seizoen van frame wisselde, merkte ik dat ik veel langer fris bleef. Ik voelde de vermoeidheid ineens puur in mijn benen, in plaats van in mijn hele lijf.

Mijn broer rijdt aluminium en toen hij een keer op mijn fiets getraind had, vertelde hij me idd dat hij het gevoel had dat de fiets veel comfortabeler was, maar veel beter reageerde op aanzetten. Hij gebruikt dezelfde wielen (easton circuit), banden (pro2race) en dezelfde groep (ultegra). Zelfs hij is hetzelfde (een-eiïge tweeling) ;)

Onze conclusie was dat het carbonnen frame (Sensa Toscana) toch echt comfortabeler was dan onze alu frames (intersens en radon). Geen idee waarom en misschien zit het tussen de oren. En uiteindelijk gaat het toch om wat er tussen de oren zit. ;)

Oh ja, allebei wegen we richting de 90 kilo (zomer en wintergewicht, helaas)

composite
Forum-lid

composite 22 feb 2011 21:21

Alu of carbon: het zegt allemaal niets vwb stijfheid/hardheid
Sterker nog : de combinatie stijfheid en comfort zijn bij een carbon frame WEL verenigbaar maar bij een alu frame niet of nauwelijks.

Een stijf alu frame is knalhard maar een stijf carbon frame HOEFT niet hard te zijn.
Dat is juist het voordeel van het gebruik van carbon voor een fietsframe.

Kortom: carbon biedt de bouwers de mogelijkheid om een frame stijf te maken daar waar nodig, maar comfortabel waar het kan/moet.

Dit kan bereikt worden door te variëren in de lay-up van carbon, of door de hoeveelheid of soort materiaal af te wisselen.
Generaliserend kan je zeggen dat carbon sowieso beter vibraties dempt, dus je hebt wat minder last van "roadbuzz".

Kortom: waarschijnlijk hebben die maten van je een carbon frame gekocht, en daarbij niet echt gekeken naar de te verwachten eigenschappen van hun fietsframe.

Tegenwoordig is het onder de fabrikanten niet meer de vraag wie het lichtste frame kan bouwen (iedere fabrikant kan een frame van +/- 800 gram maken), maar wie het beste erin slaagt om een licht, stijf EN comfortabel frame te bouwen.

Een paar aanraders v.w.b. een goede mix van stijfheid, licht en toch comfortabel:
- Simplon Serum
- Cervelo RS
- Cannondale Synapse
- Scott CR1
- Trek Madone 6-series
- Canyon Ultimate CF SLX
- Look 586

En zo zijn er uiteraard nog meer te bedenken..
Gang is alles!!

ilcobra
Forum-lid

ilcobra 22 feb 2011 21:29

Mijn ervaring is dat carbon veel comfortabelere is dan alu. Toen ik overging van een cannondale caad naar een supersix wist ik niet wat me overkwam. Het frame vangt de klappen veel beter op. Op de caad stuiterde ik al kanten op.

frigo
Forum-lid

frigo 22 feb 2011 21:44

Mijn bescheiden mening; als je comfort wilt neem dan (modern) staal, titanium of carbon. Alu is m.i. meer geschikt voor een stijf (race) frame waarbij comfort ondergeschikt is.

Er zijn veel frames (ook carbon) die zijn ontwikkeld (o.a. met hogere balhoofdbuis en dunnere achtervorken) voor fietsers die lange ritten maken en toch het nodige comfort bieden.

En zoals eerder gemeld, grootste deel van het comfort wordt bepaald door je afmontage! Wielset, zadelpen/zadel en stuurcombinatie (ja zelfs het lintje) zijn wellicht van grotere invloed dan het materiaal waarvan je frame gemaakt is.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 23 feb 2011 13:49

Red Bull carbon X-lite: hard, stijf, stabiel. Pure racemachine
Isaac Pascal carbon: gemoedelijk, rustig met toch een hoog rendement. Perfecte toerder.

Twee carbonfietsen, twee verschillende eigenschappen. Je kiest de fiets in functie van wat je er wil mee doen. Isaac Pascal scoort enorm hoog bij mij als het op puur rijplezier aankomt.
Uiteraard speelt de rest van de afmontage mee maar ik vergelijk ze met beiden min of meer dezelfde afmontage.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie