Mijn ketting slaat op de kransen 19-21-23-25 steeds over.
Stukje achtergrond:
Ca. 1 maand geleden heb ik mijn 34 voorblad vervangen door een 38 (TA). (Ik denk) sindsdien heb ik last met mijn versnellingen (behalve 34 voor alles ultegra), maar ik heb niet het idee dat het hier aan kan liggen.
Voor buitenblad levert weinig problemen op. Maar de 34 voor en achter 19-21-23-25 is tobben, met name als ik kracht zet. Mijn kransjes hebben wel wat speling t.o.v. elkaar. Even getest bij cassette op slechtweer-fiets, maar die heeft hetzelfde. Cassette mtb heeft het overigens niet.
De ketting is niet heel erg schoon en het schakelen gaat ook niet heel soepel.
Een (hier) erkende fm heeft al 2x versnellingen afgesteld, maar ik blijf klooien.
Iemand ideeen?? Heel graag, want erg frustrerend als je op de steilste stukjes klim bijna met je noten op de stang klettert als de ketting begint te klapperen.
Overslaande ketting!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- tornadotom
- Forum-lid
Wanneer je een voorblad vervangt is het altijd aan te raden de rest mee te doen. Een ketting past zich vlug aan aan de voorste bladen. Voor je het weet is je ketting dan toch versleten. Daarna je kransjes.
Heb eens rond blijven rijden met een versleten voorblad en de kettingen waren niet aan te slepen!
Voorbladen zijn bepalend voor de rest van je "aandrijf lijn"
Suc6!
Heb eens rond blijven rijden met een versleten voorblad en de kettingen waren niet aan te slepen!
Voorbladen zijn bepalend voor de rest van je "aandrijf lijn"
Suc6!
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Ketting moet je na 3000 à 3500 vervangen doe je dat niet kun je langer doorrijden maar gaat je cassette er ook sneller aan. Zeker als je met verschillende wielsets c.q. voorbladen rijdt doe je goed aan de ketting tijdig te vervangen.
Kan ook aan de combi van ketting met tandwielen liggen. Mogelijk heb je eerst niet in de heuvels/bergen gefietst waardoor het niet opviel. Maar nu wel bij echt kracht zetten. Met name 10 spd ketting op 9 spd tandwielen kan nog wel eens problemen geven.
Dank je voor de suggestie jsparie, maar dat is het niet. Ik heb alleen voorblad binnen vervangen, dus ketting is gewoon 10 speed en cassette ook. Verder fiets ik (bijna) altijd in de heuvels van nijmegen/groesbeek. Kracht heb ik dus altijd gezet.
Groet,
Mike
Mike
Even wat extra info bij mijn overslaande ketting. Ik hoor (zeker als ik achter op de kleinere kransen rijd) veel geratel/gekletter. Ook heb ik het gevoel dat als ik van freewheelen naar trappen overga, de cassette eerst een klein stukje doorslaat voordat de ketting aanslaat. In de kransen zit (zoals ik al eerder zei) wat speling
-> ze zijn afzonderlijk ten opzichte van de cassette wat heen en weer te bewegen.
Wat kan dit zijn? Misschien een missende tussenring op de cassette (alhoewel ik dat niet heb kunnen ontdekken). Is de body van het wiel naar zijn grootje?
Ik wilde zaterdag eigenlijk een cyclo rijden, maar durf het op deze manier niet zo aan. Hopelijk krijg ik het voor zaterdag nog voor elkaar. Alle suggesties welkom dus !!!! Bedankt.
-> ze zijn afzonderlijk ten opzichte van de cassette wat heen en weer te bewegen.
Wat kan dit zijn? Misschien een missende tussenring op de cassette (alhoewel ik dat niet heb kunnen ontdekken). Is de body van het wiel naar zijn grootje?
Ik wilde zaterdag eigenlijk een cyclo rijden, maar durf het op deze manier niet zo aan. Hopelijk krijg ik het voor zaterdag nog voor elkaar. Alle suggesties welkom dus !!!! Bedankt.
Groet,
Mike
Mike
-
frankvanboven
- Forum-lid
Als ik het zo lees dan vraag ik me af of je ketting overslaat, of dat je freehwheel doortrapt. Kan je daar eens naar kijken?
mike biker schreef:Even wat extra info op de overslaande ketting. Ik hoor (zeker als ik achter op de kleinere kransen rijd) veel geratel/gekletter. Ook heb ik het gevoel dat als ik van freewheelen naar trappen overga, de cassette eerst een klein stukje doorslaat voordat de ketting aanslaat. In de kransen zit (zoals ik al eerder zei) wat speling
-> ze zijn ten afzonderlijk ten opzichte van de cassette wat heen en weer te bewegen.
Dit klinkt al wat er wel eens in de winter gebeurt met mensen die het vet uit hun freewheel hebben gespoten en waar de pallen in het freehwheel bevriezen en daardoor niet goed pakken.
Jouw suggestie over een missende tussenring is makkelijk te controleren. Probeer maar of de cassette een beetje heen en weer wiebelt in de breedterichting van het wiel, zo ja, dun ringetje achter het freewheel plaatsen.