Zadelpen zakt steeds
-
patatje0101
- Forum-lid
Hallo,
Ik heb mijn zadel hoger gezet en ik had gehoord dat je de klem niet te strak aan moest draaien omdat de kans groot is dat hij dan knapt maar hij zakt steeds naar beneden terwijl hij dat eerder nooit deed.
Weten jullie wat ik er aan kan doen?
Alvast Bedankt,
Ik heb mijn zadel hoger gezet en ik had gehoord dat je de klem niet te strak aan moest draaien omdat de kans groot is dat hij dan knapt maar hij zakt steeds naar beneden terwijl hij dat eerder nooit deed.
Weten jullie wat ik er aan kan doen?
Alvast Bedankt,
Tengusa 3K fullcarbon
Hangt er een beetje van af of het een klem is die om de zitbuis heen zit, of een klembout door aangesoldeerde oogjes.
Een klem kan je (juiste pasta gebruiken) hard aandraaien. Als je geen momentsleutel hebt, dan toch vrij hard aandraaien. De inbussleutel niet verlengen, dan zet je te veel kracht.
In geval van aangesoldeerde oogjes zou ik inderdaad wat voorzichtig zijn, als er daar een van afscheurd, heb je wel een probleem, maar dat heb ik maar één keer gezien in 30 jaar fietsen.
Een klem kan je (juiste pasta gebruiken) hard aandraaien. Als je geen momentsleutel hebt, dan toch vrij hard aandraaien. De inbussleutel niet verlengen, dan zet je te veel kracht.
In geval van aangesoldeerde oogjes zou ik inderdaad wat voorzichtig zijn, als er daar een van afscheurd, heb je wel een probleem, maar dat heb ik maar één keer gezien in 30 jaar fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
-1
Als je echt niet weet wat je aan het doen bent is een momentsleutel gewoon de beste optie. "vrij hard aandraaien" is voor iedereen anders.
Als je echt niet weet wat je aan het doen bent is een momentsleutel gewoon de beste optie. "vrij hard aandraaien" is voor iedereen anders.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dan moet je die wel hebben en dat is nu niet echt een stuk gereedschap wat iedereen in huis heeft.
Ik hanteer de methode van 'zo hard aandraaien als met de standaardsleutel' mogelijk is zonder hulpmiddeltjes zoals armverlenging. Als het dan niet goed is, dan is er iets anders mis.
Overigens staat op veel frames en klemmen het aanhaalmoment niet vermeld.
Komt nog bij dat bij een aanhaalmoment wel rekening gehouden moet worden met de materiaaleigenschappen van de bout (Staal (wat voor staal dan?) Alu, Tita).
Ik hanteer de methode van 'zo hard aandraaien als met de standaardsleutel' mogelijk is zonder hulpmiddeltjes zoals armverlenging. Als het dan niet goed is, dan is er iets anders mis.
Overigens staat op veel frames en klemmen het aanhaalmoment niet vermeld.
Komt nog bij dat bij een aanhaalmoment wel rekening gehouden moet worden met de materiaaleigenschappen van de bout (Staal (wat voor staal dan?) Alu, Tita).
- daniel1975
- Forum-lid HC
lior63 schreef:
Ik heb een mooie imbussleutelset liggen met relatief lange arm. Als ik die gebruikt tot wat ik er maximaal mee kan bereiken draai ik de hele boel aan gort. Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar probeer alleen aan te geven dat je verschikkelijk op moet passen met zulke uitspraken.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
>In geval van aangesoldeerde oogjes zou ik inderdaad wat voorzichtig zijn
Ik heb ook de trial and error methode met een boutje in aangelaste oogjes gebruikt:ik begon met 7 nm, maar pas op 10 nm klemde het boutje voldoende.
Diogenes
Ik heb ook de trial and error methode met een boutje in aangelaste oogjes gebruikt:ik begon met 7 nm, maar pas op 10 nm klemde het boutje voldoende.
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Daniel1975 schreef:lior63 schreef:
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar probeer alleen aan te geven dat je verschikkelijk op moet passen met zulke uitspraken.
Dat is ook zeker zo, alleen hebben de meesten geen momentsleutel in huis.
Ik doe al vele jaren alles zelf aan mijn fiets (behalve solderen) en heb ook aardig wat gereedschap, maar een momentsleutel heb ik niet, en ik mis het ook niet. En ik heb inderdaad wel eens een stuurpen kapot gehad omdat de bout van het voorstuk afbrak (einde pen). Maar of dat te voorkomen was met een momentsleutel betwijfel ik. Misschien dat het aanhaalmoment op de gebruiksaanwijzing stond...maar wie bewaart dat?