Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ratelende vóórderailleur (edit)

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 25 mei 2008 15:15

Ik hoop dat iemand me kan helpen bij afstellen van mijn derailleur. Gisteren merkte ik tijdens een afdaling dat de achterderailleur als een gek begint te ratelen zodra ik schakel naar de buitenste 2 tandwielen. Voor zover ik kan zien raakt de ketting aan de voorzijde niets dus m.i. zit het probleem achter.

Nu heb ik geen verstand van het afstellen van de derailleur en weet dan ook niet waar ik zou moeten beginnen.

Misschien nuttige info: het gaat om een Shimano 105 triple-groep.

Alle hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 25 mei 2008 15:22

Watikjebrom schreef:Ik hoop dat iemand me kan helpen bij afstellen van mijn derailleur. Gisteren merkte ik tijdens een afdaling dat de achterderailleur als een gek begint te ratelen zodra ik schakel naar de buitenste 2 tandwielen. Voor zover ik kan zien raakt de ketting aan de voorzijde niets dus m.i. zit het probleem achter.

Nu heb ik geen verstand van het afstellen van de derailleur en weet dan ook niet waar ik zou moeten beginnen.

Misschien nuttige info: het gaat om een Shimano 105 triple-groep.

Alle hulp wordt bijzonder gewaardeerd!

Als het om de buitenste grote tandwielen gaat dan de kabel iets strakker aandraaien.
Wanneer het om de kleine tandwielen gaat dan iets losser.
Lukt dit nog niet dan de derailleur afstellen dmv afstelschroefjes.
Zie : http://www.youtube.com/watch?v=SjJfKO_tAo0
http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaI ... re=related

Hoop dat dit helpt
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

frieskuh
Forum-lid

frieskuh 25 mei 2008 15:43

check ook eens of je ketting niet ingesleten is in de kooi van de derailleur....
Alleen dalen gaat vanzelf!

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 25 mei 2008 15:49

Thanx, heb net even onderzocht wat er aan de hand is ....... en het het is de voorderialleur (sorry, sorry). De ketting loopt vanaf de kleinste 3 tandwielen achter tegen de buitenkant van de derailleur aan. Nu zitten er wel twee schroeven op maar het lijkt wel of deze al op z'n strakst gedraaid zitten.

Het gaat overigens om een praktisch nieuwe fiets.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 25 mei 2008 19:03

zorg ervoor dat de hoek en hoogte van de voorderaileur ook goed is, lees anders de handlei, dding (die van campa staan allemaal online op de campa website, die van shimano vind je ook op dit forum)
Afbeelding

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 25 mei 2008 21:17

Heb de manual doorgenomen en al e.e.a. geprobeerd, maar wil nog niet lukken. Op de een of andere manier wil de derailleur niet ver genoeg naar buiten.

Anders binnenkort toch maar even de lokale FM opzoeken. Bij dit soort dingetjes is een RedBull toch weer lastiger, Bocholt is net te ver voor dit soort 'kleinigheden'

Als iemand de ultieme tip heeft .......

maatchen
Forum-lid

maatchen 25 mei 2008 23:39

Als de fiets bijna nieuw is zal het me niet verbazen dat de binnenkabel zich gezet heeft (opgerekt), dan komt de voorderailleur niet ver genoeg naar buiten en loopt de ketting op de zwaarste versnellingen (achter) aan. Vermoed dat er bij jouw een afstelmogelijkheid is bij de kabelnok aan de onderbuis, de stelschroef een paar slagen losser draaien zou dan moeten helpen (mits alles verder natuurlijk goed is afgesteld).

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 25 mei 2008 23:57

Maatchen schreef:....... Vermoed dat er bij jouw een afstelmogelijkheid is bij de kabelnok aan de onderbuis, de stelschroef een paar slagen losser draaien zou dan moeten helpen (mits alles verder natuurlijk goed is afgesteld).

Ik voel me een echte dummie, maar waar zou ik deze moeten vinden?

lior63
Forum-lid

lior63 26 mei 2008 14:21

Je begint met van boven naar je voorderaileur te kijken. Staat de kooi in lijn met de kettingwielen?
Als dat eenmaal het geval is, stel je de grenzen af. Dat is dus hoeveel mag een voorderaileur naar buiten en naar binnen gaan.
Dat doe je met behulp van de twee schroefjes bovenop de deraileur.
Vervolgens regel je het schakelmoment. Dat doe je het makkelijkst door de de buitenkabel als het ware wat te verkorten of te verlengen. Dat doe je met een versteller die waarschijnlijk bij het balhoofd zit. Door deze iets uit te draaien, verleng je de buitenkabel en komt de voorderaileur meer naar buiten en dat is wat jij wil (Als je ten minste de begrenzing goed hebt afgesteld..
Sommige modellen hebben een dergelijke versteller in de waslijnkabel (Shimano).

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 26 mei 2008 15:51

Bedankt voor de uitleg. Ben nu op mijn werk, maar zal vanavond verder op onderzoek uitgaan

edit: ben al thuis en heb het voor elkaar! Allemaal bedankt!

Plaats reactie